ماه پنجم بارداری، کشف اتفاقات تازه


ماه پنجم بارداری، کشف اتفاقات تازه

تو نیمی از این دوران را با موفقیت و در یک چشم بهم زدن گذراندی. چیزی تا دیدن روی ماه کودک شیرین نمانده است.

تو نیمی از این دوران را با موفقیت و در یک چشم بهم زدن گذراندی. چیزی تا دیدن روی ماه کودک شیرین نمانده است.

هفته هفدهم
جنین: بدن او کم کم شروع به تشکیل چربی کرده که این چربی کمک به متابولیسم و تولید گرما می کند و فعلا فقط حدود ۵ گرم از وزن کودک را تشکیل می دهد. ریه ها شروع به بیرون دادن مایع آمینوتیک می کند. سیستم گردش خون و ادراری شروع به کار کردن کرده و موهای جنین که از هفته پیش روی ابرو و سرش درآمده بود، حالا در این هفته پرپشت می شود. اگر جنین مان دختر باشد دستگاه جنسی از جمله تخمک ها تکامل پیدا می کنند و اگر پسر باشد اسپرم هایش در حال کامل شدن است.
مادر جنین: در این مرحله حدودا بین دو تا چهار کیلوگرم وزن گرفته ای و اشتهایت بیشتر شده است. کودک عزیزمان رشد کرده و با توجه فعالیت های متابولیسمی و سیستم عصبی، نیاز به مواد غذایی بیشتری پیدا کرده است. احساس گر گرفتگی به دلیل افزایش جریان خون طبیعی است.
در این روزها به دلیل سرگیجه و حالت ضعفی که احساس می کنی بهتر است هنگام تغییر موقعیت به آرامی حرکت کنی. اگر درون سرت احساس منگی به تو دست داد سرت را روی یک سطح بدون ارتفاع قرار بده و دراز بکش.

در این زمان ناخن ها شکننده تر شده و به همین علت خوردن انواع میوه و مرکبات حاوی ویتامین آ، مواد غذایی دارای زینک، اسیدفولیک و کلسیم توصیه می شود.

هفته هجدهم
جنین: در طی هفته هایی که گذشت قند عسل گویی وارد پیست رالی شده باشد، به سرعت رشد می کرد و شکل می گرفت. اما حالا کمی از این سرعت کاسته شده و تغییرات ناگهانی او کمتر می شود. عکس العمل هایش همچنان در قالب لگد زدن است. او دیگر می تواند خمیازه بکشد، بدنش کش بیاید، حتی حالت صورتش را تغییر دهد و اخم کند. سلول ها و عصب های مربوط به تشخیص مزه شروع به رشد کرده و گسترش می یابد. حالا او می تواند شیرینی را از تلخی تشخیص دهد.
او با حرکت لب هایش مکیدن را یاد می گیرد، قدرت بلع دارد و می تواند سکسکه کند. شبکیه به نور حساس شده به همین علت اگر نوری به شکم مادر بتابد، جنین سریع متوجه آن می شود و حرکت می کند تا چشم هایش را بپوشاند.
مادر جنین: حالا رحم به قدری رشد کرده که تقریبا هم اندازه با یک طالبی شده است و احتمالا کمی پایین تر از ناف احساس می شود. می توانی حرکت های کودک را کاملا حس کنی. هم زمان با رشد رحم مرکز ثقل بدن نیز کمی تغییر می کند و ممکن است همین امر یکی از دلایل کم تعادلی باشد.
در سه ماهه دوم بارداری باید بیش از پیش حواست به موادی که وارد بدنت می شود، باشد. اگر بی خوابی هایی به سراغت آمد از هیچ داروی گیاهی و شیمیایی بدون مشورت پزشک استفاده نکن؛ چه بهتر که با روش هایی بدون مصرف دارو استراحت کنی. مثلا استفاده از انواع روش های ریلکسیشن و مدیتیشن، دوش آب گرم و… .
سونگرافی میانه بارداری نیز برای ارزیابی رشد و پیشرفت سیستم های داخلی بدن جنین، حدودا از الان تا هفته ۲۲ انجام می شود. اگر قندعسل در جای درستی قرار گرفته باشد احتمالا می توان جنسیت او را در این مرحله تشخیص داد و معلوم می شود که عسل خانوم است یا شیرین پسر (من هم به اندازه تو چشمانم برایش برق می زند). قلب مهربان تو در این روزها ۴۰ – ۵۰ درصد بیشتر کار می کند تا بتواند به خوبی از این دوران حمایت کند.
خیلی بهتر است که برای سونوگرافی این مرحله همراه همسرت بروی. این هیجان انگیز است که در کنار یکدیگر اولین تصویر از جنین را ببینید و برایش قنج بروید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم