بیماری پنهان که سلامت شما را نشانه رفته است


 بیماری پنهان که سلامت شما را نشانه رفته است

آلرژی‌ دارویی بیشتر پس زمینه ژنتیکی دارد، اگر والدین به دارویی حساسیت داشته باشند، این اختلال به فرزندشان نیز منتقل می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز: آلرژی از دسته بیماری‌های خود ایمنی است که اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد در بدن رخ می‌دهد؛ حساسیت دارویی در اثر واکنش‌های دارویی ایجاد می‌شود و به مقدار دارویی که بیمار مصرف کرده است بستگی دارد که ۸۰ درصد مسمومیت‌های دارویی براثر مصرف دارو اتفاق می‌افتد.

آلرژی‌های دارویی چگونه ایجاد می‌شود؟

مصطفی اسکیان پزشک داروساز درباره آلرژی دارویی اظهار کرد:‌ آلرژی‌های دارویی بیشتر پس زمینه ژنتیک دارد و اگر پدر و مادری به برخی از داروها حساسیت داشته باشند،‌ این اختلال را به فرزند خود نیز منتقل خواهند کرد.

وی بیان کرد: برخی افراد به بعضی از گیاهان آلرژی دارند و با ورود به مکانی پر از گل به عطسه های متعدد، خارش و آبریزش بینی مبتلا می‌شوند که آن هم بیشتر به دلیل آلرژی‌های فصلی است که در بهار رخ می‌دهد.

برخی از آلرژی‌ها درونی و برخی بیرونی است

اسکیان با اشاره به اینکه برخی از آلرژی‌ها درونی و برخی بیرونی است، ادامه داد: آلرژی‌های بیرونی معمولا خود را با خارش، کهیر، اگزما، تاول و غیره نشان می‌دهند؛ در آلرژی‌های درونی که با مصرف برخی مواد همچون دارو، ادویه جات، گوجه فرنگی، تخم مرغ و غیره ایجاد می‌شود، دون دون شدن و تاول زدن در برخی از نقاط بدن رخ می‌دهد که ساده‌ترین آن با واکنش پوستی همراه است.

پزشک داروساز افزود: سیستم ایمنی بدن زمانی که نسبت به این مواد حساس باشد خود را به شکل آلرژی نشان می‌دهد؛ حساسیت، آنتی بادی در بدن ترشح می‌کند که باعث بروز علائمی می‌شود.

علامت درمانی، راهی برای درمان آلرژی

وی تشریح کرد: برای درمان آلرژی دارویی برخی علامت درمانی می‌کنند،‌ درمانی که تنها تلاشی برای رفع علامت است و آلرژی را از ریشه از بین نخواهد برد؛ اگر فردی به یک آنتی بیوتیک حساسیت داشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که نسبت به ماده شیمیایی مشابه یا آنتی بیوتیک دیگری از همان خانواده نیز حساس باشد.

راه‌های درمان آلرژی دارویی

اسکیان درباره راه‌های درمان آلرژی دارویی، گفت: برخی به متخصص آلرژی مراجعه کرده و آلرژن مخصوص ترزیق می‌کنند و بدن علیه آن پادتن ترشح کرده و واکنش نشان می‌دهد؛ برخی از داروخانه‌ها برای درمان آلرژی دارویی آنتی هیستامین تجویز می‌کنند.

پزشک داروساز اظهار کرد: از علت‌های شایع در بروز آلرژی فصلی نقص در سیستم ایمنی بدن است، مولکول وارد بدن شده و نسبت به آن دارو واکنش نشان می‌دهد که در نهایت به سیستم ایمنی بدن بازمی‌گردد؛ همچنین ارث، برخی بیماری‌ها و سن باعث بروز آلرژی می‌شود.

پنی سیلین یکی از داروهای شایع در بروز آلرژی است

وی با اشاره به اینکه پنی سیلین یکی از داروهای شایع در بروز آلرژی است، گفت: برخی افراد به پنی سیلین آلرژی خطرناکی دارند که حتی ممکن است کشنده باشد، برخی داروهای دیگر هم ممکن است آلرژی داشته باشند که درصد آنها نسبت به پنی سیلین کمتر است.

اسکیان یادآوری کرد: برای درمان آلرژی‌های فصلی افراد نباید به مراکز شایع گل و گیاه رفت تا فصل تغییر کند؛ همچنین برای درمان برخی از آلرژی‌های درونی باید از مصرف برخی غذاها خودداری کنند.

مریم محلوجی راد فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی اظهار کرد:‌ علائمی که به دنبال مصرف دارو ایجاد می‌شود به ۲ دسته عوارض و آلرژی تقسیم می‌شود که آلرژی‌ نسبت به عوارض دارو شیوعی کمتر دارد.

وی بیان کرد: ممکن است فردی با مصرف دارو دچار دل درد، سردرد، حالت تهوع و غیره شود که اینها جزو عوارض دارو هستند که خیلی هم شایع است اما در مقابل آلرژی خود را به شکل اغلب بیماری‌های پوستی نشان می‌دهد، فرد وقتی دارویی مصرف می‌کند سیستم ایمنی نسبت به آن دارو واکنش نشان می‌دهد که این نوع آلرژی خیلی کم است.

محلوجی راد با اشاره به اینکه واکنش‌های آلرژیک در بالغین حدود ۶ الی هفت درصد است، گفت: واکنش‌های آلرژیک از نظر طبقه بندی متفاوت هستند و به ۲ دسته بزرگ واکنش فوری و واکنش تاخیری تقسیم می‌شوند در واکنش فوری فرد در ساعات اولیه بعد از مصرف دارو دچار آلرژی می‌شود، به طور مثال پنی سیلین بعد از مصرف چه به صورت خوراکی و چه به صورت تزریقی آلرژی ایجاد می‌کند.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: در واکنش‌های تاخیری پس از گذشت ۶ یا ۱۲ ساعت و حتی تا چندین هفته پس از مصرف آلرژی ایجاد می‌شود.

آلرژی ممکن است در همه افراد رخ دهد

وی تشریح کرد: آلرژی ممکن است در همه افراد رخ دهد اما افرادی که آلرژی آتوپیک دارند شیوع بیماری در آنها بالاتر است؛ آلرژی به دارو راه درمانی خاصی ندارد و فقط باید شناسایی شود که فرد به چه دارویی حساسیت دارد و از مصرف دارو پرهیز کند.

محلوجی راد درباره راه درمان آلرژی دارویی گفت: در درمان آلرژی دارویی تنها می‌توان عارضه‌های ظاهری مانند کهیر، اگزما، خارش و غیره را درمان کرد، به طور مثال داروهایی تجویز شود که کهیر آن درمان شود و پس از درمان از مصرف آن داروی آلرژی‌زا پرهیز کنند.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی یادآوری کرد: افرادی که داروهای زیادی مجبور هستند مصرف کنند مستعد ابتلا به آلرژی دارویی هستند برای مثال افراد مبتلا به ایدز بیشتر مستعد ابتلا به آلرژی دارویی هستند.

باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق