10 اتومبیل متفاوت تاریخ با عجیب‌ترین طراحی داخلی +تصاویر


10 اتومبیل متفاوت تاریخ با عجیب‌ترین طراحی داخلی +تصاویر

طرح‌های مفهومی سعی دارند تا آینده صنعت خودروسازی را نشان دهند، اما گاهی خلاقیت این مدل‌ها از اصول خود خارج شده و به طرح‌های عجیبی ختم می‌شوند.

به گزارش مشرق، خلاقیت به ذات اتفاق مثبتی در زندگی محسوب می‌شود با آن می‌توان اتفاقات جدید زیادی را کشف کرد، این ویژگی به خصوص در طراحی و ساخت محصولات مختلف، دریچه‌ای برای تولید ایده‌های متفاوت و کالاهایی منحصربه‌فرد بوده که در حال حاضر زندگی بدون آن‌ها امکان پذیر نیست. اما خلاقیت همیشه اتفاق مثبتی قلمداد نمی‌شود، در بسیاری از مواقع ایده‌های عجیب و شاید احمقانه با نام خلاقیت گره خورده و ماهیت خود را عوض می‌کند.

10 اتومبیل متفاوت تاریخ با عجیب‌ترین طراحی داخلی +تصاویر

به طور قطع در صنعت خودروسازی خلاقیت پایه و اساس اختراع بسیاری از قطعات فنی با سیستم‌های پیشرفته امروزی بوده که در بخش اعظمی از خودروهای تولید شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، در طراحی بدنه و داخل کابین خودرو نیز خلاقیت حرف اول را می‌زند، اما در طول تاریخ بسیاری از طرح‌ها با نام خلاقیت، تنها موجب خنده بازدیدکنندگان بوده و یا کارکرد عادی وسیله‌نقلیه را زیر سوال برده است، طرح‌هایی که در حد نمایشگاه‌ها باقی ماند و هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسیدند.

در این گزارش به ۱۰ مورد از عجیب‌ترین طراحی‌های داخل کابین در تاریخ صنعت خودروسازی خواهیم پرداخت، طراح‌های عجیب و غیرمعقولی که گاهی مارا به یاد سفینه‌های فضایی در فیلم‌های تخیلی می‌اندازد و حتی باور آن که این طرحی مربوط به یک خودرو است را دشوار می‌کند. با ما همراه باشید:

10 اتومبیل متفاوت تاریخ با عجیب‌ترین طراحی داخلی +تصاویر

نام شرکت: مازراتی

نام مدل: بومرنگ

سال تولید: ۱۹۷۱

مازراتی بومرنگ، طرح مفهومی بود که براساس آن مدل بورا تولید شد، در هنگام دیدن بومرگ شاید بدنه عریض، صاف و زشت آن اولین چیزی باشد که مورد توجه قرار می‌گیرد، اما شاهکار طراحی عجیب تاریخ درواقع در داخل خودرو رقم خورده است. در داخل کابین فرمانی بزرگ به صورتی افقی از داشبورد جلو آمده که در داخل آن صفحه کیلومترشمار، دورموتور، آمپر بنزین و دیگر دکمه‌ها و عملکردهای مختلف جای داده شده است. این طراحی غیر آرگونومی خودرو نظر هیچ‌کس را به خود جلب نکرد و تنها به دلیل عجیب‌بودنش مطرح گردید.

10 اتومبیل متفاوت تاریخ با عجیب‌ترین طراحی داخلی +تصاویر

نام شرکت: نیسان

نام مدل: کام‌کام

سال تولید: ۱۹۸۵

برخی خودروها علاوه‌بر طراحی حتی نامی عجیب دارند، نیسان طرح مفهومی کام‌کام را برای خودروهای پستی و تحویل کالا طراحی کرده بود، همراه با طراحی جعبه مانند بدنه، در داخل یک تلفن بزرگ برای برقراری ارتباط با مرکز و مقصد تحویل کالا، جی‌پی‌اس برای مسیریابی، فلاپی دیسک، چاپگر رسید تحویل کالا و مواردی از این دست تعبیه شده بود، این مدل یک دفترکار همراه لقب گرفته بود که به دلیل هزینه تولید بالا و مشتریان انگشت شمار، هرگز به تولید انبوه نرسید.

10 اتومبیل متفاوت تاریخ با عجیب‌ترین طراحی داخلی +تصاویر

نام شرکت: اولدزموبیل

نام مدل: اینکز

سال تولید: ۱۹۸۶

شرکت فراموش شده اولدزموبیل هرگز به عنوان خودروسازی پیشرفته و پیشگام به شمار نمی‌رفت به همین دلیل در طراحی مدل اینکز، به جای استفاده طرح‌های کاربردی به دنبال محبوبیت بازی‌های ویدئویی در دهه ۸۰، خودرویی با فرمان شبیه به دسته کنسول‌های بازی تولید کرد، البته نکته جالب آن است که طراحی این خودرو به شرکت معتبر ایتال‌دیزاین ایتالیا سپرده شده بود و تولید چنین فرمان و داشبوردی از این شرکت معتبر کمی جای تامل دارد. در هر صورت فرمان خاص و متفاوت اینکز با دکمه‌های فراوان و یک صفحه نمایش بزرگ برروی داشبورد، بیشتر حس نشستن برروی خودروهای جنگی بازی‌های ویدئویی را زنده می‌کرد.

10 اتومبیل متفاوت تاریخ با عجیب‌ترین طراحی داخلی +تصاویر

نام شرکت: مرسدس بنز

نام مدل: F200 Imagination

سال تولید: ۱۹۹۶

عجیب‌ترین تغییرات مدل‌های این فهرست در طراحی داخلی مربوط به فرمان است، اما مرسدس در سال ۹۶ میلادی مدلی معرفی کرد که اصلا فرمان نداشت، در آن زمان بسیاری از شرکت‌ها به دنبال محقق شدن طراحی داخلی هواپیما شکل بودند که مدیریت خودرو را با جوی‌استیک‌ها ممکن می‌کرد و مرسدس نیز در طرح مفهومی آینده‌نگرانه خود از این طرح استفاده کرد، البته ایده‌های به‌کار رفته در طرح مفهومی مرسدس F200 تماما بد نبوده و برخی از آن‌ها مانند سیستم نوین مسیریابی، محدودیت سرعت و استفاده از دوربین برای مانیتورینگ نقاط کور در مدل‌های فعلی نیز استفاده می‌شود.

10 اتومبیل متفاوت تاریخ با عجیب‌ترین طراحی داخلی +تصاویر

نام شرکت: فورد

نام مدل: ۷/۲۴

سال تولید: ۲۰۰۰

فورد سه نسخه از طرح مفهومی ۷/۲۴ را در سال ۲۰۰۰ معرفی کرد که هر سه مدل از یک طراحی داخلی بهره می‌بردند، تلاش فورد در این طرح مفهومی، نشان دادن طراحی خودروهای آینده بود، این شرکت با نهایت تلاش به دنبال استفاده از اجزای آینده‌نگرانه برروی طرح مفهومی خود بود، اما حال بعد از گذشت حدود ۲۰ سال از آن زمان، هنوز هم این طرح مفهومی بسیار عجیب و غیر مقول به نظر می‌رسد، بعید است که در آینده دور نیز از چنین طراحی داخلی در خودروها استفاده شود.

10 اتومبیل متفاوت تاریخ با عجیب‌ترین طراحی داخلی +تصاویر

نام شرکت: تویوتا

نام مدل: POD

سال تولید: ۲۰۰۱

طرح مفهومی POD حاصل همکاری سونی و تویوتا بود که از ابعادی کوچک برای عبور از خیابان‌های شلوغ توکیو بهره می‌برد و در آن فناوری‌های نوینی به‌کار رفته بود، سیستم فرمان و کنترل خودرو مانند مرسدس F200 از دسته و اهرم تشکیل می‌شد، خودرو دارای چهار صندلی جداگانه برای راننده و سرنشینان بود که هرکدام دارای یک نمایشگر بزرگ بود، POD با بررسی رفتار سرنشینان اطلاعاتی در مورد آن‌ها جمع آوری کرده و به طور مثال سبک موسیقی مورد علاقشان را پخش می‌کرد. ایده اصلی استفاده از سیستم تشخیص چهره مسافران که در حال حاضر مرسوم است، از این مدل برداشته شده است.

10 اتومبیل متفاوت تاریخ با عجیب‌ترین طراحی داخلی +تصاویر

نام شرکت: هوندا

نام مدل: IMAS

سال تولید: ۲۰۰۳

هوندا طرح مفهومی عجیب IMAS را اولین بار در سال ۲۰۰۳ در نمایشگاه خودرو توکیو معرفی کرد، طرح بیرونی این مدل کمی شبیه نسل اول هوندا اینسایت است که گویی از فضا آمده، طراحی داخلی این مدل با استفاده از قطعات فلزی در کنسول مرکزی، داشبورد و پنل در به اسکلت بدن انسان، استخوان‌ها و مفاصل شباهت داشت، اما این طرح نیز نظر کارشناسان و مخاطبان را جلب نکرد و در حد یک طرح مفهومی باقی ماند.

10 اتومبیل متفاوت تاریخ با عجیب‌ترین طراحی داخلی +تصاویر

نام شرکت: سیتروئن

نام مدل: هیپنوس

سال تولید: ۲۰۰۸

سیتروئن هیپنوس نسبت به دیگر مدل‌های این فهرست حداقل طراحی بیرونی متعادلی دارد، اما زمانی که درب‌ها را باز کنید با دنیای متفاوت روبه‌رو هستید، طراحی داخلی رنگارنگ و بدون قائده‌ای که سیتروئن هیچ‌گاه استدلال خود از ساخت آن‌را توضیح نداد. به جز طراحی داخلی هیپینوس، دیگر اجزای آن به ساخت دیگر مدل‌های شرکت PSA کمک کرد، به طور مثال طراحی بدنه در ساخت میتسوبیشی C4 Aircross و پیشرانه الکتریکی‌دیزلی در مدل پژو ۳۰۰۸ مورد استفاده قرار گرفت.

10 اتومبیل متفاوت تاریخ با عجیب‌ترین طراحی داخلی +تصاویر

نام شرکت: کیا

نام مدل: Imagine

سال تولید: ۲۰۱۹

زمانی که شرکت کیا از طرح مفهومی Imagine در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹ رونمایی کرد، طراحی زشت و نه‌چندان جالب آن نظرات مثبتی دریافت نکرد، ما نیز در گزارش جمع‌بندی نمایشگاه ژنو از این مدل به عنوان یکی از بازندگان نمایشگاه یاد کردیم. البته طراحی زشت تنها به ظاهر خودرو مربوط نیست و در داخل نیز کیا Imagine حرفی برای گفتن ندارد، برروی داشبورد این مدل ۲۱ نمایشگر جدا از هم برای نشان دادن اطلاعات خودرو قرار گرفته است، این طرح واقعا هیچ جنبه مثبتی ندارد و هدف کیا از اجرای آن مشخص نیست. به طور کلی کیا Imagine به عنوان یک طرح مفهومی هیچ حرفی برای آیندگان ندارد و مدلی از پیش بازنده است.

10 اتومبیل متفاوت تاریخ با عجیب‌ترین طراحی داخلی +تصاویر

نام شرکت: سیتروئن

نام مدل: ۱۹_۱۹

سال تولید: ۲۰۱۹

سیتروئن تنها شرکتی است که در فهرست ما دو نماینده دارد، این شرکت در سال جاری به مناسبت صدمین سال فعالیت خود از دو طرح مفهومی جدید رونمایی کرد که مدل ۱۹_۱۹ یکی از آن دو طرح است. این مدل از طرح‌هایی است که حتی نامی عجیب دارد، دیگر طراحی بدنه و طراحی داخلی که جای خود را دارند. طراحان سیتروئن تلاش کردند تا محیط داخلی خودرو را مانند خانه‌های نوین و هوشمند بسازند، در این مدل از نیمکت به جای صندلی استفاده شده، فرمان از جنس مرمر است و در وسط آن نمایشگر اطلاعات خودرو وجود دارد. صفحه نمایش سیستم هوشمند مرکزی نیز در سمت راست مقابل سرنشین خودرو قرار گرفته است. این خودرو دارای سیستم‌های هوشمند مسیریابی، پیدا کردن هتل، رستوران و دیگر اماکن مورد نظر است، اما ویژگی‌های موجب نمی‌شود از طراحی عجیب داخلی آن چشم پوشید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس