مسجدی با کارکردهای یک شهر در شهرک غرب تهران


مسجدی با کارکردهای یک شهر در شهرک غرب تهران

مسجد جامع شهرک غرب با گذشت نزدیک به 30 سال از فعالیت خود با بخش‌های متنوع همچون کتابخانه، کانون‌ فرهنگی هنری، صندوق قرض‌الحسنه و درمانگاه خیریه امام علی بن ابیطالب(ع) در جلب اعتماد و همراهی این منطقه از پایتخت، توفیقی درخور تحسین داشته است...

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد-فاطمه اقبالی: مسجد، مردمی‏ ترین پایگاه ارتباط با خدا در روی زمین است و همواره به عنوان مدرسه تزکیه و تعلیم دانش، عرصه رشد و تعالی انسان‏ های خداجو و پناهگاه همیشگی بندگان خدا، پایگاه ترویج خیر، تهذیب نفس و اعمال خداپسندانه بوده است ... این خانه های خدا، بهشتی است که مردم در آنجا فراغ از روزمرگی ها طعم شیرین ارتباط با خدا را می چشند.

یکی از این پایگاه های مردمی، مسجد جامع شهرک قدس (غرب) است که از مساجد باعظمت و کم نظیر در ایران محسوب می شود. بنای این مسجد با همت و هنرنمایی متخصصان و هنرمندان کشور به گونه ‏ای طراحی و ساخته شده که همچون نگینی در شمال غرب تهران می درخشد.

تاریخچه ساخت بنای این مسجد و مجموعه فرهنگی مربوط به سال 1370 هجری شمسی است. زمینی به مساحت شش هزار مترمربع با ساختمان محقر داخل آن که در آن زمان توسط بزرگان علما، خصوصاً حضرت آیت الله شیرازی مدّظله العالی و ریاست مرکز امور مساجد با اختیار تام به آیت الله هاشمی تبریزی واگذار شد، تا آن گونه که صلاح است بنای ساختمان این مجموعه را شروع کند. فعالیت‏ ها از همان زمان با اخذ مجوزها خصوصا مجوز تجاری (جدا زحمات زیادی بدین جهت تحمل شد)، آغاز شد و از سال ۱۳۷۲ نقشه جدید به مهندسی شخصی به نام «طوسی» اعمال شد.

مسجدی با کارکردهای یک شهر در شهرک غرب تهران

این مسجد در حال حاضر با گذشت نزدیک به 30 سال از ساخت به عنوان یکی از مساجد فعال در شمال غرب تهران شناخته می شود که بخش های مختلفی همچون هیات امنا، دفتر امام جماعت، کتابخانه امام علی(ع)، واحد فرهنگی، صندوق قرض الحسنه، درمانگاه امام علی(ع) و سالن های اجتماعات و کانون فرهنگی هنری در آن فعالیت می کنند.

مسجدی با کارکردهای یک شهر در شهرک غرب تهران

کتابخانه امام علی(ع)

کتابخانه عمومی امام علی (ع) وابسته به مسجد جامع شهرک قدس مهرماه سال 1384 تاسیس شد. مساحت کتابخانه در ابتدا حدودا 800 مترمربع بود. اما با انجام تغییرات و تعمیرات مساحت آن کاهش یافت و فضای فعلی کتابخانه حدودا 350 مترمربع است که ظرفیت حدود 300 نفر در خود را دارد.

در مخزن کتابخانه امام علی (ع) حدود ۹ هزاز نسخه کتاب با موضوعات مختلف اعم از مذهبی، تاریخی، ادبیات و ... وجود دارد که به وسیله نرم افزار کتابخانه ای کاوش فهرست نویسی و جستجو و بازیابی منابع موجود در کتابخانه صورت می گیرد. سیستم رده بندی کتاب ها نیز براساس رده بندی کنگره است. افرادی که عضو سالن مطالعه کتابخانه هستند هم می توانند کتاب امانت بگیرند و هم برای مطالعه از فضای سالن استفاده کنند و افرادی که عضو امانتی هستند تنها می ‏توانند دو جلد کتاب به مدت 15 روز امانت بگیرند.

مسجدی با کارکردهای یک شهر در شهرک غرب تهران

با توجه به فعالیت های گسترده مسجد جامع و بافت فرهنگی منطقه و به خصوص خلأ وجود بخش فرهنگی منسجم، در کنار فعالیت ‏های دینی مسجد، امام جماعت مسجد را بر آن داشت که با هدف احیاء و اشاعه اندیشه دینی در همه زمینه‌های مورد نیاز و تقویت روح عبودیت الهی و ترویج اخلاق اسلامی در میان مردم به ویژه نسل جوان، در احیاء واحد فرهنگی همت کند.

فعالیت‏ های فرهنگی این مسجد در چهار گروه علوم و معارف اسلامی، گروه هنری، آموزش غیرحضوری و گروه تبلیغات تقسیم و دنبال می شود.

صندوق قرض الحسنه

صندوق قرضالحسنه این مسجد هم در سال 1374 به دستور آیت الله سیدفتاح هاشمی و با سرمایه دو میلیون ریال در کنار مسجد فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدای امر هیئت‌مدیره ‏ای شامل پنج عضو که بعدها به هفت عضو افزایش یافت نظارت مستمر بر امور صندوق را به عهده گرفت. هیئت مدیره مسولیت تدوین آئین نامه و تصویب آن و بررسی مدارک متقاضیان وام و تائید یا رد درخواست‏ های وام را بر عهده دارند.

درمانگاه خیریه حضرت امام علی بن ابیطالب(ع)

پس از شروع و بهره برداری از مسجد و در راستای عمل به وقف نامه، موضوع تجهیز درمانگاه مسجد در دستور کار قرار گرفت و همزمان با پیگیری های اخذ پروانه بهره برداری درمانگاه، تجهیز آن نیز شروع شد، تا اینکه در شهریور سال 1391 پروانه بهره برداری درمانگاه خیریه امام علی بن ابیطالب (ع) صادر و در سال 91 همزمان با عید سعید غدیر بهره برداری رسمی از آن آغاز شد.

هم اکنون درمانگاه در مساحتی حدود 300 متر مربع به ارائه خدمات پزشکی از قبیل پزشک مقیم، جراحی های کوچک و سرپایی، دندانپزشکی، زنان و نازایی، سونوگرافی، تزریقات و پانسمان در دو شیفت از ساعت 8 صبح تا 10 شب خدمت رسانی می کند.

سالن‏ های اجتماعات مسجد جامع شهرک قدس از سال 1384 آغاز به کار کرده و با تمام امکانات خود در حال فعالیت است. سالن‏ های اجتماعات مسجد که در نقشه‏ های اولیه مسجد نیز پیش بینی شده بود، در فضایی به مساحت حدود 1000 متر مربع در چهار سالن با دکوراسیونی زیبا و مبله شده، فعال هستند. سالن اصلی مردانه با ظرفیت 400 نفر، سالن اصلی بانوان ظرفیت 300 نفر، سالن مکمل آقایان با ظرفیت 150 نفر، و سالن مکمل بانوان با ظرفیت 100 نفر در مجموع امکان پذیرایی از 950 نفر را در مجالس و مناسبت ها فراهم کرده است.

مسجدی با کارکردهای یک شهر در شهرک غرب تهران

دفتر امام جماعت مسجد

این دفتر در بخش های تشرف به اسلام، مشاوره جهت تعیین خمس، رفع مشکلات اعتقادی و انجام عقد ازدواج در مسجد فعالیت می کند.

کانون فرهنگی هنری

در حال حاضر و با شروع فصل تابستان یکی از دغدغه‌های والدین در فصل تابستان ثبت‌نام فرزندانشان در کلاس‌های تابستانی و پر کردن اوقات فراغت آنها به بهترین شکل است.

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای پرکردن اوقات تابستان به شمار می‌رود که علاوه بر هزینه کم و تعدد و تنوع کلاس‌ها به دلیل برگزار شدن در محیطی معنوی می‌تواند در میان تنش‌ها و آسیب‌های اجتماعی که امروزه برای همه خانواده‌ها نگرانی به دنبال دارد تا حدود قالب قبولی از این نگرانی و آسیب‌ها کم کند.

تغییر سبک و ظواهر زندگی مثل تغییر شکل منازل از خانه‌های حیاط‌دار به آپارتمان‌نشینی و محدود شدن فعالیت و بازی کودکان، خانواده‌ها را برای پرکردن اوقات تابستان به سوی کلاس‌های تابستانی سوق داده است. اما شرکت در این کلاس‌ها نیز مشکلات و اما و اگرهای خود را دارد، از طرفی هزینه بالای کلاس‌ها و آموزشگاه‌ها برای همه خانواده‌ها میسر نیست و از طرفی هم به دلیل تعدد کلاس‌ها و رفت و آمد زیاد برای فرزندان و والدین در فصل گرما مشکل‌ساز است.

لذا سال‌ها است که با شروع تابستان کانون فرهنگی هنری مسجد جامع شهرک غرب اقدام به برگزاری کلاس‌های تابستانی برای دانش‌آموزان می‌کند و تبلیغ آن روی بنرهای بزرگی در حوالی مسجد دیده می شود. نکته جالبی که در این دوره‌ها به چشم می‌خورد، این‌ است که این کلاس‌ها و آموزش‌ها ادغامی از رشته‌های مختلف اعم از فرهنگی، هنری، ورزشی و اخلاقی است.

نظر اهالی منطقه درباره برنامه های اوقات فراغت مسجد

یکی از والدین با بیان این‌که دو سال متوالی است فرزندش را در کانون فرهنگی مسجد جامع شهرک غرب، برای گذران اوقات فراغت تابستان ثبت‌نام می‌کند، می‌گوید: در این کانون، نیروهای جوان و پرانرژی و خوش‌اخلاق برای آموزش به کار گرفته شده است و روزانه حدود چند ساعت زمان طوری تقسیم‌بندی می‌شود که آموزش های مختلف از قبیل کامپیوتر، قرآن، رباتیک، خلاقیت و حلقه‌های معرفت «رفتار با والدین، اخلاق و اصول دینی» ارائه می‌شود و علاوه بر آن سه روز در هفته به ورزش در سالن و یک روز هم به اردوهای دسته‌جمعی اختصاص داده می‌شود.

هزینه‌ای که این کانون برای برگزاری کلاس‌ها دریافت می‌کند بسیار کم و ناچیز است. در حالی که برای گذراندن فقط یک کلاس کامپیوتر و یا رباتیک به طور جداگانه در منطقه‌ای مانند شهرک غرب، باید چند برابر هزینه‌ای که این کانون برای کل کلاس‌ها دریافت می‌کند، ‌پرداخته شود.

وی ادامه می دهد: علاوه بر اینها در مورد اخلاق و رفتار با والدین هم به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود که بسیار باارزش و مهم است و فضای برگزاری این کلاس‌ها نیز تاثیرات خوبی روی فرزندان دارد، چراکه در کنار کلاس‌های آموزشی با فضای مسجد، نماز و آداب اسلامی نیز آشنا می‌شوند.

این ساکن منطقه شهرک غرب تهران با بیان این‌که امروزه فرزندان با گوشی، فضای مجازی و تبعات و آسیب‌های آنها درگیرند، یادآور می شود: با ثبت‌نام و شرکت آنها در چنین کلاس‌ها و فضاهایی می‌توان تا حدودی آنها را از آسیب‌ها دور نگاه داشت.

دوره تابستانه

«علیرضا درخش احمدی» در گفت و گو با شبستان با بیان اینکه دوره تابستانه مسجد جامع شهرک غرب بعد از یکسال وقفه مجدد آغاز شده و با قدرت بیش از پیش در حال فعالیت است، اظهار کرد: علاوه بر رسالت اصلی دوره‌های تابستانه مساجد که ایجاد حس تعلق همه اقشار جامعه به مسجد است و تحقق شعار «مسجد مأمنی برای همه، نه قشر خاصی از جامعه»؛ می توان به اهداف جانبی دیگری نیز در برگزاری این دوره اشاره کرد.

مسئول دوره تابستانه مسجد جامع شهرک غرب افزود: افزایش سطح معنویت نوجوانان، غنی‌سازی اوقات فراغت در فضایی روحانی و مثبت، جلوگیری از کاهش تنزل اعتماد اجتماعی نسبت به مساجد و محیط‌های معنوی، افزایش اخلاق اسلامی و اجتماعی در بین نوجوانان و مسلح و مجهز کردن نوجوانان ارزشی به علوم و فنون نوین و مورد نیاز جامعه امروز از اهداف آن است.

وی تاکید کرد: لذا این دوره علاوه بر حفظ نشاط، به تعالی و نظم تاکید بیشتری خواهد داشت، اخلاق فردی، اجتماعی و اسلامی که جزء اصلی و بسیار مهم تعالی به شمار می‌آید، به شدت در این دوره ها مورد توجه است و نظم و انضباط، حضور به موقع، نظافت و آراستگی ظاهری و باطنی، فعالیت و حفظ انرژی در طول کلاس‌ها نیز مورد تاکید قرار دارد.

درخش‌احمدی با اشاره به اینکه این دوره شامل کلاس‌های تخصصی و حرفه‌ای است، گفت: در این دوره شنا، فوتسال تخصصی و رباتیک، کامپیوتر، طراحی گرافیک، فیلمسازی و تدوین، سرود، تواشیح و خلاقیت آموزش داده می شود که در مرکز آموزشی و فرهنگی سرای محله ایوانک (فاز 6 شهرک غرب) برقرار است.

مسجدی با کارکردهای یک شهر در شهرک غرب تهران

وی در ادامه بیان کرد: اردو‌های یکروزه سرشار از نشاط و آموزه‌های معنوی و اخلاقی نیز یک هفته درمیان تدارک دیده شده است. اما کلاسی که به شدت مورد توجه است و در تبلیغات و تمام بحث‌های این دوره محور اصلی می‌باشد، کلاس آموزش قرآن‌کریم است که گل سرسبد دوره 98 خواهد بود و در تمام تبلیغات این کلاس به عنوان کلید راهیابی به سایر کلاس‌ها و امکانات آموزشی در نظر گرفته شده است.

درخش احمدی مهلت ثبت نام برای شرکت در دوره ها را تا 31 خرداد ذکر کرد و افزود: شروع دوره نیز از 1 تیر 1398 به مدت 8 هفته برگزار می شود.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا