اعلام زمان واگذاری دو خودروساز / چالش تکراری صنوف هنوز برطرف نشده است


اعلام زمان واگذاری دو خودروساز / چالش تکراری صنوف هنوز برطرف نشده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: سهام هر دو شرکت خودروساز را به بخش‌خصوصی واگذار می‌کنیم. در حقیقت کارهای واگذاری انجام شده و نهایتا این واگذاری‌ها تا سال 99 انجام می‌شود. نوشته اعلام زمان واگذاری دو خودروساز / چالش تکراری صنوف هنوز برطرف نشده است اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز ملی اصناف در حالی برگزار شد که این بار اصنافی‌ها نسبت به شرایط موجود اقتصاد کشور دل خوشی نداشتند. روز ملی اصناف در اول فصل تابستان بهانه‌ای شده تا فعالان این حوزه هر ساله بتوانند مطالبات و چالش‌های خود را به دولتی‌ها اعلام کنند.

هر چند که در این سال‌ها گوش شنوایی برای برطرف‌سازی مشکلات صنوف وجود نداشته اما اصنافی‌ها امسال هم به این بهانه در محل همایش‌های صدا و سیما حاضر شدند تا بتوانند چالش‌ها و مشکلات تکراری‌شان به گوش وزیر صمت برسانند.

«عدم پرداخت حقوق بازرسان اصناف»، «موازی‌کاری صنوف و افزایش تعداد آنها»، «نابه‌سامانی نظام توزیع» سه محوری است که نمایندگان اتاق اصناف سال‌هاست آنها را به نمایندگان مجلس و دولت گوش‌زد می‌کنند؛ اما هر ساله به دلیل زایش چالش‌ها در بخش‌های کلان اقتصادی و همچنین افزایش تحریم‌ها این مطالبات مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.

حالا علاوه بر شنیدن اخبار تکراری امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر خوشی را در حاشیه همایش اتاق اصناف برای مردم مطرح کرد.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران از واگذاری سهم دو خودروساز به بخش خصوصی خبر داد و گفت: سهام هر دو شرکت خودروساز را به بخش‌خصوصی واگذار می‌کنیم. در حقیقت کارهای واگذاری انجام شده و نهایتا این واگذاری‌ها تا سال ۹۹ انجام می‌شود.

رحمانی افزود: البته امسال هم کار واگذاری از اموال غیرتولیدی و شرکت‌های وابسته خودروسازها آغاز شده است و من نسبت به این واگذاری جدی هستم.

او همچنین درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: نظر وزارت صنعت در این مورد همان چیزی که دولت اعلام کرده و در این باره سخنگوی دولت کامل توضیح داده است.

رحمانی درباره نقدینگی واحدهای تولیدی بیان کرد: در حال حاضر برای تامین نقدینگی واحدهای تولید متکی به بانک‌ها هستیم اما باید از ساز و کار و منابع جدید مانند بازار سرمایه و انتشار اوراق استفاده کنیم.

او در رابطه با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کاغذ سیگار گفت: سیگار و سایر لوازمی که برای تولید آن لازم است جزو کالاهایی نیست که نیاز به ارز دولتی داشته باشد و پس از بلاغ سیاست‌های ارزی در سال گذشته و امسال ارز دولتی در حوزه سیگار تخصیص نیافته است.

اعلام زمان واگذاری دو خودروساز / چالش تکراری صنوف هنوز برطرف نشده استاعلام زمان واگذاری دو خودروساز / چالش تکراری صنوف هنوز برطرف نشده استوزیر صمت می‌گوید: جایگاه اصناف در ماه‌های اخیر ضعیف شده است؛ در حالی که با توجه به سهمی که این بخش در اشتغال دارد باید به آن توجه بیشتری شود.

رحمانی با بیان اینکه هر کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود اجازه واردات ندارد، گفت: رقم اختصاص یافته برای واردات کاغذ سیگار قابل توجه نبود ضمن اینکه ممکن است یک واحد تولید به آن نیاز داشته است .

چرا اصناف ضعیف شده‌اند؟

وزیر صمت در بخش دیگر سخنانش به ضعیف‌تر شدن حوزه کاری اصناف اشاره کرد و گفت: جایگاه اصناف در ماه‌های اخیر ضعیف شده است؛ در حالی که با توجه به سهمی که این بخش در اشتغال دارد باید به آن توجه بیشتری شود.سال گذشته برای ایجاد ۲۵۰ هزار شغل در بخش اصناف برنامه‌ریزی کردیم که این موضوع محقق شده است. امسال سال رونق تولید است؛ راهبرد و استراژی اصلی ما نیز در کشور رونق تولید است.

او با بیان اینکه هر تولیدی دارای سه پارامتر است، گفت: این پارامترها یکی مواد اولیه، دیگری نقدینگی و سومی بازار مصرف است و بدون این سه مقوله تولید محقق نمی‌شود و ما امسال برای هر سه مورد با توجه به سال رونق تولید برنامه داریم.

از قاچاق جلوگیری کنید

رحمانی همچنین در رابطه با قاچاق گفت: باید کاری کرد تا واردات قاچاق برای قاچاقچیان سخت شود و البته این امر با افزایش قیمت محقق می‌شود. سال ۹۷ میانگین واردات ۲۲ درصد کم شده است و این رقم در کالاهای مصرفی ۳۶ درصد بوده است. در سه ماهه اول واردات ۱۴۲ قلم کالا ممنوع شد.

وزیر صمت بیان کرد: اتحادیه‌ها باید دست به دست هم دهند بطوری‌که اصناف زیر مجموعه آنها با اتحاد و یکدلی از عرضه کالای قاچاق خودداری کنند و باید این نهضت را ایجاد کرد که تصمیم بگیریم که کالای قاچاق را عرضه نکنیم و با این کار خود به خود جلوی واردات قاچاق گرفته می‌شود.با سخت کردن واردات پوشاک ایجاد ۲۰۰ هزار شغل را در این بخش برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

برنامه جدیدی درباره عوارض صادراتی نداریم

از سوی دیگر، دبیر ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت نیز با رد اینکه وزارت صنعت برنامه جدیدی درباره عوارض صادراتی ندارد گفت: برنامه‌ای در این مورد در این هفته جلسه ستاد تنظیم بازار نداریم.

عباس قبادی با توجه به احتمال حذف ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی بیان کرد: ما به صورت روزانه گزارش‌ها را به مقامات ارائه می‌دهیم و اثرات تغییرات ارز ۴۲۰۰ به سایر ارزها را طی این گزارش‌ها مطرح می‌کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال حذف این ارز در مورد کدام کالاهای اساسی بیشتر است؟ گفت: قرار نیست در این مورد اتفاق خاصی بیفتد، اگر قرار شد اقدام صورت گیرد حتما اطلاع رسانی می‌کنیم. ستاد تنظیم بازار فعلا اعتقاد دارد که ارز ۴۲۰۰ حذف شود.

در عین حال، رئیس اتاق اصناف ایران گفت: سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد اما با توجه به نرخ رشد اقتصادی پایین و رکود، تعداد این واحدها با منطق اقتصادی سازگار نیست و این واحدها با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

سعید ممبینی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران افزود: علیرغم تاثیری که بر ارزش پول ملی گذاشت اصناف تدابیری اندیشیدند تا در کنار دولت در تکمیل اقدامات برای تامین کالاهای اساسی کشور نقش‌آفرینی کند.

اعلام زمان واگذاری دو خودروساز / چالش تکراری صنوف هنوز برطرف نشده استاعلام زمان واگذاری دو خودروساز / چالش تکراری صنوف هنوز برطرف نشده استرئیس اتاق اصناف ایران می‌گوید:اتاق اصناف ایران برنامه‌ای برای رفع این نقایص تدوین کرده و امروز با عنوان سند رونق تولید اصناف از آن رونمایی خواهد شد.

تنظیم سند رونق تولید اصناف

او در ادامه اظهار کرد:‌ آمارها نشان می‌دهد بالغ بر سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که با منطق اقتصادی سازگاری ندارد چرا که در شرایط رکود و با نرخ رشد اقتصادی پایین در حال حاضر برخی از این واحدها وضعیت مناسبی ندارند.

ممبینی با اشاره به اینکه کمتر از ۲۰ درصد از واحدهای صنفی در حوزه تولید مشغول به کار هستند، بیان کرد: علیرغم اینکه شکل‌گیری فعالیت صنعتی یا تولیدی و ایجاد اشتغال در این واحدها ارزان‌تر از صنعت است اما نقیصه‌هایی برای ارتباط با صنوف پایین دست وجود دارد. اتاق اصناف ایران برنامه‌ای برای رفع این نقایص تدوین کرده و امروز با عنوان سند رونق تولید اصناف از آن رونمایی خواهد شد. این برنامه نقشه راه ما خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: ۶۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی کشور در حوزه محصولات مورد نیاز صنایع حکمفرما می‌کند که به دلیل فقدان تامین مالی این ارتباط به نحو مطلوب برقرار نشده در حالی که این واحدها باید به سمت تولید صادرات محور حرکت کند و امیدواریم همانطور که از صنایع کوچک و متوسط حمایت می‌شود از این صنوف نیز حمایت شود.

رئیس اتاق اصناف ایران بیان کرد: بنابراین به دنبال آن هستیم تا واحدهای صنفی سنتی از فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین بهره‌مند شوند و در این زمینه واحدهای سنتی را تقویت کنیم.

حقوق بازرسان باز هم پرداخت نشد

در عین حال رئیس اتاق اصناف تهران هم بر پرداخت حقوق بازرسان اصناف تاکید کرد.

قاسم نوده فراهانی گفت: براساس قانون یک سوم مبالغی که در بازرسی‌ها به خزانه دولت از ناحیه درآمد جریمه‌ها واریز می‌شود باید به عنوان حقوق بازرسین به اصناف پرداخت شود در حالی که این مبلغ به اصناف پرداخت نشده است.

نوده فراهانی با اشاره به ماده ۷۲ قانون نظام صنفی گفت: براساس این قانون یک سوم مبالغی که در بازرسی‌ها به خزانه دولت از ناحیه درآمد جریمه‌ها واریز می‌شود باید به عنوان حقوق بازرسین به اصناف پرداخت شود در حالی که این مبلغ به اصناف پرداخت نشده و ما به شدت در این خصوص در مضیقه هستیم.

او با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولید در کشور وجود دارد، گفت: امسال علیرغم نامگذاری سال با نام رونق تولید آن طور که باید و شاید به دلایل مختلف از جمله فرسودگی صنایع تولیدی اصناف به این موضوع پرداخته نشده است بنابراین با راه‌اندازی تولید در حوزه اصناف باید قدم‌های موثرتری برداشته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !