9 نکته بسیار مهم برای شروع کسب و کار خیاطی


9 نکته بسیار مهم برای شروع کسب و کار خیاطی

اگر از آن دسته افرادی باشید که خیاطی را به صورت حرفه ای انجام می دهند، حتما برای رسیدن به نوشته 9 نکته بسیار مهم برای شروع کسب و کار خیاطی اولین بار در روچی. پدیدار شد.

9 نکته بسیار مهم برای شروع کسب و کار خیاطی9 نکته بسیار مهم برای شروع کسب و کار خیاطی9 نکته بسیار مهم برای شروع کسب و کار خیاطی9 نکته بسیار مهم برای شروع کسب و کار خیاطی
امتیاز خود را ثبت کنید

اگر از آن دسته افرادی باشید که خیاطی را به صورت حرفه ای انجام می دهند، حتما برای رسیدن به این مرحله زمان بسیاری را صرف کرده اید تا اکنون بتوانید با توانایی بالا از این تخصص کسب درآمد داشته باشید و یا حداقل برای خود و خانواده لباس های در خور و زیبا تهیه کنید.

یکی از ویژگی های تخصصی که شما دارید آن است که به راحتی می توانید آن را به دیگران آموزش داده و کسب درآمد کنید. در واقع باید بگوییم بسیاری از کسانی که به دنبال آموزش خیاطی به طور مستقیم از یک متخصص هستند (حداقل از افرادی که بیشتر از خودشان متخصص هستند)، ترجیح می دهند کلاسی را بیابند که در فاصله زمانی کمی از آنها واقع شده است و آنها می توانند به راحتی به آن مراجعه کرده و وسایل متعدد خیاطی را با خود حمل کنند. از سوی دیگر معتقدیم فردی که می خواهد کلاس آموزش خیاطی را افتتاح کرده و از نقطه صفر برای یک کسب و کار در آینده برنامه ریزی کند، میبایست شرایطی مهیا سازد که تمامی جوانب سنجیده شده باشد و افراد از حضور در آن لذت ببرند. در واقع این کلاس ها نیاز به ساختار و محیطی دارند که بتواند یک کارآموز را کاملا به سمت خود جذب نماید و وی را برای آن که در ادامه راه با انگیزه بیشتری قدم بردارد، تشویق کند.

تخصص خیاطی را جدی بگیرید

آیا در منطقه شما یک کلاس خیاطی با ویژگی های بالا وجود دارد؟ اگر آموزشگاه خیاطی وجود نداشته باشد، آیا شما شنیده اید که مردم در اطراف شما علاقمند به خیاطی بوده باشند یا ابراز نارضایتی در مورد وضعیت لباس خود یا خیاط محله شما داشته باشند؟ پرس و جو کنید و پس از آن شروع نکنید به آموزش دادن خیاطی. شما یک متخصص هستید و می توانید کار خود را آغاز کنید و با کمی تلاش یک کسب و کار موفق راه اندازی کنید.

در حوزه خیاطی تخصصی عمل کنید

شاید شما به عنوان یک خیاط دارای چند تخصص باشید و بتوانید همزمان هم آموزش خیاطی را ارائه دهید و هم آموزش گلدوزی را؛ اما به شما پیشنهاد می دهیم بهتر است تمرکز خود را بر روی یک تکنیک خاص داشته باشید تا اینکه خودتان را بیش از حد درگیر روش های گوناگون کرده و به کسب و کارتان آسیب برسانید.

اگر شما بخشی از تخصصتان را به صورت تمام و کمال نمی دانید، پیشنهاد می کنیم آن را یاد بگیرید و دانش خود را تکمیل کنید زیرا هیچ کارآموزش دوست ندارد بلد نبودن شما را ببیند. پس قبل از آن که به تدریس بپردارید به شما پیشنهاد می کنم هنر یادگیری را یاد بگیرید و برای آن که عملکرد بهتری در حوزه آموزش داشته باشید، خود را صد در صد آماده کنید.

همچنین نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید آن است که تخصص و دانش خود را تنها محدود به بخش تئوری نکنید و حتما برای تکمیل فرآیند یادگیری، هنر خود را به صورت عملی نیز پیش ببرید. دانستن تئوری اصول خیاطی، اتفاق خوبی است اما به هیچ عنوان نمی تواند جای دانش عملی را بگیرد.

9 نکته بسیار مهم برای شروع کسب و کار خیاطی

ساختار کلاس خیاطی

آیا شما یک دوره برای مبتدیان دارید یا فقط افراد با تجربه نسبی را آموزش می دهید؟ کلاس های شما قرار است سطوح گوناگون داشته باشد؟ برای هر سطح چه چیزهایی را آموزش می دهید و چه روندی را طی می کنید؟

شما پیش از آغاز کسب و کار آموزش خیاطی یا آموزشگاه خیاطی باید دقیق ساختار کلاس های خود را تعیین کنید و بدانید نقطه ابتدایی آموزشتان کجاست و در نهایت کارآموزان قرار است به کجا برسند.

شما برای این کار چندین نکته را باید مد نظر داشته باشید که عبارتند از:

چه پروژه ای آموزش داده خواهد شد سطح کارآموزان چقدر است مدت زمان هر کلاس چقدر است کلاس ها به صورت دسته جمعی برگزار می شوند یا خصوصی آیا کلاس ها ترمیک هستند از کدام تکنیک آموزش استفاده می شود نقطه آغاز کلاس کجاست هنرجویان در نهایت می خواهند به کجا برسند و… هزینه دوره را به درستی تعیین کنید

وقتی تصمیم می گیرید چه اتفاقی قرار است در کلاس های خیاطی شما رخ دهد و کارآموزان چه چیزهایی را در چه مدت زمانی و با چه روشی خواهند آموخت، آن وقت زمان تصمیم گیری فرا می رسد تا شما در مورد هزینه دوره کلاس های خیاطی خود به درستی برنامه ریزی کنید.

باید بدانید نتیجه گیری بر سر هزینه کلاسهای خیاطی بر اساس پیچیدگی روش های آموزشی رخ می دهند. مدت آموزش و آنچه که رقبا بر اساس آن کلاس برگزار می کنند (با یک تماس تلفنی می توانید آن را متوجه شوید) و اینکه هنرجویان باید منابع را در اختیار شما قرار دهند یا به شما ارائه می کنند، همه و همه مواردی هستند که در تعیین هزینه کلاس ها اثرگذارند. اگر شما تدریس تکنیک هایی را می دانید که تعداد بسیار کمی از آنها شناخته شده است، می توانید هزینه های بیشتری را دریافت کنید.

9 نکته بسیار مهم برای شروع کسب و کار خیاطی

نکته مهم در خصوص هزینه کلاس ها آن است که شما میبایست پیش از آغاز دوره، تمام آن را از هنرجویان دریافت کنید. البته این یک پیشنهاد است اما به تعداد بسیار دیده شده است که اگر مبلغ در ابتدای راه تماما گرفته نشود، هنرجویان بدقولی کرده و شما می مانید و ضرر و زیان مالیتان .

اگر با نحوه تعیین دستمزد و شهریه کلاس های خیاطی مشکل دارید، بهتر است به صورت ساعتی آن را انجام دهید. این کار سبب می شود شما بر اساس ساعت کار کرده و کلاس های خود را برگزار نمایید.

همچنین اگر هنرجویان بسیاری وجود دارند که مدت ها منتظر هستند که در کلاس های شما شرکت کنند اما چون کلاس هایتان پر هستند، آنها در انتظار می مانند، می توانید هزینه کلاس های خیاطی خود را بالا ببرید و مطمئن باشید هیچ کس اعتراضی نمی کند. از سوی دیگر اگر شما هنرجویان آنچنانی ندارید، بهتر است هزینه کلاس های خود را کاهش دهید تا افراد بیشتری به سوی شما جذب شوند.

محل کلاس آموزش خیاطی

جایی که کلاس را برگزار می کنید تاثیر مستقیمی بر تعداد هنرجویانی دارد که در کلاس شما حاضر می شوند. این که محل کلاس شما دسترسی راحتی داشته باشد و مکانی دور از انتظار نباشد، می تواند این امید را به شما بدهد که هنرجویان بیشتری را در کلاس های خود جای دهید اما این که کلاستان آن قدر دور باشد که هزینه رفت و آمد بسیاری را برای هنرجویان ایجاد کند، آنها قطعا شما را انتخاب نخواهند کرد. از سوی دیگر تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می دهید در نگاه هنرجو بسیار اثرگذار است و او را به سمت همراهی بیشتر با شما ترغیب می کند.

شاید نام محل کلاس برای شما نگرانی های بسیاری به همراه آورد، این که اجاره و یا خرید محلی برای برگزاری کلاس هزینه های بسیاری با خود به همراه دارد و شما نمی توانید آن را پرداخت کنید و می تواند به دیواری بلند در مسیر موفقیت شما تبدیل شود اما باید بگوییم برای این مسئله یک راه حل بسیار ساده وجود دارد و آن استفاده از اتاقی در خانه شما است. شما به راحتی می توانید یک اتاق را در خانه برای برگزاری کلاس آماده کرده و آن را مجهز کنید آن وقت است که خواهید دید بدون هیچ هزینه ای یک محل مناسب برای برگزاری کلاس هایتان در اختیار گرفته اید.

از این کار خجالت نکشید و بدانید برگزاری کلاس خیاطی در منزل یک عرف در بین مدرسان خیاطی است و هیچ ایرادی ندارد.

9 نکته بسیار مهم برای شروع کسب و کار خیاطی

تهیه بسته های آموزشی

بسیاری از اموزشگاه های خیاطی در تهیه بسته های آموزشی نافعال هستند و کمتر پیش می آید که خود بهترین بسته ها را برای هنرجویان تدارک ببینند اما بهتر است بدانید اگر شما این کار را برای هنرجویان انجام دهید، قطعا یک قدم از آنها جلوتر هستید.

شما می توانید یک بسته از لوازمی تهیه کنید که هنرجویان مبتدی به آنها احتیاج دارند و آن بسته ها را با دریافت هزینه آن در اختیار هنرجویان قرار دهید. این کار زحمت خرید هنرجویان را کم کرده و انها مطمئن می شوند که بهترین ومناسب ترین لوازم خیاطی را در اختیار گرفته اند.

چند نکته هنگام تهیه بسته ضروری است:

هزینه بسته ها را بیش از حد بالا نبرید خرید بسته ها را اجباری نکنید لوازم غیر ضروری را در آنها قرار ندهید لوازم با کیفیت تهیه کنید لوازم پایه ای را حتما درون آن قرار دهید جزوه ای برای توضیحات تجهیزات و لوازم درون هر بسته قرار دهید یک جزوه اختصاصی تدارک ببینید

بهترین کار آن است که شما در ابتدای کلاس یک جزوه به هر کارآموز تحویل دهید تا گفته های شما در آن ذکر شده باشد. آن وقت است که هنرجو هنگام تمرین در منزل می تواند از آن کمک گرفته و مطالب کلاس را به یاد آورد. شاید خودتان هم تصور نکنید که این عمل شما تا چه حد می تواند برای شما اعتبار به همراه داشته باشد و سبب شود هنرجویان نگاه ویژه ای نسبت به توانایی و دانش شما پیدا کنند.

از سویی دیگر شما نمی توانید انتظار داشته باشید که هنرجویان همه چیزهایی را که آموخته اید به خاطر بسپارند. آنها نیاز به تجزیه و تحلیل مراحل آموزش دارند تا بعدا بتوانند به جزوه مراجعه کرده و روند آموزش خود را تکمیل کنند. اگر می توانید بهتر است جزوه خود را با عکس های مرتبط تهیه کنید تا درک آن برای هنرجویان راحت تر شود.

تدوین قوانین کلاس

باید با خودتا رو راست باشید و بدانید چه چیز در کلاستان شما را آزار می دهد و سبب می شود روند تدریس شما به درستی پیش نرود. آیا با خوردن و آشامیدن یا جواب تلفن دادن مشکل دارید؟ اگر هنرجویی دیر به کلاس بیاید چطور؟ چه اتفاقی میوفتد اگر کارآموزی بدون انجام تمرین خود را به کلاس برساند؟ پس از آن که یک به یک پاسخ سوالات را دادید، آنها را بنویسید و بر روی دیوار کلاس بگذارید؛ آن وقت است که هیچ هنرجویی نمی تواند بگوید در جریان قوانین نبوده است.

9 نکته بسیار مهم برای شروع کسب و کار خیاطی

خودتان را به یک فرد حرفه ای تبدیل کنید

پیش از این هم بارها و بارها گفتیم که توانایی شما در خیاطی اهمیت بسیار دارد تا جایی که می تواند یک هنرجو را به صد هنرجو تبدیل کند و یا گاه همان یکی را هم از شما بگیرد. باید بتوانید پاسخ سوالات افراد را بدهید و خود هنگام دوخت لباس، بهترین را ارائه کنید. پس تخصص و توانایی خیاطی شما اصلی بسیار مهم است که میبایست هر روز برای رشد آن تلاش کنید.

اما بحث مهم دیگری که باید علاوه بر بحث توانایی خیاطی به آن اشاره کنیم، شخصیت شما است که میبایست به یک فرد توانمند تبدیل شود. این که بدانید چگونه کلاس را مدیریت کنید، چه زمانی هنرجو را تشویق کرده و چه زمانی از او بابت عدم رعایت قوانین گله کنید، این که شما در برابر مسائل و مشکلات پیش روی کلاس چه واکنشی باید نشان دهید و کجا آرام باشید و کجا نه، همه و همه مواردی هستند که باید تلاش کنید بیاموزید و به کار ببندید.

برای این موراد باید یادداشت هایی را تهیه کرده و نکاتی که به ذهنتان خطور می کند بنویسید. این کار به شما کمک می کند تا تلاش کنید نواقص خود را برطرف کرده و توانایی های خود را افزایش دهید. پس تلاش کنید تا به معنای واقعی به یک متخصص تبدیل شوید و خود را در جایگاه یک فرد حرفه ای نشان دهید.

این ها بعضی از دستورالعمل هایی هستند که می توانند در هنگام برنامه ریزی برای شروع یک کلاس آموزش خیاطی به شما کمک کنند

منبع: سایت sewguide

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403