عرضه ظرفیت‌های شهر جهانی زیلو در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان


عرضه ظرفیت‌های شهر جهانی زیلو در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان

شهرداری میبد در راستای وظیفه بزرگ خود برای حفاظت از میراث کهن این شهر جهانی و معرفی ظرفیت‌های آن به عنوان یکی از مقاصد گردشگری به جهانیان برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان حضور یافت.

به گزارش ایسنا، شهرداری میبد با حضور رسمی در این نمایشگاه که با حضور شرکت‌کنندگان از شهرهای مختلف ایران و حتی کشورهای دیگر به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان برگزار شد، به معرفی ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهر پرداخت.

شهرداری میبد در غرفه‌ی خود ضمن معرفی توانمندی‌های این شهر برای میزبانی از گردشگران اقصی نقاط جهان، با همکاری خوشه توسعه زیلو به معرفی هرچه بیشتر این دست‌بافت تاریخی که به واسطه‌ی آن میبد به عنوان شهر جهانی شناخته شده است، پرداخت.

به همت شهرداری میبد و با همکاری عوامل نمایشگاه یک روز این نمایشگاه نیز به عنوان روز میبد برگزار شد تا در قالب همایشی با حضور مسئولان، پژوهشگران و چهره‌های فرهنگی، اجتماعی و ماندگار شهرهای میبد و اصفهان، آشنایی بیشتر با میبد و پتانسیل‌های این کهن‌شهر اتفاق بیافتد.

«علیرضا نقوی» شهردار میبد در حاشیه این نمایشگاه گفت: شهرداری میبد برای اولین بار به طور رسمی در یک نمایشگاه بین‌المللی حضور دارد و هدف از این حضور معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان این شهر و همچنین معرفی این کهن شهر به عنون یک مقصد گردشگری به جهانیان است.

وی با بیان این که میبد به قدمت و درازای تاریخ دارای نام و نشان است، تصریح می‌کند: این دیار با وجود آثار و ابنیه‌های تاریخی فراوان‌، صنایع دستی و هنرهای سنتی ارزشمندی که به دست هنرمندان سختکوش آن خلق شده، برای این سرزمین مایه افتخار است و امروز به خود می‌بالیم که میراث‌دار این شهر جهانی هستیم.

نقوی با اشاره به معرفی شهر میبد در آذرماه پارسال به عنوان شهر جهانی زیلو، اظهار کرد: عنوان شهر جهانی، افتخار بزرگی بود که از سوی شورای جهانی صنایع دستی به میبد در حوزه زیلو اعطا شد و در واقع بیانگر این مهم است که این دیار قابلیت عرضه صنایع‌دستی و هنر خود به جهانیان را دارد و باید این فرصت مهم را غنیمت شمرد.

وی افزود: اگر نتوانیم از فرصت جهانی شدن میبد بهره ببریم، پاسخگوی شایسته‌ای به نسل‌های آینده نخواهیم بود و البته در مقابل نیز اگر بخواهیم در عرصه‌های جهانی حضور داشته باشیم و بتوانیم محصولی مطابق سلیقه جهانیان و تفکرات جهانی ارائه دهیم باید آن را با حفظ اصالت، ارزش‌های فرهنگی و هنری بومی به جهانیان معرفی می‌کنیم و از این میراث ارزشمند به خوبی محافظت کنیم.

شهردار میبد در ادامه این شهر را تنها یک شهر هنری ندانست و در این باره تصریح کرد: شهر میبد را می‌توان یک شهر صنعتی نیز خواند چرا که تولید ۴۳ درصد از کاشی و سرامیک کشور را به خود اختصاص داده و کمتر شهری مانند میبد وجود دارد که هم در عرصه‌های هنری، هم تاریخی و گردشگری و هم صنعتی، شاخص و نمونه باشد.

نقوی میبد همچنین از میبد به عنوان اولین شهری که در ثبت آثار تاریخی عنوان ملی را به خود گرفته است، یاد کرد و افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر میبد حامیان اصلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند و مفتخر به میراث‌داری این شهر نام‌آورند.

شهردار میبد در بخش دیگری از سخنانش از تلاش برای توسعه فرهنگ و تمدن شهرنشینی و شهروندی در میبد یاد کرد و گفت: سعی داریم با تکیه بر داشته‌هایمان و میراثی که خشت به خشت به ما ارث رسیده است، پاسدار و نگهبان آن باشیم.

«محمدحسن ملک‌مدنی» از چهره‌های برجسته و بنام شهرستان میبد و شهردار اسبق اصفهان و تهران نیز ضمن بازدید از غرفه شهرستان میبد و قوی و مثبت ارزیابی کردن آن، در همایش روز میبد اظهار کرد: شهرداری یکی از نهادهای مهم شهری است که وظایف خطیری برعهده دارد.

وی وظیفه اصلی شهرداری را نگهداری و محافظت از شهر دانست و بیان کرد: باید از سرمایه‌های اصلی شهر و میراث کهن آن نگهداری کرد تا به آن آسیبی نرسد.

ملک‌مدنی میبد را یک شهر تاریخی با قدمت و پیشینه طولانی و ماندکار در اذهان خواند و افزود: متأسفانه از شهر میبد در دوران‌های گذشته به درستی محافظت نشده به نحوی که آن را به صورت شطرنجی و با استفاده از یک شابلون فرضی در قالب باغات، مزارع کشاورزی و بافت‌های ارزشمند تاریخی از هم گسستند و زندگی ماشینی را فدای میراث کهن کردند.

شهردار اسبق اصفهان ماشین را ابزاری برای ارتقای فرهنگ یک شهر و نه نابودی فرهنگ موجود خواند و گفت: اگر بتوان جلوی تخریب یک شهر را گرفت یا حرکت آن را کند کرد، تأثیر بزرگی در اداره شهر گذاشته خواهد شد.

وی ایجاد بناهای امروزی در شهرهای قدیمی را نوعی اهانت بصری عنوان و خاطرنشان کرد: متأسفانه شهرهای مختلف ما با ایجاد بناهای زشت، در حال تخریب هستند و این را می‌توان یک اهانت بصری دانست که با شهرهای متمدن و قدیمی ما، غریبانه است و چشم را آزار می‌دهد.

وی افزود: شهرداران قدیم خیلی بهتر شهرداری را می‌دانستند اما امروز شهرسازی فراموش شده و ساختمان‌هایی بدون آنکه هویتی در انها نهفته باشد، ساخته می‌شود و در مورد میبد که شهری با گرمای سوزان تابستان است باید توجه داشت که ساختمان‌سازی با معماری خاص نه به سبک‌های جدید را می‌طلبد.

ملک‌مدنی از محیط زیست به عنوان یک مسئله مهم یاد کرد و افزود: انسان نیاز به لباس، غذای سالم و هوای پاک دارد تا بتواند در یک محیط فرهنگی سالم زندگی کند لذا شهرداران باید محیط زیست را جز مسائل مهم شهرشان بدانند و از آن محافظت کنند.

وی جهانی شدن زیلوی میبد را یک اتفاق مهم و میمون خواند و اظهار کرد: جهانی شدن زیلو میبد به یک باره اتفاق نیفتاده بلکه چندین هزار سال طول کشیده تا زیلوی میبد جهانی شود لذا این نعمت بزرگ را باید غنیمت شمرد و از فرصت پیش آمده به نحو احسن بهره جست.

وی فقر فرهنگی را یکی از مهم‌ترین انواع فقر ذکر کرد و افزود: انسان به غیر از غذای جسم به غذای روح نیازمند است و شهرستان میبد از این منظر به دلیل نداشتن برخی زیرساخت‌های فرهنگی مانند موزه مردم‌شناسی، سالن کنسرت و نمایش و غیره دچار ضعف است که باید مورد اهتمام قرار گیرد.

ملک‌مدنی همچنین از بنای تاریخی نارین قلعه به عنوان افتخار شهر میبد یاد کرد و گفت: به تاریخ ۷۰۰۰ ساله نارین قلعه می‌بالیم و با افتخار از آن نام می‌بریم اما غافل از آن که به خاطر تردد خودروها در مجاورت آن قسمت اعظمی از آن تخریب شده لذا امیدواریم بافت آن به حالت اول بازگردد.

وی برج کبوتر خانه را یادگار بزرگان و گذشتگان میبد دانست و تاکید کرد: بیاندیشید که ما برای آیندگان چه به یادگار گذاشته‌ایم و بنگریم که گذشتگان چه میراث‌های ارزشمندی برایمان بجا گذاشته‌اند.

شهردار اسبق تهران و اصفهان در پایان سخنانش نیز از مسئولان شهر میبد خواست با بینش و مشورت با اهل هنر و فن و با یک رویکرد فرهنگی شهر را اداره کنند و آنچنان که شایسته شهر قدیمی همچون میبد با تمدن بزرگ است، آن را پاسداری کنند.

یادآور می‌شود؛ در همایش روز میبد در یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی استان اصفهان، دکتر «محمد عیدی» معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان و «عبدالعظیم پویا» محقق و پژوهشگر میبدی نیز پیرامون معرفی شهرستان میبد سخنانی ایراد کردند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !