رئیس مرکز صبا: هیچ هنرمندی به بی‌بی‌سی نمی‌رود/ «شکرستان4» مرداد می‌آید


تلویزیون در حالی برای تابستان، بیش از 2 هزار دقیقه پویانمایی آماده کرده که «بی‌بی‌سی» و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان می‌کوشند تا کودک ایرانی را گرفتارِ مفاهیم غلط و نشانی‌های دون شأن سبک زندگی ایرانی- اسلامی کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مرکز پویانمایی صبا برنامه‌های تولیدی خود را برای نمایش تلویزیونی در فصل تابستان اعلام کرد. امسال نسبت به سالهای گذشته، میزان تولید انیمیشن با موضوعات جذاب برای مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان افزایش قابل توجهی داشته است. بر این اساس، 14 مجموعه پویانمایی به مدت 2480 دقیقه برای پخش از شبکه‌های مختلف سیمای رسانه ملی در فصل تابستان تهیه و آماده شده است. انیمیشن‌های «شکرستان 4»، «یوز ایرانی»، «ترافیک از این مدلش»، «گولوبولا 2»، «دیدار»، «کی میگه ریاضی سخته»، «هالاباما 2»، «پند پارسی»، «مثل نامه»، «مهارتهای زندگی 3»، «میچکا 3»، «ماهی بادکنکی2»، «نقاش کوچولو 3» و «کوچولوهای کنجکاو» از جمله برنامه‌های تولیدی مرکز پویانمایی صبا برای فصل تابستان است که در جدول پخش شبکه‌های سیما قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز صبا: هیچ هنرمندی به "بی‌بی‌سی" نمی‌رود/ «شکرستان4» مرداد می‌آید

«شکرستان4» مرداد می‌آید/ شهاب حسینی می‌ماند

محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا با اشاره به شروع پخش فصل چهارم «شکرستان» به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: احتمالاً از اوایل مردادماه کار ابتدا به شبکه نسیم می‌رسد؛ در 13 قسمت نوروزی ساعت 21 روی آنتن می‌رفت. با نظر شبکه احتمالاً «شکرستان» در کنداکتور شبانه قرار می‌گیرد. الان 9 قسمت سریال آماده شده و یک 13 قسمت دیگر به شبکه برای پخش واگذار خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که شهاب حسینی کماکان در کنار «شکرستان» خواهد بود، تأکید کرد: بنای‌مان ادامه با ایشان است؛ در پخش نوروزی بسیار مردم استقبال کردند و خودمان هم راضی بودیم. این مجموعه صد قسمتی است و ان‌شاالله شهاب حسینی باقی می‌ماند و ما هم با این هنرمند کار را ادامه خواهیم داد. چرا که برای ایام پاییز هم «شکرستان» 13 قسمت دیگر برای تلویزیون آماده می‌کند. البته به فراخور داستان و روایت، از هنرمندان دیگر هم استفاده می‌کنیم.

رئیس مرکز صبا: هیچ هنرمندی به "بی‌بی‌سی" نمی‌رود/ «شکرستان4» مرداد می‌آید

گفتگوی تسنیم با محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز صبا

پروژه «بی‌بی‌سی» برای کودک به دنبال پروژه نفوذ است

لیوانی در پاسخ به این سوال که بخش کودک «بی‌بی‌سی» راه افتاده، آیا تلویزیون در مقابله با جذابیت‌های پوشالی و محتوا و مفاهیم دون‌شأن کودک ایرانی چه رویکردهایی را در برنامه‌سازی و پویانمایی حوزه کودک خواهد داشت، تأکید کرد: تلاش مذبوحانه «بی‌بی‌سی» و دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان همیشه مشخص بوده و هست. این خطی که در حوزه کودک دنبال می‌کنند در ادامه همان پروژه نفوذ است. زیرا از هر روزنه‌ای که فکر می‌کنند امکان دارد نفوذ می‌کنند. این فضا روزی به خبرپراکنی و دروغ‌پراکنی می‌پردازد؛ دروغ‌هایی که با تاکتیک‌های خاصی مطرح می‌کنند و رسانه‌های ما خصوصاً رسانه‌ملی دست‌شان را رو می‌کند. حالا هم فضا را به سمت حوزه کودک برده‌اند شاید بتوانند به سرمنزلی برسند.

"بی‌بی‌سی" کودک را حربه کرده تا به نظام اسلامی ضربه بزند!

وی افزود: «بی‌بی‌سی» این روزها به حوزه کودک روی آورده تا ببیند می‌تواند از این روزنه دشمنی‌اش را به رخ بکشد. از این شبکه معاند و دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بعید نیست که از هر راهی برای دشمنی استفاده کنند. یک روزی نوجوان و خانواده را درگیر سریال‌ها و برنامه‌های مخرّب و زیان‌آورشان می‌کنند و یک روزی هم کودکان را گرفتارِ مفاهیم غلط و نشانی‌های دون‌ شأن سبک زندگی ایرانی- اسلامی می‌کنند. ما هم انتظار دیگری نداریم که آن‌ها برای منحرف کردن فضای خانواده ما، کودکان را حربه قرار دهند.

رئیس مرکز صبا: هیچ هنرمندی به "بی‌بی‌سی" نمی‌رود/ «شکرستان4» مرداد می‌آید

به تولید 500 ساعت در سال می‌رسیم

رئیس مرکز پویانمایی صبا با اشاره به اینکه صداوسیما نهضت ساخت انیمیشن و پویانمایی را در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: کاری که رسانه‌ملی در حوزه کودک و نوجوان پیش گرفته، بیانگر جدی گرفتن این مخاطبین مهم و تأثیرگذار است. چرا که در دو سه سال اخیر برای خردسالان شبکه مجزا(نهال)، کودکان(پویا) و نوجوانان(امید) را راه‌اندازی کرده‌اند. و از سال 96 هم یک نهضتی آغاز شده که در راستای توسعه تولیدات پویانمایی برای هر سه قشر خردسال، کودک و نوجوان برنامه‌سازی و کار انیمیشن انجام دهند. حتی سال گذشته به رشد 25 درصدی در ابتدای برنامه پنج‌ساله‌مان رسیدیم و امسال هم سعی‌مان بر رسیدن به رشد 30 درصدی است. امیدواریم که در پایان سال پنجم(1401) به تولید 500 ساعت در سال، برسیم.

ما به «بی‌بی‌سی» و اربابان‌شان حق می‌دهیم، دشمنی کنند

وی خاطرنشان کرد: حرکتی که در صداوسیما با حمایت و مشارکت رئیس رسانه‌ملی و معاون سیما و حتی معاون امور استان‌ها به راه افتاده یک نهضتی بر رونق تولید پویانمایی ایرانی است. در امسال هم با فرمایش رهبری(رونق تولید) هم جدی‌تر دنبال می‌شود. پویانمایی رونقی پیدا کرده و کاری که می‌توانیم انجام دهیم تولید انبوه با محتوای فرهنگی خودمان و محتوای ایرانی- اسلامی است که بتوانیم با این حربه‌‌های تبلیغی مضرّ و مخرّب ذهن و روان کودک ایرانی، مقابله کنیم. ما به «بی‌بی‌سی» و اربابان‌شان حق می‌دهیم چون نتوانستند به سرمنزل‌های دشمنانه‌شان برسند حال به فکرِ چالش انحراف کودکان ایرانی افتاده‌اند. آن‌ها دشمنی را کلید زده‌اند اما ما وظیفه‌مان ایستادگی و مقاومت است. البته مقاومت به این معنا که تولید آثار جذاب برخواسته از فرهنگ ایرانی-اسلامی و مورد ذوق و سلیقه مخاطب در دستور کار قرار گرفته و با این قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس مرکز صبا: هیچ هنرمندی به "بی‌بی‌سی" نمی‌رود/ «شکرستان4» مرداد می‌آید

هنرمندی به "بی‌بی‌سی" نمی‌رود

لیوانی در پاسخ به این سوال که شبکه‌های ماهواره‌‌ای فارسی‌زبان خصوصاً «بی‌بی‌سی» در خبرهایی اعلام می‌کند هنرمندان حوزه کودک ایرانی به بخش کودک آن‌ها می‌پیوندند، تصریح کرد: در این زمینه سوابقی وجود دارد که در طی سال‌های اخیر برخی از هنرمندان ما بنا به دلایلی غفلت کردند و در اشتباه محاسباتی که داشتند جذب شبکه‌های معاند شدند. الان با چه روحیه‌ای برگشتند و حتی بارها درخواست کرده‌اند و می‌خواهند دوباره در تلویزیونِ ایران کار کنند. آن‌ها(بی‌بی‌سی) بحث‌شان دلسوزی برای هنرمندان نیست و می‌خواهند روزنه‌ای برای ضربه زدن به پیکره نظام اسلامی پیدا کنند. هوشیاری هنرمندان ما با توجه به موارد مشابهی که از قبل بوده، دوستانی که رفتند، غفلت کردند و خودشان هم گفتند فریب جذابیت‌های پوشالی را خوردند.

بعید می‌دانم حربه‌شان کارگَر شود

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم تجربه هنرمندان ما زیاد شده و دیدند مقصود اصلی این دشمن‌های رسانه‌ای چیست و دنبال ضربه زدن به نظام اسلامی هستند. بعید می‌دانم هنرمندان ما دوباره فریب این‌ها را بخورند و از غفلت‌هایشان سوء استفاده کنند. ما در این‌جا تلاش‌مان رونق تولید در رسانه‌ملی چه حوزه نمایشی و چه برنامه‌سازی حوزه کودک و نوجوان است و هرکسی بخواهد فعالیت کند در اینجا زمینه فعالیت کاملاً فراهم است. بعید می‌دانم حربه‌شان کارگَر شود؛ خوشبختانه در تابستان هم با 2480 دقیقه پویانمایی و 41 ساعت کارِ کودک آنقدر لذت خواهند برد که به سراغ کالاهای نامرغوب خارجی نخواهند رفت.

رئیس مرکز صبا: هیچ هنرمندی به "بی‌بی‌سی" نمی‌رود/ «شکرستان4» مرداد می‌آید

به مخاطب‌مان قول داده‌ایم کاری تکرار نشود

رئیس مرکز صبا در خصوص دو مجموعه «پند پارسی» و «مثل نامه» تأکید کرد: ما دو مجموعه «پند پارسی» و «مثل نامه» که برگرفته از متون کهن ایرانی هستند و در آن به تقویت زبان فارسی توجه جدی شده است. «میچکا 3» عنوان کارتونی برای خردسالان است که در فصل‌های قبلی از توفیقات خوبی برخوردار شد به همین‌خاطر این پروژه ادامه پیدا کرد. حتماً به ویژگی‌ها و شاخصه‌های ارتقاء کیفیت تأکید داریم و نمی‌گذاریم مجموعه‌هایی که ادامه پیدا می‌کنند به ورطه تکرار و کلیشه بیفتند. زیرا به مخاطبین‌مان قول داده‌ایم که مجموعه‌هایی تولید کنیم مخاطب به آن‌ علاقه‌مند باشند. چه از حیث متن، گرافیک و چه تولید پویانمایی.

پویانمایی‌ها به آنتنِ کدام شبکه‌ها می‌رسند؟

وی در خصوص شبکه‌هایی که کارهای پویانمایی را روی آنتن می‌برند، گفت: «کوچولوهای کنجکاو»، «مثل‌نامه» و «پند پارسی» مجموعه‌های خردسال هستند که از شبکه نهال پخش خواهند شد و برنامه‌های نوجوانانه هم به شبکه امید می‌روند. تأکید ما ابتدا به شبکه‌های تخصصی خردسال، کودک و نوجوان است و بعد با تدابیری که اندیشیده شده در گروه‌های کودک شبکه یک، دو و پنج، این برنامه‌ها در شبکه‌های سراسری هم بازپخش خواهد شد. روزانه حدود 6 ساعت برنامههای تولید مرکز پویانمایی صبا از شبکه‌های پویا، امید، نهال، آموزش، جام جم، قرآن و نسیم پخش می‌شود. در ماه تقریباً حدود 140 ساعت برنامه‌های صرفاً تولید مرکزپویانمایی صبا پخش می‌شود. البته شبکه‌هایی مثل الکوثر و دیگر شبکه‌های برون‌مرزی هم از برنامه‌های ما استفاده می‌کنند ولی مجموعه سیما در روز حدود 6 ساعت از مجموعه آرشیوی و جدید پخش می‌کند.

رئیس مرکز صبا: هیچ هنرمندی به "بی‌بی‌سی" نمی‌رود/ «شکرستان4» مرداد می‌آید

توجه انیمیشن‌سازی تلویزیون به مجموعه‌های قرآنی

لیوانی در پاسخ به این سوال که مجموعه‌های قرآنی در دستور کار انیمیشن‌سازی تلویزیون است، افزود: همان‌طور که جزو دغدغه‌ها و دستورات رئیس سازمان صداوسیما هم بوده، مجموعه‌های قرآنی همیشه در دست ساخت است. در جلسات شورای اندیشه‌ورزی هم جلسات ویژه‌ای برای طراحی برنامه‌های قرآنی کودکانه داشته‌ایم؛ به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم و کار به سفارش رسیده است. در چند حوزه یکی حوزه قصه‌های انبیاء و پیامبران الهی؛ یک مجموعه قصه‌های پیامبران الهی که مجموعه برنامه‌های نمایشی تک قسمتی را از حدود 30 دقیقه تا 70 دقیقه به هنرمندان متفاوتی سفارش می‌شود متن‌ها را سفارش دادیم و با گروه‌های تولیدی مذاکره کردیم.

«قصه‌های آقاجان» به رمضان 99 می‌رسد

وی با اشاره به مجموعه‌ قصه‌های عروسکی «قصه‌های آقاجان» برای رمضان سال آینده، خاطرنشان کرد: نگارش یک مجموعه پیامبران الهی به شکل برنامه تک قسمتی، شروع شده و یک مجموعه‌های دیگری تحت عنوان قصه‌های قرآنی، حکایات و آموزه‌های قرآنی به ورطه تولید می‌رود. نگارش این سریال‌ها و پویانمایی‌ها یک دغدغه مهم برای مرکز صباست و در حوزه نگارش قرار دارند. ان‌شاالله در سال آینده این مجموعه‌ها برای آنتن تلویزیون آماده شوند. البته برای رمضان سال آینده، مجموعه قصههای عروسکی تک فریم «قصههای آقاجان» به کارگردانی امیر فیضی آماده می‌شود. شخصیت پدربزرگی به نام "آقاجان" بیشتر در حوزه آموزه‌های احکام و آشنایی کودکان با مسائل دینی روی آنتن می‌رود.

رئیس مرکز صبا: هیچ هنرمندی به "بی‌بی‌سی" نمی‌رود/ «شکرستان4» مرداد می‌آید

نمایی از کارتون «بچه رئیس»

پخش پویانمایی خارجی به ما ربطی ندارد

رئیس مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به این سوال که چرا در تلویزیون شاهدِ پخش این‌همه انیمیشن و کارتون خارجی هستیم به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: پخش کار خارجی به ما ربطی ندارد، چون مسئولیت بخش تولید انیمیشن و پویانمایی برعهده ماست و دخالتی در تأمین پویانمایی‌ها، کارتون‌ها و انیمیشن‌های شبکه‌های سیما نداریم. تأمین به خود شبکه‌ها برمی‌گردد و ظرفیت‌هایی که دارند را ناگزیرند، پُر کنند. البته بارها هم شاهد بوده‌ایم سعی کرده‌اند از آثار خارجی کم‌آسیب استفاده کنند. ما هم در مرکز صبا ظرفیت تولیدمان را افزایش داده‌ایم تا نیازِ شبکه‌ها را از تولیدات داخلی فراهم کنیم. این اراده در حمایت و مشارکت رئیس سازمان صداوسیما و معاون سیما وجود داشته و دارد. حتی شاهد افزایش اعتبارات هم بوده‌ایم؛ که به ما اجازه دادند 25 درصد رشد سال گذشته را امسال به 30 درصد و در سال‌های آینده هم ارتقاء بدهیم. تا پخش آثار خارجی کم شود و به مراتب کنداکتورِ رنگینی از تولیدات داخلی و جذاب ایرانی را شاهد باشیم.

ما دنبال انیمیشن پاک و فرهنگساز ایرانی- اسلامی هستیم

وی با اشاره به درخواست از خانواده‌ها برای استقبال از پویانمایی ایرانی و جلوگیری از بهره‌مندی بیش از حد فرزندان‌شان از انیمیشن‌ها و کارتون‌های خارجی، خاطرنشان کرد: وظیفه ما تولید آثار جذاب و با ریشه فرهنگ ایرانی و جذاب است و همکاران، شرکت‌ها و تهیه‌کنندگان ایرانی هم تلاش می‌کنند آثار در سطح بین‌المللی ارائه کنند. خوشبختانه امروز آثار پویانمایی ما را بازارها و تلویزیون‌های خارجی هم به راحتی می‌خرند و مورد استقبال‌شان قرار گرفته است. خانواده‌ها به میدان بیایند و ذائقه‌سازی کنند که فرزندشان بیشتر تماشاگر و مخاطبِ پویانمایی ایرانی باشد و کمتر به سراغ انیمیشن‌ها و کارتون‌های خارجی برود. ما هم قول می‌دهیم تولیدات‌مان کمترین اختلال و آسیب را در حوزه‌های مختلف ایجاد کند. ادعای‌مان همیشه بوده و هست که انیمیشن پاک و مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی را تولید می‌کنیم. و با خیال راحت بچه‌ها تولیدات ما را ببینند و مطمئن باشند هم آموزنده است و هم ان‌شاالله با رونق تولید، شتاب بیشتری بگیرد و پخش خارجی هم کمتر شود.

رئیس مرکز صبا: هیچ هنرمندی به "بی‌بی‌سی" نمی‌رود/ «شکرستان4» مرداد می‌آید

خارجی‌ها خریدار تولیدی‌های صبا هستند

لیوانی در خاتمه افزود: ریشه تولید انمیشن‌سازی از تلویزیون شروع شده و بیست و چهار سال پیش، مرکز پویانمایی صبا راه‌اندازی شد این تجربیات به تولیدکنندگان دیگر هم انتقال پیدا کرد. شاهد هستیم انیمیشن‌های خوبی در سینما هم توسط کسانی عرضه شد که تجربه کار در صبا هم داشته و دارند. تأکید بیش از حد به ارتقاء کیفیت پویانمایی‌های ایرانی و شاخص‌شدن تولیدات داخلی، مجموعه‌های‌مان در امسال و سال‌های بعدی جلوتر می‌رود. تا جائیکه در تلویزیون‌های خارجی هم تبادلات، عرضه و خرید و فروش به اوج خودش رسیده و آثار ما را به راحتی می‌خرند و ما هم با قدرت،‌ عرضه می‌کنیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید