90 روز با صندلی‌های داغ در پایتخت


تهران (پانا) - تابستان آغاز شد. هوا روز به روز گرم‌تر می‌شود. اتوبوس‌های بی‌کولر داد مردم را در آورده است. مسؤولان وعده دادند که مشکلات را برطرف می کنند اما خبری نیست و این مردم هستند که در هرم گرمای این روزها می‌سوزند.

90 روز با صندلی‌های داغ در پایتخت

تهران (پانا) - تابستان آغاز شد. هوا روز به روز گرم‌تر می‌شود. اتوبوس‌های بی‌کولر داد مردم را در آورده است. مسؤولان وعده دادند که مشکلات را برطرف می کنند اما خبری نیست و این مردم هستند که در هرم گرمای این روزها می‌سوزند.

به‌گزارش فارس، کافی است در پایتخت شاغل باشید یا محصل؛ بی بُرو برگشت با اتوبوس یا مترو سرکار خواهید داشت. اجرای طرح‌های ترافیکی، شلوغی معابر و بزرگراه‌ها و هزینه بالای استفاده از خودروهای شخصی از جمله دلایلی است که شهروندان را مجبور به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌کند. هر چند که میزان مسافران در مترو بیشتر از اتوبوس‌ است ولی تعداد شهروندانی که در تهران اتوبوس را برای تردد انتخاب می‌کنند هم کم نیستند.

از معضل شلوغی اتوبوس در برخی خطوط که بگذریم از گرمای طاقت‌فرسای تابستان و حرارت داغ داخل اتوبوس نمی‌توان گذشت. مسافران زیادی در خطوط مختلف به‌ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی از گرمای داخل اتوبوس گلایه‌مندند. گلایه‌ای که گاهی منجر به درگیری لفظی یا فیزیکی تعدای مسافران با رانندگان اتوبوس می‌شود. به‌گفته کارشناسان آستانه تحمل با گرمای هوا نیز در ارتباط است و این موضوع هرازگاهی با نزاع نیز همراه می‌شود.

مسافران درخواست روشن کردن کولر دارند ولی رانندگان در جواب مسافران می‌گویند کولر خراب است و مشکل زمانی حاد می‌شود که پنجره‌های اتوبوس هم خراب باشد و راه ورود و خروج برای هو ا بسته و...

مسافران محبوس در دیگ بخار

برای بررسی این مشکل راهی یکی از خطوط پرمسافر در مناطق مرکزی شدیم. هوا به‌شدت داغ است و هوای تابستانی تهران بالای ۳۷ درجه؛ از صبح آفتاب بر مغز اتوبوس تابیده و حسابی گرم شده است. کودکی حدود ۲ ساله در آغوش مادر گریه می‌کند و ظاهرش نشان از بی‌تابی به‌دلایل گرمای هوا دارد. ساعت ۲:۱۵ دقیقه ظهر است. یکی از مسافران بطری آبی از کیف خود برداشت و به مادر کودک می‌گوید سر و صورت کودک را تر کند و تا کودک شود. با توقف راننده در ۳ ایستگاه و گریه‌های ناتمام کودک، مسافران زیادی آشفته می‌شوند و موج اعتراض شکل می‌گیرد. مسافری از میان آقایان از راننده سوال می‌کند چرا کولر را روشن نمی‌کنید و راننده در جواب می‌دهد که خراب است؛ بودجه‌ای نیست که درست کنند و چاره‌ای نداریم. راننده می‌گوید خودم شرایطی بدتر دارم از صبح تا غروب در اتوبوس آب می‌شوم و راهی پیش‌رو ندارم.

بازگذاشتن در اتوبوس برای خنکی هوا

به خط دیگری رفت. دقایقی پس از توقف در ایستگاه مبدا، اتوبوس بلاخره راه افتاد. خانمی با حدود ۵۰ سال سن بادبزنی در دست داشت و با تمام قوت آن را تکان تکان می‌داد تا شاید کمی خنک شود. سر صحبت را با او باز کردم. مسافر همیشگی خط بود و گلایه‌مند از وضعیت نابسامان اتوبوس‌ها بود و می‌گفت رانندگان کولر را روشن نمی‌کنند و برای خنکی داخل اتوبوس در وسط کابین را باز می‌گذارند.

یکی از مسافران گفت: اگر به راننده اتوبوس اعتراض می‌کنیم که باز گذاشتن درهای اتوبوس خطرناک است،‌ پاسخ می‌داد که هوا گرم است!

پس از این مسیر پر هیاهو وارد یکی دیگر از خطوط BRT شدم. خنکی باد کولر اول از همه روح و روانم را صیقل داد. از راننده سوال کردم همیشه در این اتوبوس کولر روشن می‌کنید؟ راننده می‌گوید خطوط تندرو اگر نقص‌فنی نداشته باشد همه رانندگان ملزم به روشن کردن کولر هستند.

ولی مشکل اینجاست که همه مسیر‌های اتوبوسرانی خطوط تندرو ندارند. در برخی خطوط که اتوبوس‌هاس تک‌کابین فاقد کولر تردد می‌کنند شهروندان گله‌مندی بیشتری دارند و رانندگان در پاسخ اعتراض‌ها می‌گویند کولری نیست که روشن کنیم.

برو از مسئولش بپرس

از یکی از رانندگان اتوبوس در مورد دلیل روشن نکردن کولر در یکی از خطوط جنوبی سوال کردم؛ حوصله جواب دادن نداشت و گفت: از صبح صدمین نفری هستید که می پرسید « برو از مسؤولش بپرس» من چه کاره‌ام.

در مورد گرمای طلاقت‌فرسای داخل اتوبوس‌ها آنقدر گلایه‌مندی زیاد است که پای شورای شهری‌ها هم وسط کشیده شد.

سیاست‌های تشویقی در حمل و نقل عمومی نداریم

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران در این‌باره گفت: جهت تشویق برای استفاده از حمل و نقل عمومی بباید سیاست‌های تشویقی پیش‌بینی کرد اما در حال‌حاضر در برخی از مسیرهای BRT با توجه به گرم شدن هوا سیستم‌های خنک‌کننده نیز خاموش است.

او ادامه داد: مشخص نیست این موضوع به‌دلیل مشکلات فنی است یا اعمال سلیقه اما این سیستم‌های خنک‌کننده در بعضی موارد کار نمی‌کنند و باعث کاهش کیفیت خدمات‌رسانی به مسافران می‌شود و با سیاست‌های تشویقی از سیستم حمل و نقل عمومی تعارض دارد.

او تاکید کرد: با توجه به تاکید مدیریت شهری به ارائه خدمات مسافران حمل و نقل عمومی با تمام ظرفیت‌های موجود تاکید می‌شود به نحوه ارائه خدمات نظارت شود و در صورت اعمال سلیقه برای استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده این مورد اصلاح شود.

فقط ۶۰۰ اتوبوس بدون کولر است

اما مسؤلان اتوبوسرانی نظر متفاوتی دارند؛ معتقدند سلیقه‌ای در کار نیست و نوسازی نشدن اتوبوس‌ها مشکل ایجاد کرده است.

پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در این‌باره گفت: همه اتوبوس‌های شهری پایتخت دارای سیستم سرمایشی و یا کولر نیستند و این اتوبوس‌ها که حدود ۶۰۰ مورد است به‌صورت چرخشی در خطوط مختلف استفاده می‌شود و فقط برای خطوط جنوبی تهران استفاده نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه البته همه اتوبوس‌های تندرو دارای کولر است، افزود: با توجه به آغاز فصل گرما رانندگان شرکت واحد موظف و ملزم شده‌اند در اتوبوس‌های کولردار، کولر اتوبوس خود را روشن کنند. البته با ورود اتوبوس‌های جدید دارای کولر، اتوبوس‌های بدون کولر در سایر خطوط از چرخه خدمت‌رسانی خارج می‌شوند.

شماره‌ای برای ثبت تخلفات رانندگان اتوبوس

سنندجی تصریح کرد: مسافران تخلفات رانندگان اتوبوس را در زمینه‌های مختلف می‌توانند از طریق شماره ۱۸۸۸ به شرکت اتوبوسرانی و مدیران این شرکت اعلام کنند.

عذرخواهی شهردار تهران از مردم

شهردار تهران هم به کمبودها در اتوبوسرانی واقف است و می‌داند که مردم مشکلات زیادی را تحمل می‌کنند و از مردم عذرخواهی کرد.

پیروز حناچی شهردار تهران از مردم پایتخت بابت ازدحام و شلوغی اتوبوس‌ها عذرخواهی کرد و گفت: باید کاری کنیم که استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی ضد ارزش شود، ما با نگاه متفاوت به شهر می‌توانیم بهره‌وری را افزایش دهیم ما حجم تراکم و تجمع در ایستگاه‌های اتوبوس را می‌بینیم و باید تمام تلاش خود را برای جبران این ضعف انجام دهیم و دولت نیز علی‌‌رغم همه شرایط خاص کمک خواهد کرد.

۹۰ روز با صندلی‌های داغ اتوبوس

هر چند تنها ۳ روز از تابستان گذشته ولی هنوز حدود ۹۰ روز دیگر باقی‌ است. مسافران زیادی باید روزانه نه یکبار بلکه چندین مرتبه برای رفت و آمد از اتوبوس استفاده کنند. هرچند مسؤولان حمل و نقل عمومی قول مساعد برای نوسازی‌ اتوبوس‌ها داده‌اند ولی تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است. البته در این زمینه باید دولت هم پای کار بیاید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403