نقطه ضعف بزرگ یک طرح گره گشا


نقطه ضعف بزرگ یک طرح گره گشا

فتانه احدی- البرز- خبرنگار: بلوار یادگار امام(ره) با اسم بزرگراه شمالی- جنوبی در قلب شهر کرج، با آینده و پیشرفت شهر گره خورده است.

اتصال جنوبی‌ترین نقطه کرج (فرودگاه پیام) و عبور از محله‌های مهرشهر، مهرویلا، دهقان‌ویلا و رجایی‌شهر و بالاخره اتصال آن به بزرگراه شمالی از روی بلوار شهید ناصربخت و بلوار ظفر، این معبر را به شریان مهم شهر مبدل خواهد کرد که نه‌تنها از لحاظ ترافیکی حتی از دیدگاه پدافند غیرعامل و امدادرسانی در مواقع بحران نیز حائز ارزش است.

این معبر در حد فاصل بلوار سرداران تا اتوبان کرج- قزوین توسط زیرگذر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عملکرد بزرگراهی یافته است و ادامه این مسیر نیز به‌سوی جنوب خواهد بود. این مسیر اکنون تا ریل قطار در منطقه فاز ۴ مهرشهر تکمیل شده و حجم ترافیک از بزرگراه تهران– کرج به این بزرگراه سرریز می‌شود و در فاصله ۲۰۰ متری راه‌آهن به بن‌بست می‌رسد، چراکه پروژه فعلا تا همین نقطه ساخته شده است. هر روز و شب در این نقطه بار ترافیکی محور کمربندی فاز ۴ و یک آغاز و در طول کمربندی ترافیک سنگین است و تردد به‌کندی انجام می‌شود. با ساخت این بزرگراه دسترسی محلی مردم از فاز یک و ۴ مانند گذشته دیگر امکان‌پذیر نیست و مردم باید از بلوار ارم و بزرگراه تهران– کرج استفاده کنند تا به این مناطق برسند. این مساله شاید تنها نقطه‌ضعف ساخت این بزرگراه باشد که آینده نامشخصی دارد.

دسترسی محلی را از دست داده‌ایم

یکی از شهروندان ساکن در منطقه مهرشهر می‌گوید: برای رفتن به محل کار روزی دوبار باید از این مسیر رد شوم و هم ابتدای صبح و هم غروب وقت زیادی را در ترافیک این منطقه معطل می‌شوم «پروانه امیرزاده» می‌افزاید: همه کسانی که از سمت مهرویلا و فاز ۴ قصد حرکت به سمت کیان‌مهر، گلستان، خیابان شهرداری مهرشهر و فازها را دارند از این مسیر تردد می‌کنند؛ برای این‌که مسیر دیگر دسترسی از داخل شهر می‌گذرد و ترافیک دارد، بیشتر شهروندان این مسیر را انتخاب می‌کنند. وی می‌گوید: مشکل جدیدی که با آن روبه‌رو شده‌ایم از دست دادن دسترسی محلی فاز یک و ۴ مهرشهر است و مسئولان فکری برای این مشکل نکرده‌اند.

راه‌اندازی مسیر جدید و جایگزین برای کمربندی

معاون فنی و عمرانی شهردار کرج می‌گوید: با راه‌اندازی مسیر جدید، این کمربندی که اکنون کم‌عرض است و تصادف زیادی دارد، از سرویس‌دهی خارج و ترددها از مسیر جدید انجام می‌شود. «عسگر نصیری» با بیان این‌که برنامه‌های شهرداری کرج برای پیشرفت و افزایش عملکرد این معبر درراستای برنامه‌های آینده شهر است می‌افزاید: اجرای بزرگراه در حدفاصل اتوبان کرج- قزوین تا ریل راه‌آهن به طول حدود ۱۲۰۰ متر با اعتباری حدود ۱۴۰‌میلیارد ریال اجرا می‌شود که با این روند پیشرفت قبل از انتهای سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

این مسئول می‌گوید: بررسی‌ها و برنامه‌ریزی برای تملک بیشتر مسیر تا فرودگاه پیام نیز در دست اقدام بوده و مساله مهم در تکمیل این معبر به سوی فرودگاه پیام، هزینه‌های مرتبط به تملکات و سرعت اندک اجرای پل بر روی خط راه‌آهن تهران- تبریز به وسیله راه‌آهن است. عسگری با بیان این‌که برای رفع مشکلات دسترسی‌های محلی با بررسی‌های صورت‌گرفته معلوم شد می‌توان با اجرای یک پل کوچک این مشکل را برطرف کرد، می‌گوید: شهرداری کرج برای رفع این مشکل با به‌کارگیری پیمانکار و گرفتن مجوزهای ضروری اقدام کرده است. وی با تاکید بر این‌که این معبر نقش مهمی در حمل‌ونقل شهروندان ایفا خواهد کرد، عنوان می‌کند: توجه به پیشرفت حمل‌ونقل عمومی همراه با شبکه معابر می‌تواند گامی موثر در مسیر پیشرفت پایدار و حمل‌ونقل سبز باشد.

دسترسی محلی به اعتبار زیادی نیاز دارد

معاون امور عمرانی و ترافیک منطقه ۴ شهرداری کرج نیز درباره از بین رفتن راه ارتباطی ساکنان فاز یک و فاز ۴ مهرشهر از طریق کمربندی می‌گوید: طرح این بزرگراه همچنان ادامه دارد و هنوز کامل نشده است. پل راه‌آهن نیمه‌کاره است و بعد از اتمام، تردد از روی پل انجام می‌گیرد و تا فرودگاه پیام ادامه دارد. «فرامرز گلخومی» می‌افزاید: در پی گفت‌وگویی با پیمانکار طرح، علت این‌که چرا راهی برای بازگشت ساکنان از مسیر فاز یک به ۴ ایجاد نشده است، علت را سرعت بزرگراهی خودروها می‌دانند که ایجاد دوربرگردان یا مسیر فرعی حتما باعث تصادفات بیشماری می‌شد.

به گفته وی، ساکنان از فاز ۴ به فاز یک می‌توانند تردد کنند اما برای بازگشت از این مسیر دیگر راهی وجود ندارد و باید از بلوار ارم و اتوبان برای ورود دوباره به فاز ۴ تغییر مسیر دهند. وی می‌افزاید: برای ایجاد راه بازگشت حتما باید تقاطع غیرهمسطح ایجاد کنند که انجام این پروژه نیاز به اعتبارات میلیارد تومانی دارد. گلخومی می‌گوید: از طریق یک نرم‌افزار، سفر داخلی ساکنان مهرشهر در این ۲ فاز روزی ۱۰ تا ۲۰ سفر تخمین زده شد که برای این میزان تردد ایجاد تقاطع غیرهمسطح توجیه اقتصادی ندارد، بنابراین فعلا ساکنان این ۲ فاز باید از مسیر بلوار ارم تردد کنند.

کاهش تصادف و ترافیک

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرج اظهار می‌کند: با توجه به این‌که بلوار یادگار امام(ره) به سمت بلوار ارم، فاز ۴ مهرشهر و آزادراه و چهارباندی دسترسی دارد، شهروندان استفاده زیادی از این محور دارند که باعث حجم ترافیک زیادی می‌شود و به دلیل عرض کم و مشکل روشنایی این مسیر که از مهم‌ترین دلایل بروز مشکل و تصادف در این محدوده است، با شهرداری مکاتبه کرده‌ایم. سرهنگ «حمدالله رحمتی‌پور» می‌افزاید: همچنین به دلیل وجود ریل قطار در این مسیر، در زمان گذر قطار محدودیت ایجاد می‌شود که این مساله به بار ترافیکی می‌افزاید.

وی بیان می‌کند: در تقاطع دانش در این مسیر چراغ راهنمایی و رانندگی نصب شده که سعی بر کنترل ترافیک فعلی است و با افتتاح پل روگذری که در حال تکمیل است مشکلات ترافیک این مسیر محدود می‌شود. سرهنگ رحمتی‌پور با بیان این‌که با نصب چشم‌گربه‌ای در این کمربندی سعی شده از تجاوز به حریم مقابل جلوگیری و تصادفات کاهش داده شود می‌افزاید: به عوامل و نیروهای راهنمایی و رانندگی این منطقه تاکید می‌شود که نظارت بیشتری در این منطقه داشته و در صورت نیاز به نصب عوامل هشداردهنده نیز اقدام خواهیم کرد.

کد خبر 445320

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)