انتخابات شورایاری‌ها 4 مرداد برگزار می‌شود


انتخابات شورایاری‌ها 4 مرداد برگزار می‌شود

رئیس ستاد پنجمین دوره انتخابات شورایار‌ی‌های شهر تهران از برگزاری انتخابات در روز 4 مرداد در 352 محله پایتخت خبر داد

انتخابات شورایاری‌ها 4 مرداد برگزار می‌شودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ظهر امروز سه شنبه نشست خبری رئیس ستاد پنجمین دوره انتخابات شورایار‌ی‌های شهر تهران با محوریت آغاز ثبت نام نامزدها، چگونگی برگزاری و اعلام نفرات منتخب در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.
محمدرضا جوادی یگانه در آغاز نشست با بیان اینکه ثبت‌نام داوطلبان پنجمین دوره انجمن‌های شورایاری محلات شهر تهران از روز گذشته شروع شده است و انتخابات در چهارم مردادماه در ۳۵۲ محله برگزار می‌شود، گفت: انجمن‌های شورایاری زیرنظر و بازوی مشورتی شورای اسلامی شهر هستند و وظایف آن‌ها شناخت، ارائه راه حل و مشورت دادن به شورای شهر است.
وی با اعلام اینکه در دوره جدید شورایاری‌ها دو مصوبه به آیین نامه اضافه شده است، تشریح کرد: شورایاری‌ها به هیچ وجه حق دخالت در امور اجرایی، اداری و مالی شهرداری و شورای شهر و سازمان‌ها را ندارند و همزمان شورای شهر و شهرداری موظف هستند در تصمیم‌هایی که در سطح محلی موثر است نظر مشورتی شورایاری‌ها را بگیرند.
رئیس ستاد پنجمین دوره انتخابات شورایار‌ی‌های شهر تهران ادامه داد: مطلوب مدیریت شهری این است که تصمیم‌ها به شکل محلی گرفته شود. به این معنی که اگر تصمیمی قرار است برای یک محله گرفته شود این اتفاق با نظر مردم رخ دهد.
وی عنوان کرد: موارد و مستندات قانونی در حال تدارک است همچنین معاونت اجتماعی در حال تدارک دستورالعمل اجرایی در تبصره سوم است (تعریف تصمیمات محلی موظف به اخذ نظرات است). در وظایف و اختیارات شورایاری‌ها هیچ اجباری وجود ندارد، اما شهرداری موظف است از شورایاران اخذ نظر کند و به نظرات مردم توجه کند، البته اخذ نظر به معنای عمل کردن به نظر شورایاری‌ها نیست.
جوادی یگانه با اشاره به اینکه برای انتخابات دوره پنجم ارکانی تدارک دیده شده، بیان کرد: شورای راهبردی و تمام نهاد‌های بیرون از مدیریت شهری باید در برگزاری انتخابات کمک کنند. ستاد هماهنگی شورایاری‌ها متشکل از هفت نفر از اعضای شورای شهر به ریاست آقای مسجد جامعی و به نایب رئیسی آقای حسینی میلانی است. برای اجرا تقاضا کرده‌ایم افرادی که صلاحیت بیشتری دارند در این خصوص یاری کنند. برای شورایاری‌ها یک هیات اجرایی مرکزی پیش بینی شده است و رییس هیات اجرایی نیز معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است.
وی ادامه داد: هیات اجرایی مرکزی متشکل از هفت عضو است. در هیات اجرایی مناطق نیز، شهردار رییس هیئت و معاون اجتماعی منطقه دبیر آن است. همچنین هیئت نظارت انتخابات را برگزار می‌کند.
این مقام مسئول با تاکید براینکه برای برگزاری انتخابات تلاش شده تا حداقل دخالت صورت بگیرد، عنوان‌کرد: در این دوره تمام فرآیند بررسی صلاحیت به صورت اتوماسیون صورت می‌گیرد یعنی هر کاندید می‌تواند پرونده خود را پیگیری کند که در چه مرحله‌ای قرار دهد. مدارک نیز به صورت خوداظهاری از کاندیدا اخذ می‌شود.
جوادی یگانه در ادامه گفت: شهرداری به عنوان عامل اجرایی موظف است فضا را برای یک انتخابات سالم و با مشارکت فراگیر مردم برگزار کند.
رییس ستاد انتخابات شورایاری‌ها با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت تهران زن هستند، اما یازده درصد جمعیت اعضای شورایاری‌های فعلی را زنان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: کاهش مشارکت زنان موجب مب شود در تصمیمات شهری ملاحظات زنانه درنظر گرفته نشود. همچنین تعداد افراد معلول نیز بسیار کم است.
وی با اشاره به اینکه یکی از زمینه‌های حضور برای مردان معافیت موقت یا معافیت تحصیلی است، عنوان کرد: ۸۷۰ هزار نفر دانشجو در تهران حضور دارند که می‌توانند در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند. از تمام گروه‌های علمی، انجمن‌های تخصصی، خیریه‌ها، سمن و ... درخواست می‌شود در این انتخابات حضور داشته باشند تا نظرات‌شان در جایگاه مشروع و قانونی شنیده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر