طلای ایران با بازار جهانی حرکت نکرد


در هفته گذشته، نرخ طلای جهانی متاثر از کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی، بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه و سقوط شاخص سهام در امریکا، به بالاترین میزان خود در 6 سال گذشته رسید که در تداوم این روند رکورد 62 دلار را زد و به بالای 1400 دلار رسید.

به گزارش بنکر (Banker)، برخی تحلیلگران بر این باورند که رکوردزنی جدید نرخ طلا، تازه آغاز روند صعودی این فلز گرانبهاست زیرا سرمایه‌گذاران در حال تغییر انتظارات خود از نرخ‌های بهره امریکا هستند.
قیمت هر اونس طلا در معاملات هفته گذشته پس از صعود ۵۸ دلاری، به رکورد ۱۴۰۰ دلار رسید که به گفته تحلیلگران، بزرگ‌ترین رشد هفتگی قیمت‌ها در بیش از ۳ سال گذشته بوده است. به هر حال، این روند اگرچه همچنان ادامه دارد و روز گذشته نیز اونس طلا رشد ۴دلاری یافت‌ اما این موضوع باعث نشد که قیمت‌ها در بازار داخل متاثر از رشد جهانی طلا رشد شدیدی را تجربه کند.
قیمت‌ها در بازار جهانی در حالی رشدی شگفت‌انگیز را تجربه کرده که انتظار می‌رفت این صعود شدید نرخ اونس، باعث رشد شدید قیمت‌ها در بازار داخل شود که پیش‌بینی‌ها و انتظارات درباره این افزایش نرخ درست از آب در‌نیامد و برعکس، نرخ طلا و سکه در هفته گذشته روندی متعادل‌ را پیمود و حتی در برخی از روزها، با ریزش نرخ روبه‌رو شد.
آنچه‌ در دلایل این امر از سوی فعالان این حوزه عنوان می‌شود، افت قیمت‌ها در بازار داخلی ارز است که به عنوان یکی از فاکتورهای اثر‌گذار مانع از رشد زیاد قیمت‌ها در زمینه طلا و سکه شده است.

خبری از رشد شدید نرخ نیست
محمد کشتی‌آرای، عضو اتحادیه طلا و جواهر در این باره در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: اونس جهانی طلا در حالی از هفته گذشته روند صعودی به خود گرفته و به‌شدت افزایش یافته که انتظار می‌رفت نرخ‌ها در بازار داخلی متاثر از این رشد، به سطوح بالاتری برسند که این اتفاق رخ نداد و روز گذشته رشد کمی را شاهد بودیم.
او با بیان اینکه در هفته گذشته طلای جهانی حدود ۵۸ دلار و امروز نیز حدود ۴ دلار رشد نرخ داشته و رکورد ۶۲ دلار را زده است، افزود: از آنجا‌ که طلا و سکه در بازار داخل تابعی از روند حرکتی نرخ طلای جهانی و دلار است، پیش‌بینی‌ها این بود که با توجه به رشد چشمگیر اونس، قیمت‌ها در بازار داخل به‌‌‌شدت افزایش یابد که به دلیل افت نرخ دلار و ثبات قیمت‌ها در بازار ارز، این امر محقق نشد.
وی با بیان اینکه نرخ ارز مدتی است کنترل شده و قیمت‌ها در محدوده‌ای به ثبات رسیده است و حتی روند کاهشی را طی می‌کند، یادآور شد: این عامل سبب شده که نرخ سکه و طلا همگام با رشد شدید اونس، بالا نرود و حتی در روزهایی با کاهش روبه‌رو شود.

بی‌تفاوتی خریداران
کشتی‌آرای با بیان اینکه خریداران نسبت به بازار طلا و سکه بی‌تفاوت شده‌اند، افزود: با توجه به رشد نرخ جهانی طلا، پیش‌بینی‌ها این بود که تقاضا نیز در بازار طلا و سکه داخل افزایش یابد و موج جدیدی از خریداران وارد این بازار شوند که نه‌تنها تقاضا افزایش پیدا نکرد بلکه کاهش نیز یافت. این موضوع باعث شد حباب سکه با توجه به همین افت تقاضا کوچک شود. به گفته این فعال بازار طلا، حباب نرخ سکه درحال‌حاضر به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است که نسبت به هفته‌های گذشته روندی کاهشی را نشان می‌دهد. عضو اتحادیه طلا و جواهر معتقد است بازار طلا و سکه به ثبات نسبی رسیده است که همین امر باعث شده تا خریداران نسبت به این بازار بی‌تفاوت باشند. بازار دیگر مثل گذشته نیست که با هر خبری یا رخداد کوچکی، دچار شوک شود و قیمت‌ها هیجانی بالا برود. اگرچه در یکی دو روز گذشته نرخ سکه کمی گران شده اما به نسبت رشدی که در اونس ایجاد شد، این رشد بسیار ناچیز است. او با تاکید بر این موضوع که بازار نسبت به اخبار منفی و سیاسی بی‌حس و بی‌تفاوت شده و دیگر واکنش‌های هیجانی نشان نمی‌دهد، افزود: رفتار بازار وخریداران این بازارها به گونه‌ای است که حتی با اعلام خبر اعمال تحریم‌های جدید از سوی امریکا، این بازار واکنش نشان نداد و تقاضا و قیمت‌ها در این بازار رشد نکرد در حالی که در ماه‌های گذشته شرایط بر خلاف این روند بود. وی با اشاره به اینکه مردم نیز تغییر رفتار داده‌اند، اضافه کرد: در گذشته به محض افزایش تنش، تغییر قیمت‌ها در بازار جهانی یا تشدید فشارها، مردم به‌سرعت دست به کار خرید می‌شدند اما مدتی است این رفتار را نمی‌بینیم. مردم نه در جریان ریزش‌های ۱۰ روزه وارد بازار می‌شوند تا طلا و سکه بفروشند و نه در دوره‌های افزایش وارد میدان می‌شوند تا بخرند. وی تاکید کرد: به هرحال در روز‌های اخیر ما به جای افزایش نرخ طلا با ریزش قیمت‌ها و ترکیدن حباب سکه روبه‌رو بودیم که خود نشان‌دهنده وضعیت مساعد بازار است.

نرخ طلا و سکه چند؟
کشتی‌آرای درباره آخرین وضعیت بازار سکه و طلا گفت: ‌یکشنبه با توجه به افزایش ۴ دلاری نرخ اونس جهانی و افزایش نسبی نرخ ارز، نرخ سکه و طلا در بازار یک رشد کمی را تجربه کرد به طوری که نرخ هر قطعه سکه تمام طرح جدید با افزایش ۶۰ هزار تومانی نسبت به شنبه، به ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید. وی ادامه داد: در این روز نرخ هر قطعه سکه تمام با طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان، نیم‌‌سکه ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی نیز یک میلیون و ۱۵ هزار تومان بوده است. کشتی‌آرای نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار را ۴۳۷ هزار تومان و هر مثقال طلا را یک میلیون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام کرد.

دلار همچنان در کانال ۱۳ هزار تومان
بازار ارز در حالی این روزها روند باثبات و کم‌نوسانی را طی می‌کند که حتی مانور دلالان برای ملتهب کردن بازار و بالا بردن قیمت‌ها در بازار ناکام مانده و دلار همچنان در محدوده ۱۳ هزار تومان نوسانی اندک را تجربه می‌کند. این روند در حالی وجود دارد که این بازار همچون بازار طلا و سکه، با کاهش تقاضا روبه‌رو است و از خرید کاذب در این بازار خبری نیست. دیروز هر دلار در صرافی‌ها به نرخ ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته و نرخ خرید دلار از مردم نیز ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شد. بر این اساس، هر یورو نیز با افزایش اندک نرخ به ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسید که صرافان هر دلار را به نرخ ۱۵ هزار تومان از مردم خریداری کردند. فعالان این بازار معتقدند که نرخ دلار و سایر ارزها در روزهای گذشته با کاهش تنش‌های سیاست خارجی و منطقه‌ای و مداخله بانک مرکزی روندی کاهشی را طی کرده و نوسان محدودی را تجربه کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا