برای دختر دار شدن، قرص کلومیفن موثر است؟


برای دختر دار شدن، قرص کلومیفن موثر است؟

قرص کلومیفن چیست؟ کلومیفن باعث دخترزایی می شود؟ آیا مصرف قرص کلومیفن با دوقلوزایی مرتبط است؟

قرص کلومیفن چیست؟ کلومیفن باعث دخترزایی می شود؟ آیا مصرف قرص کلومیفن با دوقلوزایی مرتبط است؟ همه زنان می توانند قرص کلومیفن مصرف کنند؟ این قرص عوارض جانبی ندارد؟ اگر برای دخترزایی یا دوقلو باردار شدن می‌خواهید قرص کلومیفن مصرف کنید، قبل از هر چیز این مطلب را بخوانید.

قرص کلومیفن چیست؟
قرص کلومیفن برای زنانی که مشکل تخمک گذاری دارند تجویز می شود. این قرص کمک می کند میزان بیشتری از هورمون فولیکول (FSH) در بدن تولید شود، این هورمون باعث می‌شود تخمدا‌‌ن‌ها یک یا تعدادی بیشتر تخمک‌ بالغ تولید کنند. کلومیفن به شکل قرص برای یک دوره پنج روزه در ماه تجویز می‌ شود. بعد از پایان این دوره پنج روزه هیپوتالاموس هورمون جسم زرد را ترشح می‌کند، و به تخمدا‌‌ن‌ها دستور می‌دهد که تخمک بالغ را به لوله‌های فالوپ آزاد بفرستند. اگر تخمک آزاد شده در راه خود در رحم به یک اسپرم سالم برخورد کند، شانس باردار خیلی زیاد می شود.

چه زنانی باید قرص کلومیفن مصرف کنند؟
قرص کلومیفن فقط برای زنانی تجویز می شود که پزشک متخصص اختلال تخمک گذاری را در آنها تایید کرده باشد.به گفته پزشکان قرص کلومیفن با اینکه می تواند به اختلال تخمک گذاری کمک کند و بسیار کاربردی است اما در زنانی که این مشکل را ندارند ممکن است با عوارض خطرناکی همراه باشد. از عوارض این قرص می توان به دو یا چند قلو زایی، دخترزایی، بارداری خارج رحمی، تشکیل کیست اشاره کرد.

قرص کلومیفن باعث دوقلوزایی می شود؟
داروهای کمک باروری و قرصی مثل کلومیفن باعث تحریک تخمک‌گذاری می‌شوند یعنی با مصرف آنها به جای اینکه در هر سیکل ماهانه فقط یک تخمک آزاد شود معمولا ۲ یا ۳ یا تعداد بیشتری تخمک آزاد می‌شود، به این ترتیب شانس دوقلوزایی و چند قلوزایی افزایش پیدا می‌کند. اما پزشکان توصیه می کنند دوقلوزایی یا چند قلو زایی از عوارض مصرف قرص کلومیفن است و هیچ وقت نباید خودسرانه و بدون اجازه پزشک استفاده شود.

کلومیفن باعث دخترزایی می شود؟
همانطور که گفته شد دخترزایی یکی از عوارض مصرف قرص کلومیفن است. یعنی نمی توان به طور دقیق تضمین کرد مصرف این قرص روی جنسیت جنین تاثیر می گذارد و باعث دختر شدن می شود.به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند به هیچ وجه نباید بدون اجازه و تشخیص پزشک این قرص را مصرف کنید. عوارض جانبی این قرص برای زنانی که مشکل تخمک گذاری ندارند می تواند با دو یا سه قلو زایی، بارداری خارج از رحم و سقط جنین همراه باشد.

موفقیت بارداری با کلومیفن چند درصد است؟
با اینکه این دارو در تحریک تخمدان خیلی موفق است، اما حدود ۴۰ درصد از زنانی که برای تخمک گذاری کلومیفن مصرف می کنند، باردار می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا