کسب درآمدهای آینده را باید به اقتصاد صنعتی و دانش بنیان سپرد


کسب درآمدهای آینده را باید به اقتصاد صنعتی و دانش بنیان سپرد

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه اقتصاد نفتی در سالهای آینده جوابگوی نیازهای جامعه نخواهد بود، کشور باید با درک ضرورت ارتباط مستمر میان صنعت و دانشگاه، تأمین بخش عمده‌ای از درآمدهای خود را به حوزه اقتصاد صنعتی و دانش بنیان بسپارد.

محمد رفیعی در گفتگو با ایسنا، ارتباط میان صنعت و دانشگاه را تعامل میان دو نسل متفاوت دانست و افزود: دانشگاه بر اساس رسالت اصلی خود باید بر روی لبه‌های دانش حرکت کند و با کسب علوم نوین، آن را در اختیار فراگیران و دانشجویان خود قرار دهد. در حال حاضر تبدیل علوم تئوری به علوم کاربردی به یکی از اصلی ترین دغدغه‌های دانشگاهیان تبدیل شده است که این موضوع خود می‌تواند اهمیت علوم کاربردی را در تجاری سازی ایده‌های فناورانه و پیشرفت تکنولوژی به خوبی نشان دهد.

وی افزود: امروزه در بسیاری کشورهای پیشرفته دنیا، برخی از صنایع در زمینه دستیابی به علوم نوین از دانشگاه‌ها پیشی گرفته‌اند، اما متأسفانه در ایران در مقطعی از زمان، حرکت صنایع با کندی بیش از حدی همراه شد و از آنجاکه دانشگاه به حرکت خود بر روی مرزهای علمی ادامه می‌داد، بین این دو نهاد تولیدی و علمی کشور، شکاف قابل توجهی بوجود آمد.

وی با اشاره به نقش کمرنگ انقلاب صنعتی در پیشرفت صنایع داخلی کشور، خاطرنشان کرد: امروز کشورهای توسعه یافته جهان در حال حرکت به سمت نسل چهارم انقلاب صنعتی هستند، اما ما تاکنون در سطح کشور موفق نشده‌ایم دانشگاه‌های خود را به سمت دانشگاه‌های نسل سوم هدایت کنیم. متأسفانه در داخل کشور به علت مشکلات اقتصادی و اعمال تحریم‌های همه جانبه، احساس نیاز به اتوماسیون واقعی و هوشمندسازی صنایع، بسیار دیگرهنگام اتفاق افتاد و این موضوع فاصله بین دانشگاه و صنعت را بیش از هر زمان دیگری افزایش داد.

رفیعی با تاکید بر اینکه علوم امروزه دانشگاه‌های کشور پاسخگوی نیاز صنایع نیستند، اضافه کرد: با تخصیص بودجه‌های دولتی به دانشگاه‌های کشور که قاعدتاً بر پایه درآمدهای نفتی بودند، شکاف بین صنعت و دانشگاه بیش از گذشته افزایش یافت و مسیر این دو نهاد وارداتی کشور از یکدیگر جدا شد. با توجه به اینکه اقتصاد نفتی در سالهای آینده جوابگوی نیازهای جامعه نخواهد بود، کشور باید با درک ضرورت ارتباط مستمر میان صنعت و دانشگاه، تأمین بخش عمده‌ای از درآمدهای خود را به حوزه اقتصاد صنعتی و دانش بنیان بسپارد.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی با اشاره به تعاملات خوبی که در چند سال گذشته در راستای ارتباط بین صنعت و دانشگاه صورت گرفته است، گفت: خوشبختانه با درک متقابل طرفین از نیازهای یکدیگر، تفکرات صنعت و دانشگاه به یکدیگر نزدیک شده است و تعاملات خوبی نیز در چند سال گذشته در این زمینه انجام شده است. واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در قالب بخش خصوصی این دو عنصر مهم جامعه را به یکدیگر نزدیک کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان در واقع واحدهای فناوری هستند که با ایده‌ای نوآورانه وارد جامعه می‌شوند و از طرق مختلف رشد پیدا می‌کنند. شرکت‌های دانش بنیان بر اساس معیارهایی از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری ابلاغ می‌شود به درجات مختلفی دسته بندی می‌شوند و می‌توانند از تسهیلات و مزایای این حوزه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: دولت در کنار تسهیلات و مزایای خاصی که برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته است، به منظور سهولت در امر تجاری سازی و پرورش ایده‌های فناورانه شرکت‌های تازه تأسیس، این تسهیلات را در اختیار پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و دانشگاه‌ها نیز قرار داده است تا رسالت تمامی این نهادهای پشتیبان به یک نقطه ختم شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی ایجاد ارزش افزوده را از جمله اهداف اصلی اقتصاد صنعتی و پارک‌های علم و فناوری کشور دانست و اضافه کرد: امروزه علیرغم دغدغه‌ها و موانع متعدی که در مسیر شرکت‌های دانش بنیان قرار دارد، دستیابی به فناوری‌های نوین و ایجاد ارزش افزوده در مراکز صنعتی و علمی، جز با حرکت بخش خصوصی، شرکت‌ها و افراد به سمت دانش بنیان شدن امکان پذیر نیست و معاونت علمی و پارک‌های علم و فناوری کشور نیز در تلاش هستند تا با ارائه بهترین خدمات در کمترین زمان ممکن، دانش مورد نیاز کسب و کار را در اختیار صاحبان ایده قرار دهند و تجاری سازی و مراحل تبدیل ایده به محصول را به صورت کامل به آنان آموزش دهند.

رفیعی با بیان اینکه اقتصاد صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان مسیر حرکت واحدهای فناور را تبیین می‌کنند، گفت: جامعه کسب و کار امروز، جامعه بی رحمی است که اگر کسی نتواند خود را بر اساس شرایط موجود وفق دهد، محکوم به سقوط خواهد بود، همانطور که هم اکنون نمونه‌های بارز این موضوع را در جهان مانند شرکت نوکیا به خوبی شاهد هستیم. شرکت‌های دانش بنیان با تغییراتی اساسی که در ساختار یک شرکت ایجاد می‌کنند، از سقوط و افول محصولات تولیدی جلوگیری می‌کنند و در واقع عمر یک فناوری را افزایش می‌دهند.

وی افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم جهان به سمت دانش بنیان شدن در حال حرکت است و ایران نیز به عنوان عضوی از این جامعه جهانی باید تغییرات لازم را در ساختار خود ایجاد کند. دانشگاه‌های نسل سوم می‌توانند الگوی کارآفرینی را در جامعه ترویج دهند و به مرور زمان اثرگذاری خود را در دستیابی به مفهوم علوم نوین و دانش بنیان نشان دهند.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر علیرغم اینکه دانشگاه‌های کشور با مشکلات بودجه‌ای متعددی روبرو هستند، اما خوشبختانه توانسته‌اند مفهوم دانشگاه کارآفرین را به خوبی تبیین کنند و فرهنگ این مهم را به مرور زمان در سطح دانشگاه‌ها ترویج دهند. نفوذ مفاهیم بخش خصوصی در یک دانشگاه، نشان از حرکت آن نهاد به سمت دانشگاه نسل سوم دارد.

رفیعی بر ضرورت نقش آفرینی دانشگاه‌ها در شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد فرهنگ کارآفرینی تاکید کرد و افزود: اینکه یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صاحب شرکت خصوصی باشد و ده‌ها دانشجوی کارآفرین را در کنار خود تربیت کند، نمود خوبی از دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین است. هرچند در چند سال گذشته دانشگاه‌های کشور در راستای افزایش فرهنگ کارآفرینی اقدامات خوبی را انجام داده‌اند، اما هنوز هم بسترهای لازم برای این فرهنگ سازی در دانشگاه‌ها شکل نگرفته و مردم نمود آن را به طور کامل در جامعه ندیده‌اند.

وی با بیان اینکه فعالیت دانشجویان در کنار اساتید صاحب شرکت‌های خصوصی می‌تواند آنها را با شیوه‌های شرکت داری آشنا کند و مفاهیم نوآوری و کارآفرینی را برای آنها نهادینه کند، اضافه کرد: برای ایجاد فرهنگ کارآفرینی راهی به جز دانشگاه‌ها وجود ندارد و این نهادهای علمی و آموزشی باید با تربیت دانشجویان کارآفرین، حضور شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرین را در جامعه برای عموم ملموس‌تر کنند. دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش دو مؤلفه اصلی کارآفرینی در جامعه هستند و در واقع جوانان از این دو نهاد علمی کشور به سمت مسائل کارآفرینی حرکت می‌کنند و خدمات کسب و کار نوین را دریافت می‌کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی