نظرات کارشناسان درباره فیلم درگیری مامور با دختر جوان+ فیلم


نظرات کارشناسان درباره فیلم درگیری مامور با دختر جوان+ فیلم

رکنا : چند روز پیش فیلمی از درگیری مامور پلیس با یک دختر جوان منتشر شد که بازتاب زیادی در بر داشت. در این مطلب نظرات برخی از کارشناسان در زمینه انتشار این فیلم آورده شده است.

نظرات کارشناسان درباره فیلم درگیری مامور با دختر جوان+ فیلمدر

سال‌های اخیر بارها برخوردهای برخی از نیروهای پلیس برای اقدام به دستگیری افراد، حاشیه‌ساز شده است. این اتفاقات با فراگیر شدن استفاده از امکانات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همزمان بوده و انتشار آن توسط شهروندان در فضای مجازی باعث آسیب به وجهه پلیس در سطح جامعه شده است. حاشیه‌سازی‌ و جنجالی شدن نحوه برخورد برخی مأموران پلیس با مردم در حالی رو به افزایش است که جامعه به‌شدت نیاز به همدلی و اعتمادسازی دارد.

به گفته کارشناسان، در این شرایط رودررویی پلیس و مردم گسست اجتماعی را دامن می‌زند. علاوه بر این بارها مقامات کشور نیز به جلب اعتماد جامعه تأکید کرده‌اند؛ چندی پیش حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه نیز جلب اعتماد عمومی را از اولویت‌های قوه قضاییه قلمداد کرد. در فضایی که کلیدواژه اغلب کارشناسان اجتماعی و مقامات همبستگی اجتماعی است، انتشار ویدئوی برخورد یکی از نیروهای پلیس با یک دختر جوان دوباره میان مردم و ضابطان قضایی حاشیه ایجاد کرده است.

بعد از جریحه‌دار شدن احساسات عمومی مرکز اطلاع‌رسانی پلیس به فیلم منتشر شده واکنش نشان داد و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «در بررسی‌های اولیه مشخص می‌شود این افراد به‌دلیل مصرف مواد‌مخدر توهم‌زا فاقد حالت طبیعی بوده‌اند؛ لذا در این خصوص اقدامات قانونی صورت گرفته است.

لازم به‌ذکر است، برخورد با این گونه جرایم که موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی جامعه می‌شود علاوه بر اینکه از مطالبات جامعه به‌شمار می‌آید، از وظایف پلیس نیز محسوب می‌شود.» اما این توضیحات هم نتوانست مردم، کارشناسان و برخی مقامات را قانع کند؛ تا آنجا که دیروز مجلس به‌عنوان یک نهاد مستقل به این ویدئو واکنش جدی نشان داد و در صحن علنی مجلس چندین نماینده در اعتراض به این جریان نطق کردند. بعد از خبرساز شدن موج اعتراضات، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت از برخورد با 2مأمور متخلف در ماجرای درگیری با دختری در پارک پلیس تهرانپارس خبر داد. اما بعد از مدتی این اقدام را متوقف و دستور ارجاع پرونده به بازرسی برای بررسی بیشتر را صادر کرد با این همه همچنان این پرسش برای مردم و کارشناسان مطرح است که چرا برخورد عده‌ای از نیروهای پلیس باید مقابل افرادی که جرایم عمومی مرتکب شده‌اند، تند باشد؟

واکنش نمایندگان مجلس به فیلم پرحاشیه

فیلم برخورد پلیس با دختر نوجوان دیروز در مجلس شورای اسلامی نیز مورد بحث و واکنش شدید برخی نمایندگان قرار گرفت؛ تا آنجا که پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس از طرح سؤال از وزیر کشور برای توضیح در مورد برخورد نیروی انتظامی با یک دختر خبر داد و گفت: پس از انتشار فیلمی از برخورد خشن پلیس با دختری نوجوان در یکی از پارک‌های تهران در جلسه علنی امروز ۳۰نماینده در تذکر کتبی به وزیر کشور خواستار توضیح در مورد این موضوع شدند. سلحشوری با انتقاد از اینکه این برخورد خشن نخستین برخورد نیست، تصریح کرد: اینکه عده‌ای تصور می‌کنند قدرت دادن تذکر به دیگران را دارند، همه کاره هستند و می‌توانند با آنهایی که پشتوانه و حمایتی ندارند هر رفتاری را داشته باشند به هیچ وجه قابل‌قبول نیست. این نماینده مردم در مجلس با تأکید بر اینکه آداب تذکر دادن و امر به معروف و نهی از منکر باید رعایت شود، گفت: این اقدامات و رفتارها باعث اغتشاش در جامعه می‌شود؛ متأسفانه در هفته‌های اخیر شاهد جو بسیار متشنجی در جامعه هستیم که به بی‌اعتمادی مردم دامن می‌زند و این در حالی است که کشور ما هم‌اکنون نیاز به همبستگی و یکپارچگی اجتماعی دارد. سلحشوری با بیان اینکه قطبی‌سازی جامعه به‌شدت باعث از بین رفتن تعادل مورد نیاز جامعه می‌شود، افزود: جامعه ما جامعه‌ای ملتهب است؛ نباید به این التهابات دامن زد و به اسم امر به معروف و نهی‌از‌منکر شاهد چنین رفتارهایی در جامعه باشیم. امر به معروف و نهی از منکر از فروع دین ماست. اینگونه رفتارها برای زمانی بود که قانون جامعی وجود نداشت اما هم‌اکنون قانون داریم و چنین رفتارهایی موجب بی‌نظمی و بی‌قانونی در جامعه می‌شود. سیده‌فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران نیز در نطق میان دستور جلسه علنی دیروز مجلس بیان کرد: لازم است همانگونه که نیروهای مسلح برای تداوم امنیت و آرامش در سطح ملی عمل می‌کنند درون کشور نیز همانگونه عمل شود. از نیروی انتظامی می‌خواهم با سعه صدر و با مدارای بیشتر با شهروندان برخورد کنند تا امنیت و آرامش با مفهوم حقیقی و آن طوری که زیبنده حقوق شهروندان است مورد توجه قرار گیرد. همچنین جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میاندوآب و شاهین‌دژ در نطق میان دستور دیروز خود به فیلم جنجالی برخورد نیروی انتظامی با یک دختر نوجوان اشاره‌ کرد و گفت: با آنهایی که خطاکارند نباید برخورد غیرعدل بکنیم. امیدوارم این فیلمی که از نیروی انتظامی منتشر شده است صحت نداشته باشد که اگر صحت داشته باشد وای بر حال ما!

گشت ارشاد وظیفه ذاتی پلیس نیست

جعفر بای ـ مشاور رئیس پلیس تهران بزرگ

پلیس، مظهر امنیت و اقتدار هر جامعه است. اصلا این نهاد ایجاد شده تا باعث و بانی آرامش و آسودگی بین مردم شود. از سویی هر قدر پلیس در این راه موفق باشد و بتواند اعتماد مردم را جلب کند، در انجام ماموریت‌های خویش نیز موفق‌تر خواهد بود. طی تحقیق میدانی در ژاپن از کودکان پرسیدند که درصورت نبودن کسی در خانه به چه‌کسی مراجعه می‌کنید؟ اغلب آنها پاسخ دادند: به پلیس. این نشان می‌دهد که مأموران انتظامی در این کشور کارشان را درست انجام داده‌اند و اعتماد مردم را جلب کرده‌اند. حال باید پرسید که پلیس ما از این اعتماد اجتماعی برخوردار است یا نه؟ به عقیده من، برخی کارها وظیفه پلیس نیست؛ مثلا گشت ارشاد وظیفه ذاتی آنها نیست اما چون دستگاه‌های فرهنگی در مقوله حجاب نتوانسته‌اند کارشان را درست انجام دهند، تمام این کار بر عهده پلیس گذاشته شده و پلیس در عمل مجبور به مواجهه چهره به چهره با افراد شده؛ در حالی که این نوع وارد کردن پلیس به مقوله حجاب اشتباه بوده و به وجهه اقتداری این نهاد خدشه وارد کرده است.

نیروی انتظامی طی این سال‌ها همواره تلاش کرده در جهت بهبود روابط خود با مردم حرکت کرده و حس خوشایندی را در مواجهه مردم با پلیس ایجاد کند. همین هم هست که در بخش‌های مختلف خود از جامعه‌شناسان و سایر متخصصان علوم اجتماعی به‌عنوان مشاور استفاده می‌کند اما با این حال در برخی موارد شاهد خطای نیروی انسانی و مأموران در نیروی انتظامی هستیم؛ همچون برخورد پلیس با دختر نوجوان در فیلم اخیر که از سوی چند مأمور خاطی صورت گرفته و البته از سوی فرماندهان پلیس هم برخوردهای لازم انجام شده است. من معتقدم چنین برخوردهایی به چهره نیروی انتظامی که تلاش‌های بسیاری را برای حفظ امنیت در جامعه می‌کند، خدشه وارد می‌کند. پلیس در توضیحات خود ذیل این ویدئو عنوان کرده که آن دختر مواد‌مخدر مصرف کرده و حالت عادی نداشته است، اما به‌نظر من این توجیه هم قابل‌قبول نیست؛ چون باید از پلیس زن کمک می‌گرفتند تا از مداخله مستقیم بدین شکل پرهیز شود، ولی متأسفانه این اتفاق رخ نداده و ما شاهد رفتار زشت یک مأمور هستیم. ماموران پلیس باید از رفتار خودشان مراقبت کنند، چون مظهر امنیت در جامعه هستند و اگر آنان اشتباه کنند این امنیت خیلی راحت به خطر می‌افتد. انتظار می‌رود پلیس در اینگونه موارد رفتارهای مأموران خود را با آموزش‌های مداوم استاندارد‌سازی‌ کند و افراد خطاکار را پالایش سازد تا امنیتی که به واسطه این نیرو تامین می‌شود، نهادینه شود. البته نیروی انتظامی اقدام دیگری نیز در راستای بهبود کیفیت رفتار مأموران خود انجام داده و آن ایجاد سامانه تلفنی197 برای گزارش عملکرد بد مأموران پلیس است که مردم می‌توانند اگر موردی دیدند، گزارش دهند.

پلیس حق ضرب و شتم ندارد

علی نجفی‌توانا ـ حقوقدان

فیلمی که در فضای مجازی در رابطه با برخورد پلیس با یک دختر جوان منتشر شده اقدام یک پلیس مرد در هدایت اجباری و فیزیکی یک زن به داخل اتومبیل را نشان می‌دهد. آن‌گونه که منابع پلیس در مورد این عملکرد نامناسب توضیح داده‌اند که علت دستگیری این خانم و احتمالا همراهانش مواردی اعم از عدم‌رعایت حجاب، استفاده از مواد روانگردان و اقدامات خلاف عرف بوده است؛ با وجود این اطلاعات به اندازه کافی در دسترس نیست و نمی‌توان قضاوت کرد که علت اصلی دستگیری متهم یا متهمان چه بوده است. اما جدای از این موضوع از لحاظ قانونی اگر ضرب و شتمی حین دستگیری انجام شود پلیس خلاف قانون عمل کرده است، چون پلیس حق ضرب و شتم افراد را ندارد. البته درصورتی که جرم مشهود و شخص تحت تعقیب باشد موضوع متفاوت است. در این‌گونه مواقع شخص (چه زن و چه مرد) در صورت مشاهده پلیس، دستگیر خواهد شد. بنابراین در این شرایط به ‌احتمال زیاد تنها با کلام و به‌صورت شفاهی دستگیری و اعمال قانون امکان پذیر نخواهد بود و پلیس می‌تواند از سازوکارهایی که آیین‌نامه مشخص کرده استفاده کند. اما آنچه در مورد این فیلم قابل مشاهده است، هدایت این خانم با زور و ضرب به‌خودرو بوده که به لحاظ شرعی و قانونی (استفاده نکردن از پلیس زن برای متهمان زن) تخلف محسوب می‌شود.

پلیس اعم از اداری و قضایی وظایف تعریف‌شده‌ای دارد. نیروهای انتظامی که متشکل از ژاندارمری و شهربانی (قدیم) بوده با سابقه طولانی حدود یک قرن تحت‌تأثیر آموزه‌ها و رویکرد سازمانی و تشکیلاتی کشورهای اروپایی شکل گرفت. پلیس بعد از انقلاب وظایف تعیین شده‌ای به‌عنوان ضابط قوه قضاییه و در عین حال پلیس اداری در قالب قوانین موضوعه انجام وظیفه می‌کند. البته در سال‌های اخیر فعالیت پلیس در بخش‌های دیگر گسترش یافته است و نوعی تخصص در بحث سازمان نیروهای انتظامی به‌وجود آمده؛ برخی از این فعالیت‌ها تحت‌تأثیر آموزه‌های علمی قرار گرفته که به مدد آن پلیس پیشگیری ایجاد شد. برخی هم با رویکرد سازمانی بوده که تشکیل پلیس امنیت را سبب شد. در 2دهه گذشته دانشگاه پلیس و سازمان‌های مرتبط با آموزش پلیس سعی کرده‌اند که نیروی نظامی را با آموزه‌های علمی جدید آشنا کنند. همه نیروها با توجه به تخصص‌شان آموزش‌های مشابهی را سپری می‌کنند اما این تعالیم و آموزش‌ها بسته به نوع دیدگاه نیروها به طرق مختلفی اجرایی می‌شود. گاهی مشکل از آموزش نیست اما در اجرا اشکالاتی به‌وجود می‌آید. بنابراین مانند تمامی مشاغل نمی‌توان اقدام یک پلیس را به تمام سازمان نیروی انتظامی تعمیم داد. اما نیروی انتظامی در برخورد با جرایم از یک دستورالعمل و آموزش‌های ویژه غیراز عرف حاکم بر وظایف پیروی می‌کنند. این‌گونه نیست که پلیس هرطور که اراده کند، میل داشته باشد و سلیقه او ایجاب کند، با فرد خاطی رفتار کند.اصولا در بخش‌های مختلف قضایی، پیشگیری، امنیت و اداری پلیس اگر مورد پرخاش، ناسزا، برخورد‌های تند و تحریک به درگیری قرار گیرد باید با فراموش کردن و کنار گذاشتن برداشت‌های شخصی در چارچوب وظایف محوله انجام وظیفه کند. پلیس در چنین مواقعی باید با خویشتنداری و سعه‌صدر برخورد کرده و نباید از قدرت پلیسی برای خواسته‌های خود، انتقام‌جویی و حرکت‌های غیرمتعارف استفاده کند.

با نسل جوان با سعه صدر رفتار شود

شهربانو امانی ـ عضو شورای شهر تهران

رعایت قانون در همه جای دنیا جزو تکالیف و مسئولیت‌های شهروندی است و همه افراد نیز باید به این قوانین احترام بگذارند. طی روزهای اخیر فیلمی در شبکه‌های اجتماعی از برخورد نیروهای پلیس با دختری نوجوان منتشر شد که بنا به اظهارات پلیس و درخواست‌های مکرر مردم در پارک هنجار شکنی داشته و پلیس وارد ماجرا شده است. در کشور ما برخی وظایف و تکالیف مثل نوع پوشش افراد، جمع‌آوری ماهواره و... بر‌عهده پلیس گذاشته شده که جزو وظایف ذاتی پلیس در دنیا نیست. پلیس ضابط قضایی و تامین‌کننده امنیت جامعه است و اگر این مسئله در جامعه نهادینه شود دیگر مشکلی با عملکرد پلیس که وظایف ذاتی‌اش را انجام می‌دهد، نخواهیم داشت. در تمام دنیا بچه‌ها از کودکی آموزش می‌بینند که اگر مشکلی برایشان به‌وجود آمد بلافاصله پلیس را در جریان ماوقع قرار دهند و مورد حمایت پلیس قرار می‌گیرند و همین مسئله به سرمایه اجتماعی پلیس دراین کشورها تبدیل شده است. اما در این سال‌ها سعی شده است در همه شئون زندگی مردم دخالت شود و بودجه هنگفتی صرف اینکار شده؛ به‌گونه‌ای که بیشترین بودجه را مسائل فرهنگی به‌خود اختصاص داده است که به سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که وظیفه فرهنگسازی‌ دارند واگذار شده است. با وجود این نهادهای فرهنگی و اجتماعی و رسانه ملی نه‌تنها در قبال بودجه‌ای که دریافت می‌کنند مسئولیت پذیر نبوده و پاسخگو نیستند بلکه خروجی این اقدام این شده که فاصله بین مردم و بخش‌های فرهنگی ونهادهای فرهنگی و اجتماعی و فرهنگ رسمی جامعه روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

در این مدت هنجارهایی که مورد قبول بخش اجتماعی فرهنگی رسمی کشور از پوشش مردم بالاخص روسری دختران گرفته تا... بوده، بین مردم جانیفتاده است. اما در این سال‌ها هیچ‌کس از جوان‌ها و نوجوانان کشورمان سؤال نپرسید که کدام بخش از رفتارهای سلبی که در جامعه وجود دارد، آنها را اذیت می‌کند. ما اکنون در جامعه با نسلی روبه‌رو هستیم که به نوعی با هنجارهای تعریف شده رسمی زاویه دارند و آن را نمی‌پذیرند. نسلی که تربیت شده نسل انقلاب است و الان اینگونه در مقابل برخی از هنجارهای اجتماعی مقاومت می‌کنند. متأسفانه اکنون برخی مسائلی که دغدغه پلیس و بخشی از مردم جامعه شده است، دغدغه تعداد زیادی از مردم نیست و ما شاهد دوگانگی برخورد با برخی ناهنجاری‌هایی هستیم که در جامعه روی می‌دهد.درحالی‌که بارها و بارها گفته شده پلیس با بدحجابی و بی‌حجابی مخالفت می‌کند اما در زمان‌هایی خاص شاهد مصاحبه و پخش تصاویر بانوانی که بدحجاب هستند از رسانه ملی هستیم، این مسئله این شائبه را ایجاد می‌کند که در برخی زمان‌ها این بانوان که عنوان هنجارشکن به آنها تلقی می‌شود جزو آحاد مردم بوده ولی در بقیه موارد با عنوان اینکه اینها افرادی هنجار شکن هستند با آنها مقابله می‌شود. این نوع مرزبندی نتیجه خوبی را به‌دنبال نخواهدداشت. الان زمانی است که به جای صرف انرژی برای سرکوب کردن برخی ناهنجاری‌ها باید برای اصلاح امور و خدمات رسانی صرف شود.

یک زمانی در کشورمان شاهد این بودیم که نوجوان 14-13ساله برای اینکه بتواند به جبهه اعزام شود در شناسنامه خود دست می‌برد، الان چه اتفاقی افتاده که جوان‌ها دست به هزار کار می‌زنند تا به سربازی نروند. نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که پلیس در برخورد با معدود لجبازی‌های نسل نوجوان و جوان که در جامعه با آن روبه‌رو هستیم باید با سعه صدر بیشتر و تدبیر رفتار کند و مقتدرانه و صبورانه در کنار مردم باشد. الان اثری که پخش فیلم برخورد پلیس با این دختر خانم در جامعه و دنیا به‌جای گذاشته بسیار بیشتر از اثرات رفتارهای مثبت پلیس در جامعه است. ما باید نگاهمان به نوجوان‌ها و جوان‌ها، نگاهی مادرانه و پدرانه باشد و بدانیم در محیطی این مشکلات برطرف می‌شود که حس همدلی و همراهی بین مردم و نیروی انتظامی وجود داشته باشد.

اعتماد مردم نباید خدشه‌دار شود

فاطمه راکعی ـ فعال حقوق زنان

تا زمانی که در کشور مشخص نشود چه نهاد‌هایی مسئول مستقیم کدام مسئولیت و کارهای تعریف شده‌ای هستند، متأسفانه همین روند ادامه خواهد داشت. رفتاری که از مامور پلیس مرد در این فیلم مشاهده می‌شود در‌شأن یک کشور اسلامی نیست و با اخلاقیات و هنجار‌های معنوی و فرهنگی ما منافات دارد. یک مرد قوی هیکل طوری زن جوان را به داخل خودرو می‌کشاند که انگار زنان و دختران این جامعه را از سر راه آورده‌اند.در جامعه ما این اواخر برخی رفتارها و گفتارهایی در مورد زنان بیان می‌شود که به هیچ عنوان برازنده کشور ما نیست. این رفتارها و گفتار مبتنی بر فضایل اخلاقی و دینی ما و همچنین حقوق انسانی نیست و زائده برخی برداشت‌های شخصی، غیرکارشناسی و جانبدارانه است. یک عده فقط نگاه‌شان را در جامعه معطوف به زنان کرده‌اند. ظاهرا مردان در برخی مسائل رها شده هستند؛ از حجاب گرفته تا رفتارهای ناهنجار و... مردم ما باید بدانند اگر کسی(چه مرد و چه زن) خلاف‌شأن و عفت عمومی اقدامی انجام داد، بی‌آنکه شاکی خصوصی داشته باشند نیازی به دخالت ضابطان قضایی و برخوردهای ضربتی هست یا خیر؟ اگر این دخالت در قانون تعریف شده کدام نهاد باید با این موضوع برخورد کند و طرز برخورد چگونه باید باشد؟ این موضوعات باید به‌صورت مشخص و صریح در جامعه ما روشن و به مردم ابلاغ شود. اگر ناجا به‌عنوان متولی این امر شناخته شده-(همانطور که پلیس بارها به این موضوع اشاره کرده و خود را به‌عنوان متولی بد حجابی و مسائل خلاف اخلاق عمومی و... معرفی کرده است) پس چرا نیروهای زن و مرد وارد عمل شده است؟ مرد نامحرم چه حقی دارد با دختران یا زنان مردم این‌طور رفتار داشته باشد و با بدترین شیوه ممکن تحت عنوان مأمور پلیس با آنها برخورد کند. این صحنه‌ها و شواهد نشان می‌دهد که اتفاقات نامیمون و بسیار ناهنجاری در جامعه ما رخ می‌دهد. این طرز برخورد با زنان و دختران توسط ناجا و... حتی شهروندان عادی را ترغیب به بدرفتاری علیه زنان می‌کند؛ نمونه آن را در برخورد راننده تاکسی آنلاین با دختری که ادعا می‌شود بدحجاب بوده، مشاهده کردیم. راننده در نیمه راه دختر جوان را از خودرو پیاده کرد و عنوان عمل ناپسندش را گذاشت امر به معروف و نهی از منکر. این‌گونه مسائل به هیچ عنوان سیاسی، امنیتی و پیچیده نیست، مسائلی است کاملا عمومی و شفاف و باید حل شود. در شرایطی که مردم ما درگیر بحران‌های اقتصادی، فراز و نشیب‌های سیاسی و تهدید‌های خارجی هستند اگر چالش‌ها به‌صورت منطقی و شفاف حل و فصل نشود اعتماد مردم خدشه‌دار خواهد شد و روی روان جامعه و به‌خصوص جوانان تأثیر مخرب می‌گذارد.

منبع: همشهری

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟