بزرگ‌ترین ژئوپارک دنیا در غرب ایران


خرداد؛ عیلامیان که در دوره باستان حاکمان کوه‌های لرستان بودند؛‌ دره رودخانه و راه بزرگ ارتباطی منطقه و مرز شمالی را تصرف و بناهای مستحکمی در آن بنا نهادند که ماداکتو پایتخت دوم آنان از آن جمله...

خرداد؛ عیلامیان که در دوره باستان حاکمان کوه‌های لرستان بودند؛‌ دره رودخانه و راه بزرگ ارتباطی منطقه و مرز شمالی را تصرف و بناهای مستحکمی در آن بنا نهادند که ماداکتو پایتخت دوم آنان از آن جمله است.

به گزارش خرداد،‌ در شرق استان ایلام و غرب کوهپایه کبیرکوه از سلسله جبال زاگرس، شهر تاریخی 1400 ساله‌ای قرار دارد که این شهر تاریخی به نام‌های دره شهر یا سمیره نیز معروف است اما در حقیقت اسم این شهر ماداکتو می باشد، ماداکتو به سرزمین مادها یا جایی که مادها سکونت می کنند، اطلاق می شود.

اولین شهر عیلامی ها که به‌صورت جدیدتر، ایلام خوانده می‌شود، دره شهر بوده‌ است. عیلام نام یک تمدن در منطقه‌‌ی بزرگی در جنوب غربی فلات ایران است که در پایان هزاره سوم قبل از میلاد وجود داشته است و دره شهر پایتخت عیلامیان بوده‌ است. عیلامیان که در دوره باستان حاکمان کوه‌های لرستان بودند؛‌ دره رودخانه و راه بزرگ ارتباطی منطقه و مرز شمالی را تصرف و بناهای مستحکمی در آن بنا نهادند که ماداکتو پایتخت دوم آنان از آن جمله است. این منطقه پس از حمله آشور رو به ویرانی رفت و در زمان هخامنشیان از دوران اوج و رونق آن کاسته و دیگر اهمیت گذاشته را دارا نبود.

این شهر باستانی مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هکتار دارد و با نام‌های متعددی چون ماداکتو، مهرجان‌کده و مهرگان‌کده شناخته می‌شود. از ویرانه‌هایی که از این شهر باقی مانده می‌توان آثار شهرسازی که در زمان ساسانیان رایج بوده را به راحتی مشاهد نمود.

بزرگ‌ترین ژئوپارک دنیا در غرب ایران

برخی روایات وجود دارد که این شهر در هنگام آبادانی 5000 خانه داشته که خانه اربابی، اماکن حاشیه سیل‌بند و مسکن‌های حاشیه‌نشین شهر در مکان‌های کاوش شده در این محوطه تاریخی قرار دارند. این شهر باستانی همچنین دارای برج‌های نگهبانی، سیستم آبکشی، خیابان و دفع فاضلاب بوده است. گچبری‌های منحصر به فردی نیز به‌ دست آمده است که در نوع خود بی‌نظیر هستند. در اکتشافات باستان شناسی این منطقه، سکه‌هایی نیز یافت شده است که آن‌ها را متعلق به خسرو سوم و جانشینان او می‌دانند.

بزرگ‌ترین ژئوپارک دنیا در غرب ایران

بزرگ‌ترین ژئوپارک دنیا در غرب ایران

بزرگ‌ترین ژئوپارک دنیا در غرب ایران

بزرگ‌ترین ژئوپارک دنیا در غرب ایران

بزرگ‌ترین ژئوپارک دنیا در غرب ایران

منبع: لست سکند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا