عکس های کتاب اول ابتدایی ، جرقه ای برذوق هنری نقاش ملی


عکس های کتاب اول ابتدایی ، جرقه ای برذوق هنری نقاش ملی

ساری – ایرنا – احمد نصراللهی نقاش بزرگ مازنی گفته که تصاویر کتاب درسی دوره اول ابتدایی اولین جرقه شکوفا شدن استعداد هنری در خلق تابلوهای نقاشیش بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد نصراللهی یکی از نقاشان برجسته ایران زمین، یک روستا زاده و اهل بابل است که تاکنون بیش از سه هزار تابلوی نقاشی خلق کرد و پنج هزار شاگرد در طول عمر هنریش در حوزه نقاشی از خود به یادگار گذاشته است و همچنین آثار این هنرمند بابلی در ۳۰ نمایشگاه انفرادی در گالری سیحون با ۴۵۰ اثر و همچنین ۲۴ اثر نقاشی وی در ۱۰ کشور اروپایی به نمایش گذاشته شد.

همزمان با پنجم تیر ماه سالروز تولد استاد احمد نصراللهی که ۶۸ بهار زندگی خود را پشت سر گذاشته است، فرصتی شد تا در منزل وی، در انتهای یکی از خیابان‌های شهر بابل که به یک کارگاهی برای خلق آثار فاخر نقاشی تبدیل شده، حضور یافته و از نزدیک با آثار این نقاش برجسته کشورمان که یک معلم بازنشسته نیز است به گفت و گو بنشینیم.

منزل استاد نصراللهی با درهای چوبی و سردرهای زیبای سنتی که جلوه‌ای زیبا از منزل یک هنرمند را در کنار آپارتمان‌های مزین با آهن سرد به رخ می کشد، منشأ خلق آثاری هنری شد که برگرفته از میراث فرهنگی ایران قبل از اسلام و همچنین ایران بعد از اسلام است.

وی به دور از همه هیاهوهای روزگار ما، علاقه‌ای به زندگی در خارج از ایران زمین ندارد. نام خودش را بر روی دیوار خانه پر از امیدش حک کرده و با این نام به هنرش افتخار می‌کند.

این نقاش بابلی در سال ۱۳۳۰ در بابل چشم به جهان گشود و از سال ۱۳۴۵ نقاشی را به شکل تجربی آغاز و در سال ۱۳۴۷ در هنرستان کشاورزی ساری تحصیل کرد.

وی همچنین در سال ۱۳۵۰ آموزش نقاشی را نزد تعدادی از هنرمندان ایرانی مانند علی اکبر صفائیان، بهرام عالیوندی و هنرمندان برجسته دیگری آموخت و در همان سال در نخستین نمایشگاه جمعی در خانه جوانان ساری شرکت کرد و آثار خود را به نمایش گذاشت.

در آثار نصراللهی حرکت موج می‌زند و از عناصر به گونه‌ای کمک می‌گیرد که بیننده احساس حرکت می‌کند در کنار رنگ‌های عمدتاً آبی فیروزه‌ای، نماد هنر اصیل ایرانی، سبز، سرخ و صورتی عنصر خط حاکم است که با رنگ سیاه سطوحی بی نظیر می‌آفریند و عمده ترین ویژگی آثار نصراللهی سطوح رنگارنگ و خطوط منحنی است.

ویژگی دیگر آثار نصراللهی نگاه شرقی این هنرمند است و خطوط مشبک رنگارنگ یا شیشه‌های هندسی خوش تراش و رنگین، آبی، زرد، سفید، سبز و عنابی و گل بوته‌های چادر و پیراهن که یادآور جامعه‌ای سنتی زادگاه سرسبز این هنرمند در مازندران است، می‌درخشد..

سومین دهه فعالیت هنری نصراللهی زمینه خلق ارزنده ترین آثار هنری این چهره فاخر هنر است که در این دوره آثار نصراللهی چنان با هزارتوی اسطوره تنیده شده که به تفسیر و تحلیل کمتر تن می‌دهد. در این آثار زن، پرنده، آب، ماهی و گاو همه عناصر بصری و نمادین عناصر اساطیری بدل می‌شوند و دایره، مربع، لوزی، مثلث و دیگر سطوح هندسی دایره ها ی سیاه و سفید، آبی، سیاه، مسی و دایره‌های تودرتو و زیبا در مربع یا لوزی با زمینه‌های سیاه و خاکستری است.

استارت خلق همه این آثار هنری که بعدها مخاطبان خود را در ایران زمین و کشورهای اروپایی نیز جلب کرد از همان کتاب‌های درسی اول ابتدایی بود که این نشانگر تأثیر کتاب‌های درسی بر روی ذوق و هنر و استعدادهای دانش آموزان است.

کتاب‌های درسی جایگاه ممتاز در شکوفایی استعدادها

احمد نصراللهی به خبرنگار ایرنا گفته که برای اولین بار وقتی کتاب اول ابتدایی خود را ورق زد و عکس‌های داخل کتاب‌ها را به نظاره نشست علاقه خاصی به نقاشی پیدا کرد و این جرقه بعد از گذشت یک سیر تکاملی به خلق آثار ارزشمندی تبدیل شده است.

این نقاش خوش ذوق ادامه داد: این امر نشان‌دهنده آن است که کتاب‌های درسی دانش‌آموزان جایگاه ممتازی در تربیت، آموزش و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان دارد.

وی گفت: در سن ۱۹ سالگی وقتی برای اولین بار برای بازدید از بناهای تاریخی به تهران رفتم جذب آثار نقاشی کمال الملک و استاد حسین شیخ شدم و این امر سبب شد در ۱۹ سالگی نقاشی را به طور جدی دنبال کنم.

وی بیان کرد: هر نقاشی بر اساس تفکر و مطالعات خودش که در یک پروسه زمانی ایجاد می‌شود برای خود یک زبان تصویری در ذهن ایجاد می‌کند و بر اساس همان، آثار خود را خلق می‌کند.

این هنرمند بابلی گفت: برای رسیدن به زبان تصویری، عوامل ناشناخته‌ای وجود دارد که خود هنرمند با آن آشنا نیست بلکه در طی زمان همراه با مطالعه از طریق دیداری، گفتاری و شنیداری شکل می‌گیرد و در یک پروسه زمانی به انسجام تصویری در هنرمند می‌انجامد.

وی توضیح داد: بن مایه تصویری آثار من برگرفته از تصاویر قبل از اسلام و بعد از اسلام به عنوان زبان معاصر در جهان ابراز وجود می‌کند. منظور از بن مایه تصاویر قبل از اسلام در آثار من کتیبه‌ها، دست بافت‌ها و معماری ایران هزاره سوم است که سال‌های خیلی دور مورد مطالعه من بود.

نصراللهی افزود: بن مایه تصاویر آثار خلق شده من در آثار بعد از اسلام هم برگرفته از مساجد، مقبره‌ها، دست بافت‌ها، سفال و آثار تاریخی هنرمندان جهان به ویژه هنر شرق است که رفتار نقاشانه داشت.

استعداد جوانان در وطن نیز قابل شکوفایی است

وی اظهار داشت: هنرمند در هر جایی از دنیا باشد می‌تواند استعدادهای خود را شکوفا کند به ویژه در وطن خودش و جوانان ایران هم می‌توانند در داخل کشور با هنر خودشان متجلی شوند.

نصراللهی ادامه داد: در جهان معاصر کنونی تمام امکانات هنری و فرهنگی از طریق تکنولوژی در اختیار ما قرار دارد که این ابزارها کار را برای هنرمندان به خصوص جوانان راحت تر کرده است.

نقاش ملی خطاب به جوانان گفت: یافتن زبان تصویری چندان کار دشواری نیست تنها کافی است کمی به آثار بر جای مانده فرهنگ ایران باستان و بعد از اسلام توجه کنیم که در این صورت متوجه عظمت فرهنگی کشور خود خواهیم شد.

وی ادامه داد: تغذیه فرهنگی کشور ما دچار کمبود نیست و این غنای فرهنگی می‌تواند ذهن هر جوینده‌ای را در عالم فرهنگ شکوفا کند و ایران جز محدود کشورها در جهان است که از غنای فرهنگ و تمدن بشری برخوردار است و همه ما به خصوص جوانان باید قدر شناس این سرمایه ملی باشیم.

نصراللهی گفت: تاکنون در زندگی هنری ام حداقل ۳۰ نمایشگاه انفرادی در گالری سیحون با ۴۵۰ اثر به نمایش گذاشته شد و همچنین آثار من در ۲۴ نمایشگاه جمعی در کشورهای فرانسه، سوئیس، ایتالیا، آلمان، انگلستان، مسکو و چین در معرض نمایش قرار گرفت.

۷۳۴۳/‏۱۶۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج