کار را مقابل صربستان تمام کنید


کار را مقابل صربستان تمام کنید

تیم ملی والیبال ایران در نخستین دیدار هفته پنجم از لیگ ملت‌های والیبال، جمعه به مصاف صربستان می‌رود. در این هفته از رقابت‌ها شاید بازی برای هر سه حریف ایران جنبه تشریفاتی داشته باشد، اما برای...

تیم ملی والیبال ایران در نخستین دیدار هفته پنجم از لیگ ملت‌های والیبال، جمعه به مصاف صربستان می‌رود.
در این هفته از رقابت‌ها شاید بازی برای هر سه حریف ایران جنبه تشریفاتی داشته باشد، اما برای بلندقامتان کشورمان حکم مرگ و زندگی را دارد؛ چرا که آن‌ها برای صعود به دور نیمه نهایی نیاز به برد در یکی از این دیدار‌ها دارند.
شاگردان کولاکوویچ که تا این جای کار در مقابل رقیبان خود، نتایج خوبی به دست آورده اند باید در بازی نخست، کار را یک‏سره کنند تا صعودشان به دور نهایی، قطعی شود و در غیر این صورت با فشار بیشتری مسابقات این هفته را ادامه می‌دهند؛ برد در آن بازی‌ها راحت نخواهد بود، چون بلغارستان به علت میزبانی نمی‌خواهد در مقابل تماشاگرانش ببازد و تیم ملی آمریکا هم نبردی حیثیتی در مقابل ایران در پیش دارد؛ پس باید در بازی برابر صربستان کار یکسره شود.
کلاس صرب‌ها در والیبال
صربستان قدمتی طولانی در والیبال دارد و کارنامه آن‌ها در عرصه‌های مختلف حکایت از سبک بازی حرفه‌ای و کلاسیک دارد؛ آنان در همه ادوار، داعیه رسیدن به مدال را داشته اند، اما در برخی مواقع هم موفق نشدند روی سکو بروند. صرب‌ها کلاس والیبال خاص خود را دارند؛ بازی قدرتی، اصل کارشان است و در دنیای حرفه‌ای برای رسیدن به برد، سرعت را هم چاشنی کارشان کرده اند.
فیزیک خاص بازیکنان صرب متعلق به اروپای شرقی است و جثه آن‌ها کار را در دفاع روی تور سخت می‌کند.
صربستان سابقه ۲۲ ساله در این رقابت‌ها دارد و امسال برای بیست و سومین بار به مصاف حریفانش می‌رود. این کشور تاکنون ۹ بار در لیگ جهانی روی سکو رفته است که بهترین آن در سال ۲۰۱۶ و کسب مدال طلا و عنوان قهرمانی است.
همه مدال‌های صرب‌ها
صربستان پس از پنج ناکامی برای کسب مدال طلا که منجر به کسب مقام نائب قهرمانی و مدال نقره لیگ جهانی شد، در سال ۲۰۱۶ با شکست برزیل مدعی در سالن تارون کراکوف کشور لهستان قهرمان شد و ارزش این مدال برای ملی پوشان صربستانی دوچندان شد.
تیم ملی والیبال مردان صربستان در سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۰۵، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ به مدال نقره لیگ جهانی دست یافت و در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۰ به مدال برنز رسید.
والیبال مردان صربستان از سال۱۹۹۶ در المپیک حضور یافت و پنج دوره متوالی این رویداد مهم بین المللی را تجربه کرد که مدال برنز بازی‌های المپیک آتلانتا سال ۱۹۹۶ و مدال طلای بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی از جمله افتخارات این تیم است. تیم ملی والیبال صربستان در سال ۲۰۱۶ با وجود قهرمانی در لیگ جهانی، سهمیه حضور در المپیک ریو به دست نیاورد.
صربستان هنوز نتوانسته به مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان دست یابد و فقط یک مدال نقره در سال ۱۹۹۸ و یک مدال برنز در سال ۲۰۱۰ را در کارنامه خود دارد و جای خالی مدال خوشرنگ طلا در کارنامه افتخارات آنان احساس می‌شود. صربستان دو قهرمانی ۲۰۰۱ و ۲۰۱۱ مسابقات قاره اروپا را نیز در پرونده خود دارد.
صرب‌ها و خداحافظی زودهنگام با لیگ جهانی
گربیک ۴۸ ساله سکاندار تیم ملی والیبال صربستان است و در مسابقات لیگ ملت‌های امسال تاکنون با هفت باخت مقابل تیم‌های ژاپن، فرانسه، روسیه، آلمان، ایتالیا، لهستان و آرژانتین و پنج برد مقابل تیم‌های استرالیا، کانادا، برزیل، پرتغال و چین، جایگاه یازدهمی جدول رده بندی را به خود اختصاص داده است. با این احتساب و اوضاع موجود، صعود این تیم به دور دوم، منتفی می‌شود و آنان فقط برای دفاع از آبروی والیبالی خود باید در این هفته عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند.
همه احتمالات صعود نکردن ایران
اگر در هفته پنجم لیگ ملت‌ها تیم‌های فرانسه، روسیه، ایتالیا، لهستان و کانادا هر سه بازی خود را ببرند و ایران در مقابل رقیبانش سه باخت را به ثبت رساند خبری از صعود نخواهد بود البته این به معنای صعود قطعی آن‌ها هم نیست؛ چون کانادا در وضعیتی راهی دور دوم می‌شود که دیگر رقبای مذکور، امتیاز خاصی کسب نکنند.
چون تیم ملی ایران تاکنون در ۱۲ بازی انجام شده ۳۲ ست برده را در کارنامه اش ثبت کرده است، اگر کارش پس از برابری در تعداد برد‌ها به ست شماری برسد، وضعیت خوبی دارد و احتمال صعودش زیاد است.
چهره واقعی رقیبان ایران در جدول رده بندی
اکنون برزیل با یازده برد، یک پله بالاتر از ایران است و در پایان این هفته، صدر جدول را به خود اختصاص داد تا حد زیادی صعودش قطعی است؛ چرا که دیدار هفته آینده این تیم مقابل کانادا حساسیت زیادی ندارد و بازیکنان این تیم در صورت برد باید جشن صعود بگیرند.
تیم ملی فرانسه هم با ۹ برد بازی‌های سختی مقابل تیم‌های برزیل و ایتالیا دارد؛ چون برای صعود با آن‌ها در رقابت است و برد این تیم مقابل کانادا تا حدودی از پیش تعیین شده خواهد بود.
روسیه، بلندقامت‌ترین تیم این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌ها هم برای راهیابی به دور نهایی باید مقابل استرالیا، آرژانتین و چین به برد دست پیدا کند؛ احتمال رسیدن به این نتیجه با استناد به جدول رده بندی و جایگاه تیم‌ها زیاد است و می‌توان گفت روسیه هم مسافر آمریکا می‌شود.
لاجوردی پوشان هم که هشت امتیازی هستند در این هفته مقابل فرانسه و برزیل کار سختی پیش رو دارند. آن‌ها باید در هر سه بازی نتیجه‌ای قابل قبول به دست آورند تا راهی دور بعدی شوند. دیدار نخست این تیم مقابل کاناداست و بردشان دور از انتظار نیست؛ نتیجه بازی ایتالیایی‌ها مقابل فرانسه و برزیل، تعیین کننده صعودشان خواهد بود.
لهستان هشت امتیازی برای صعود، نیاز به سه برد در بازی‌های هفته پنجم دارد؛ آن‌ها در مقابل ژاپن، آلمان و پرتغال بازی دارند و نتیجه این دیدار‌ها سرنوشت شان را مشخص خواهد کرد.

کار را مقابل صربستان تمام کنید انسیه ورزنده
خبرنگار تحریریه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه والیبال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق