افزایش 40 درصدی کشف سرقت در دماوند


افزایش 40 درصدی کشف سرقت در دماوند

تهران - ایرنا - رئیس دادگستری شهرستان دماوند گفت: در زمینه مقابله با سرقت، دستگاه‌های انتظامی و قضایی تلاش بسیاری کرده‌اند به طوری که سال گذشته 40 درصد افزایش کشف صورت گرفته و این مهم منوط به تقویت دوربین‌های مدار بسته شهری و کیوسک‌های نگهبان محله در مناطق آلوده به سرقت بوده است.

مجتبی محمدی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته دماوند که با حضور نماز گزاران در مسجد جامع این شهر برگزار شد اظهار داشت: قضا و قضاوت به لحاظ اجتماعی، حقوقی و فقهی جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از پر چالش ترین دستگاه های حکومتی است.
وی افزود: در نظام سیاسی بعد قضایی بیانگر اهتمام به قانون و جدیت در اعمال و پاسداری از حقوق همه جانبه افراد جامعه است.
این مقام مسئول با بیان اینکه شأن قضاوت در نظام اسلامی برگرفته از شأن قضاوت پیامبر اکرم (ص) است ادامه داد: امروزه در اثر رشد بشر در ابعاد مختلف و تزاحم حقوق انسان ها قضاوت تاثیر بیشتری نسبت به قبل دارد و زندگی و ابزار های دور زدن قانون در جامعه کنونی قابل مقایسه با سنوات گذشته نیست.
محمدی با بیان اینکه در طول ۴ دهه گذشته از انقلاب اسلامی در دادگستری و قوه قضاییه بر مبنای فقه اسلامی تحولات بنیادین ایجاد شده تصریح کرد: اصلاح قوانین، ارتقاء رسیدگی به دادرسی، احیا دادسرا، مجازات جایگزین حبس و نوآوری های حقوقی از جمله اصلاحات و اقداماتی است که در طول ۴ دهه گذشته انجام شده است.
رئیس دادگستری شهرستان دماوند با اشاره به انتصاب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه وارد عصر جدیدی از فعالیت خود شده و برنامه نوینی در راستای تحول در دستگاه قضا ارائه شده است.
وی با اشاره به برخی موضوعات برنامه نوین دستگاه قضا خاطر نشان کرد: مردمی بودن، توجه ویژه به پاکدامنی، گسترش عدل، عدم ملاحظه در برخورد با افراد، استفاده از تمام ظرفیت ها به منظور رفع مشکلات، همچنین برخورد با فساد در درون و بیرون قوه قضاییه و پیگیری حقوق عامه از جمله برنامه های تاکید شده در این برنامه نوین است.
محمدی با اشاره به فعالیت های این نهاد در یکسال اخیر در این شهرستان گفت: در سال گذشته در این نهاد ۲۵ هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته که اغلب پرونده ها مربوط به جرائم سرقت، مواد مخدر و ضرب و جرح بوده و در مسائل حقوقی اغلب شکایات در حوزه طلاق، مهریه و نفقه بوده که با افزایش ۳۰ درصدی در این خصوص مواجه بودیم.
رئیس دادگستری شهرستان دماوند در خصوص تغییر کاربری اراضی در این شهرستان تأکید کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی به عنوان یک تهدید جدی برای شهرستان محسوب شده و این میزان هجمه با امکانات موجود شهرستان تناسب ندارد.
وی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده در ندامتگاه این شهرستان بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در ندامتگاه این شهرستان ظرفیت کم و تعداد زیاد زندانیان بوده که با ساخت سوله و آماده شدن آن این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.
این مقام مسئول گفت: در حال حاضر ۴۰۰ زندانی در ندامتگاه دماوند هستند که ۲۵۰ زندانی محکوم به سرقت هستند.
رئیس دادگستری شهرستان دماوند با تاکید بر اینکه با راه اندازی سوله جدید تعداد بیشتری از زندانیان را میتوانیم در این ندامتگاه نگه داریم تصریح کرد: ایجاد سالن ملاقات، تشکیل شورای حل اختلاف و ایجاد کارگاه خیاطی از جمله اقداماتی بود که در ندامتگاه این شهرستان انجام شد.
محمدی با بیان اینکه افزایش تعداد سرقت ریشه در فعالیت دیگر دستگاه ها دارد خاطر نشان کرد: فقر، بیکاری از جمله دلایل افزایش سرقت بوده و تمام دستگاه ها با کمک هم در راستای پیشگیری از این موضوع عمل کرده و شهروندان نیز با توجه به هشدارها در راستای کاهش میزان سرقت اقدام کنند.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در عملکرد دادگستری عیب و نقص وجود دارد تصریح کرد: رفع عیوب و نقاط ضعف زمانبر است.

تهرام/‏۷۲۴۶/‏/‏۶۱۳۹

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403