سیره رئیس مذهب شیعه نسبت به اهل تسنن


سیره رئیس مذهب شیعه نسبت به اهل تسنن

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) گرگان با بیان اینکه تقریب مذاهب با توجه به سیره امام صادق (ع) آغاز شد، گفت: با برادران اهل تسنن باید با توجه به سیره امام صادق (ع) رفتار کنیم.

حجت الاسلام رسول مزرعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت وحدت بین مسلمانان، اظهار کرد: برخی از گروه‌ها و فرقه‌ها هم در بین سنی و هم شیعه با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به وجود آمده که هدف آنها ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است.

وی با بیان اینکه آیات و روایات زیادی به موضوع برادری و وحدت بین مسلمانان سفارش کرده است، افزود: در قرآن کریم آمده که «انما المؤمنون اخوة». در این آیه مؤمنون آورده شده و فرقی بین اهل تسنن و شیعیان قائل نشده است و گفته که مؤمنان با هم برادرند.

مزرعی خاطرنشان کرد: اهل بیت منادیان وحدت بودند اما در این میان نقش امام صادق (ع) با توجه به موقعیت تاریخی آن دوران پر رنگ تر بود. امام صادق (ع) حدود ۴ هزار شاگرد داشت و در بین این افراد بسیاری از دانشمندان اهل تسنن نیز حضور داشتند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) گرگان تصریح کرد: شاکری در کتاب خود از ابو زهره که یک عالم سنی بوده نقل می‌کند که "هیچ کدام از علمای اسلام در هیچ امری اجماع ندارند آنگونه که بر فضل و علم امام صادق (ع) اجماع دارند"

وی از ابوحنیفه و مالک بن انس از رؤسای مذهب اهل تسنن که شاگردان امام صادق (ع) بودند نام برد و گفت: از ابوحنیفه که دو سال درس امام صادق (ع) را درک کرده این جمله نقل شده که "اگر این دو سال نبود من هلاک می‌شدم". از مالک بن انس نیز این جمله نقل شده که " هیچ چشمی ندیده است و هیچ گوشی نشنیده است و بر دل هیچ بشری خطور نکرده است کسی که از جهت فضل و علم و عبادت و ورع برتر از امام صادق (ع) باشد".

مزرعی ادامه داد: عبدالرحمن سلمی یکی از نویسندگان نخستین صوفیه است کتابی را با عنوان "حقایق التفسیر" جمع‌آوری کرده که در این کتاب روایاتی را در رابطه با تفسیر قرآن از امام صادق (ع) نقل کرده است. این تفاسیر در منابع شیعی ذکر نشده ولی بعد از بررسی مشخص شده که محتوا و مضمون آن در تفاسیر شیعی وجود دارد. استنباط من این است که امام هم تفسیری برای شیعیان و هم تفسیری برای اهل تسنن داشتند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) گرگان با بیان اینکه امام صادق (ع) همه منابع چهارگانه فقه را تدریس می‌کردند، گفت: امام از همه مذاهب اهل تسنن شاگرد داشتند.

وی به توصیه‌های امام صادق (ع) درخصوص برخورد با اهل تسنن اشاره کرد و افزود: امام صادق (ع) فرمودند «کسی که با اهل تسنن در صف اول نماز جماعت شرکت کند معادل ثواب نماز خواندن پشت سر رسول خدا (ص) یا جهاد در راه خدا را کسب می کند». در موارد دیگری نیز وقتی از امام در خصوص برخورد با اهل تسنن سوال می‌شد، ایشان به عیادت از آنها، شهادت دادن نزد قاضی برای آنها، برگرداندن امانتی که از سوی آنها سپرده می‌شود و غیره سفارش می‌کردند.

مزرعی با بیان اینکه ما با اهل سنت نقاط مشترک زیادی داریم، خاطرنشان کرد: در رفتارمان نسبت به اهل سنت نگاهمان تکلیفی است نه یک نگاه صوری و تقیه‌ای در رفتارمان با برادران اهل تسنن باید با توجه به سیره امام صادق (ع) به عنوان رئیس مذهب شیعه عمل کنیم.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دشمن دائماً در حال توطئه است و از روش‌ های مختلف جاسوسی و نفوذ استفاده می‌ کند