97 درصد نوزادان کردستانی غربالگری شنوایی شدند


97 درصد نوزادان کردستانی غربالگری شنوایی شدند

سنندج - ایرنا - معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: ازاول امسال تاکنون 97 درصد نوزادانی که در استان متولد شده اند زیرپوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفته اند.

باقر کرمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اختلالات شنوایی یکی از شایع ترین معلولیت های مادرزادی به شمار می‌رود و ماه های نخست تولد نوزاد (یک تا سه ماهگی) بهترین دوران برای غربالگری شنوایی است که این طرح با جدیت در استان اجرا می‌شود.

وی افزود: نوزادانی که در طرح غربالگری شنوایی مشکوک بوده و به مرحله تشخیص، مداخله و انجام آزمایش های بیشتر ارجاع داده شوند خدمات رایگان دریافت می‌کنند، ضمن اینکه این روند تا سن سه تا چهار سالگی ادامه دارد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: در این مرحله کودکی که پزشک متخصص تایید کند با مشکل جدی شنوایی روبرو است از سوی بهزیستی، برای کاشت حلزون معرفی شده و این کار برای وی انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: همچنین کودکان و نوزدانی که دچار مشکلات شنوایی کمتری بوده و نیاز به کاشت حلزون نداشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده شده و هزینه های درمانی شان از جمله تهیه سمعک توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

کرمی در ادامه به برگزاری کارگاه استانی بازآموزی برای مجریان غربال شنوایی نوزادان استان اشاره کرد و اظهار داشت: این کارگاه روز پنجشنبه با حضور ۳۰ نفر از مجریان در قالب ۱۵ تیم برگزار شد و در آینده ای نزدیک کارگاه کشوری نیز با حضور مجریان استان های کشور در سنندج برگزار می‌شود.

طرح غربالگری شنوایی از جمله طرح هایی است که چند سالی است در کشور اجرا می‌شود و کردستان در این زمینه در زمره استان های برتر کشور قرار دارد.

تست غربالگری، تست ساده‌ای است که توسط ادیولوژیست (شنوایی سنج) انجام میشود و فقط چند دقیقه طول می‌کشد و هدف آن تشخیص افت شنوایی کودکان است.

۱۱۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان کردستان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که معادل هفت درصد جمعیت استان است.

۷۳۴۸ / ‏‬ ۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی