«زندگی و مرگ شهردار کاستربریج » را بخوانید


«زندگی و مرگ شهردار کاستربریج » را بخوانید

«زندگی و مرگ شهردار کاستربریج » اثر «تامس هاردی» را با ترجمه «پژمان طهرانیان» نشر نو چاپ کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، زندگی و مرگِ شهردار کاستربریج رمانی است متفاوت با غالب آثار ادبیات داستانی قرن نوزدهم ـــ که صرفاً گرایش دارند از عشق به ازدواج برسند، از معصومیت به پختگی، یا از نادانی به دانایی. پیوندی مدرن است میان رمان‌های عصر ویکتوریایی و تراژدی‌های بزرگ شکسپیری به‌ویژه شاه‌لیر. درامی تراژیک است که کانون توجه اصلی در آن نه فردیت، که خودِ طبیعت بشر است.

ظهور و سقوط مایکل هنچارد ـــ قهرمان رمان ـــ با شکوفایی و سپس زوال یک روش زندگی مطابقت دارد در حالی که استیلای «بشر نوینی» که همانا دانلد فارفره باشد نشانه‌ٔ گذار به یک شیوه‌ٔ زندگی کاملاً متفاوت است.

در بخشی از دیباچه نویسنده بر این اثر می خوانیم: « از خوانندگان داستان پیش رو که هنوز به میانسالی نرسیده اند درخواست می شودکه در نظر داشته باشند در دورانی که در داستان به آن ارجاع داده می شود ، تجارت داخلی غلات، که بسیاری از کنش های داستان حول آن روی می دهند ، از چنان اهمیتی برخوردار است که کسانی که به قرص های نان شش پنی امروز و نیز بی اعتنایی مردمان امروزبه آب و هوای مناسب برای برداشت محصولات خو کرده اند نمی توانند آن را درک کنند . وقایعی که روایت می شود عمدتا ریشه در سه رویداد دارند که به ترتیب و در فواصل زمانی آمده در اینجا و یا در همان محدوده های زمانی و در تاریخچه واقعی شهری که کاستربریج نام دارد و حومه آن روی داده اند . این رویدادها یکی فروش زنی توسط شوهرش بوده است، دیگری دروهای نامطمن محصول که بلافاصله پس از آن قوانینی غلات لغو گردیدند (1846) و سرانجام بازدید یک مقام سلطنتی از بخش مذکور در انگلستان .

چاپ حاضر این کتاب ، همچون چاپ پیشین آن شامل تقریبا یک بخش است که ابتدا در هیچ نسخه انگلیسی کتاب منتشر نشده بود ...

گفتنی است: توماس هاردی (زاده ۱۸۴۰ - مرگ ۱۹۲۸) رماننویس و شاعر جنبش طبیعت‌گرایی اهل انگلستان بود. آثار او معمولاً در جنبش طبیعت‌گرایی طبقه‌بندی می‌شوند، اما در چندین شعر او رگه‌هایی از ادبیات عصر روشنگری و رمانتیسیسم دیده می‌شود.

«زندگی و مرگ شهردار کاستربریج » اثر «تامس هاردی» را با ترجمه «پژمان طهرانیان» نشر نو چاپ کرده است.

پایان پیام/37

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر