شمال بارانی، دریا طوفانی 


شمال بارانی، دریا طوفانی 

مهسا طالبی  - رشت-خبرنگار: بارش‌های پایان سال 97 و ابتدای سال 98 این تصور که اقلیم ایران وارد ترسالی شده است را به وجود آورد.

برخی از کارشناسان گفتند که با این میزان بارش نمی‌توان به یقین گفت وارد ترسالی شده‌ایم، اما اکنون در نخستین ماه تابستان جبهه هوای باران‌زا وارد منطقه شده است و طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، بارش‌ها و کاهش دمای قابل توجهی در شمال کشور شاهد خواهیم بود.

رعد و برق و باد در گیلان

رئیس سازمان هواشناسی گیلان با صدور اطلاعیه‌ای از بارش باران، وزش باد شدید و احتمال آبگرفتگی معابر و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها خبر داد. «محمد دادرس» گفت: از بعدازظهر امروز (۱۰ تیر) شاهد بارش باران گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد خواهیم بود. وی افزود: اکنون دریای خزر مواج و ارتفاع آنها در نقاط مختلف بین ۱/۵ تا ۳ متر است. به همین دلیل توصیه می‌شود احتیاط لازم برای تردد شناورهای سبک، نیمه‌سبک و تفریحی در این مناطق انجام شود.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی با توجه به کاهش ۷ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا در استان‌های ساحلی از سازمان‌های ذی‌ربط خواسته می‌شود برای جلوگیری از بروز خسارات احتمالی، تمهیدات لازم را بیندیشند. بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید، آبگرفتگی معابر و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها در گیلان پیش‌بینی می‌شود. هواشناسی گیلان به گلخانه‌داران، مرغداری‌ها، آبزی‌پروران و شاخه‌های کشاورزی مرتبط هم هشدار داد.

سواحل مازندران تا چهارشنبه برای شنا مناسب نیست

هواشناسی مازندران با انتشار اخطاریه‌ای اعلام کرد که در هفته جاری تا چهارشنبه به علت نامساعد بودن شرایط جوی، دریای خزر برای فعالیت‌های دریایی از جمله شنا و صیادی مناسب نیست. سامانه هوای گرم از ۲ هفته گذشته وارد مازندران شد و حتی به مناطق کوهستانی و ییلاقی نیز نفوذ کرد. دمای هوا در برخی مناطق به ۳۶ درجه سانتیگراد بالای صفر رسید، ولی براساس پیش‌بینی هواشناسی شرایط جوی از دیروز تغییر کرده است.

طبق اخطاریه سازمان هواشناسی مازندران تا عصر چهارشنبه هفته جاری با ورود سامانه بارشی از سمت غرب استان، شاهد آسمانی ابری همراه با بارش‌های رگباری و کاهش محسوس دما تا حدود ۱۰ درجه خواهیم بود. در روزهای آینده دمای هوا در مناطق کوهستانی استان تا ۱۷ درجه و در مناطق جلگه‌ای مانند ساری تا ۲۶ درجه سانتیگراد بالای صفر کاهش می‌یابد. هواشناسی مازندران هشدار داد با وزش نسبتا شدید باد در روزهای آینده ارتفاع امواج دریای خزر به بیش از ۵/۳ متر خواهد رسید. سرعت باد هم به بیش از ۵۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بر اساس استانداردهای فعالیت‌های دریایی، امواج بیشتر از یک متر برای شنا و دیگر فعالیت‌های دریایی مناسب نیست.

کاهش ۱۰ درجه‌ای دمای هوای گلستان

مدیرکل هواشناسی گلستان هم از ورود سامانه ناپایدار به استان و کاهش ۷ تا ۱۰ درجه‌ای دما خبر داد. «نوربخش داداشی» اظهار کرد: پیامد ورود این سامانه افزایش ابر، رگبار و رعد و برق، وزش شدید باد، مواج شدن دریا و کاهش ۷ تا ۱۰ درجه‌ای دماست. وی بیان کرد: فعالیت این سامانه ناپایدار به تناوب تا اواخر وقت سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.

کد خبر 445972

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان