اولین طرح پژوهشی اجرایی مالچ ریگی کشور درگرمسار افتتاح شد


اولین طرح پژوهشی اجرایی مالچ ریگی کشور درگرمسار افتتاح شد

سمنان- ایرنا- طرح پژوهشی اجرایی مالچ ریگی برای اولین بار در کشور عصر یکشنبه با حضور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گرمسار افتتاح شد.

این طرح با حضور پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی، غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی، حشمت الله عسگری معاون استاندار و دیگر مسئولان سمنان افتتاح شد.
طرح پژوهشی اجرایی مالچ ریگی در محدوده استان سمنان، عوارضی اتوبان گرمسار - قم در وسعت ۵۰ هکتار اجرایی شده است.

شهرستان گرمسار با داشتن ۲۸۴ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی کویری یکی از مناطقی است که هر سال با وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه دچار مشکلات فراوانی می‌شود و مالچ پاشی نقش مؤثر در کاهش مشکلات دارد.
از ۲۸۴ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی کویری شهرستان گرمسار، ۱۵ هزار هکتار مربوط به اراضی بحرانی درجه یک و بقیه مساحت مربوط به اراضی بحرانی درجه ۲ است.
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در حاشیه افتتاح طرح مالچ ریگی گفت: در شرایطی که در منطقه بیابانی قابلیت تثبیت زیستی وجود ندارد، مانند اراضی رسی، نمکی، اراضی شور و پف کرده به علت وجود میزان زیاد املاح در خاک و یا دور بودن از منابع آبی، برای جلوگیری از فرسایش بادی روش مالچ پاشی استفاده می‌شود.
علی ترابی در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: مالچ ریگی به عنوان روشی کاربردی و با هزینه پایین برای مقابله با فرسایش بادی، گرد و غبار و بیابانزایی برای اولین بار در قالب طرح پژوهشی اجرایی در بخشی از منطقه بیابانی گرمسار به پیشنهاد پدر علم کویرشناسی اجرا شده است.
وی ادامه داد: طرح پژوهشی اجرایی مالچ ریگی به روش پاشش پرتابی انجام شده که براساس پژوهش‌ها، عملکرد مناسب و هزینه کم دارد.
وی ابراز داشت: طرح پژوهشی اجرایی مالچ ریگی، به صورت مشارکتی با منطقه ویژه اقتصادی گرمسار انجام شده و ۷۰ درصد هزینه اجرای طرح را منطقه ویژه اقتصادی گرمسار پرداخت کرده است.
ترابی تصریح کرد: سازگاری با طبیعت، دائمی بودن و داشتن دوام و مقاوم در برابر تابش نور خورشید، بی نیازی از آب، طبیعی و آسان بودن اجرا و امکان اجرا در طول سال از جمله مزایای مالچ ریگی است.
ترابی، افزایش نیافتن دمای محیط، کاهش میزان تبخیر از سطح خاک، کاهش فرسایش آبی و هزینه کمتر نسبت به استفاده از مالچ های نفتی یا شیمیایی را از دیگر مزایای مالچ ریگی عنوان کرد.
فرسایش بادی سالانه ۵۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های استان مانند کشاورزی، جاده‌ها، پوشش مرتعی، زیست محیط و بهداشت خسارت می‌زند.
براساس آخرین تحقیق‌های انجام شده، ۶۰۰ هکتار از پهنه استان سمنان درگیر کانون بحران فرسایش بادی و یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار تحت تأثیر فرسایش بادی است.
در استان سمنان ۳۳ کانون بحرانی وجود دارد و بیشترین کانون‌های فرسایش بادی مربوط به جنوب و شرق استان سمنان است.
خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور شرکت در آئین افتتاح طرح پژوهشی اجرایی مالچ ریگی و کلنگ زنی اجرای طرح آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی به استان سمنان سفر کرده است.

۷۴۰۸/‏ ۷۳۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در