تغذیه گربه خانگی از اهمیت زیادی برخوردار است. آیا می دانید چه مقدار غذای آبدار باید به گربه خود بدهید تا سالم مانده و دچار بیماری های گوارشی نشود؟ همانطور که تعیین مقدار غذای خشک برای گربه ها، می تواند مشکل باشد که برای همه گربه ها یک برنامه خاص چید و تعیین کرد که چه مقدار به غذای آبدار نیاز دارد. این مستلزم این است که شما تشخیص دهید چه مقدار باید به گربه خود غذا دهید تا او را سالم و راضی نگهدارید و بسته به وضعیت گربه تان، برنامه غذایی مفیدی برایش تهیه کنید. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی میزان غذای آبدار برای گربه ها می پردازیم.

چرا گربه ها نیاز به غذای آبدار دارند؟

بسیاری از دامپزشکان اکنون توصیه می کنند که گربه ها دارای یک برنامه غذایی کاملا آبدار یا تا حد زیادی آبدار باشند و دلایلی را برای این گفته خود بیان می کنند:

غذای آبدار برای گربه ها + میزان کالری مورد نیاز آنها

اولا گربه ها گوشتخوار هستند و به گونه ای آفریده نشده اند که کربوهیدرات زیادی بخورند و غذاهای خشک اصولا حاوی کربوهیدرات بیشتری نسبت به غذاهای آبدار هستند.

ثانیا اکثر گربه ها آب زیادی نمی نوشند و تمایل دارند بدن خود را کم آب نگهدارند و غذاهای آبدار به طور طبیعی آب بیشتری به برنامه غذایی گربه ها وارد می کند.

آیا شما باید به گربه خانگی خود هم غذای خشک بدهید و هم غذای آبدار ؟

اولآ مشخص کنید که می خواهید به گربه خود، غذای 100% آبدار بدهید یا می خواهید مقداری غذای خشک هم به او بخورانید. در حالی که معیار مناسب این است که به گربه فقط غذای آبدار بدهید، ولی بعضی گربه ها غذای خشک را دوست دارند و اگر فقط به آنها غذای آبکی داده شود، از غذا خوردن امتناع می کنند. ترکیب نمودن غذای خشک و تر ممکن است نیازمند آشنایی کمی با ریاضی باشد تا مطمئن شوید که گربه شما به اندازه کافی کالری مصرف می کند.

وقتی نسبت مناسب غذای خشک و تر را محاسبه نمودید، وقت آن است که میزان کالری غذای گربه را مشخص کنید و مطمئن شوید که به او غذای با کیفیتی می دهید که بر اساس روش آفکو کامل و متعادل است و سپس مقدار کالری ها را در هر وعده غذایی تعیین کنید.

گربه شما به چه مقدار غذای آبدار نیاز دارد؟

مقدار کالری مورد نیاز هر گربه ای، بستگی به عوامل متعددی دارد. وزن گربه شما می تواند یک راهنمای اساسی برای این نکته باشد که چه مقدار باید به گربه خود غذا دهید. اما این یک نکته مهم است که وضعیت بدنی گربه خود را مشخص کنید. یک گربه دارای بدن لاغر و عضلانی با استخوان های بزرگ ممکن است 15 پوند وزن داشته و در شرایط جسمی مناسبی باشد. این گربه نیازمند کالری بیشتری است تا این وزن مناسب را حفظ کند. اما یک گربه 15 پوندی دارای استخوان های کوچک و اضافه وزن قطعا به کالری کمتری نیاز دارد و باید متناسب با وزن نرمالش تغذیه شود نه وزن واقعی اش.

غذای آبدار برای گربه ها + میزان کالری مورد نیاز آنها

سن و میزان فعالیت گربه تان نیز نقش مهمی را در تعیین میزان کالری مورد نیازش ایفا می کند. یک بچه گربه در حال رشد نیاز به مقدار بیشتری کالری نسبت به یک گربه بزرگسال یا مسن دارد. یک گربه فعال که اغلب می دود و بازی می کند، نیازمند کالری بیشتری نسبت به گربه ای دارد که بیشتر اوقات در یک جا نشسته است. یک گربه شیرده احتیاج به کالری بیشتری دارد تا شیر تولید کند و سالم بماند.

اگر می خواهید در محاسبه مقدار کالری که باید به گربه تان بدهید، دقیق باشید، باید بدانید که گربه شما به چه مقدار کالری نیاز دارد. در ادامه یک راهنمایی کلی برای نیازهای غذایی گربه تان ارائه شده است:

بچه گربه ها

نیازمند حدود 200 کالری در روز برای هر پنج پوند وزن هستند.

گربه های لاغر خانگی

یک گربه 5 پوندی با بدن لاغر احتیاج به حدود 170 کالری در روز دارد.

یک گربه 10 پوندی با بدن لاغر احتیاج به حدود 280 کالری در روز دارد.

یک گربه 15 پوندی با بدن لاغر احتیاج به حدود 360 کالری در روز دارد.

یک گربه 20 پوندی با بدن لاغر احتیاج به حدو 440 کالری در روز دارد.

غذای آبدار برای گربه ها + میزان کالری مورد نیاز آنها

گربه های چاق خانگی

یک گربه چاق 5 پوندی نیاز به حدود 180 کالری در روز دارد.

یک گربه چاق 10 پوندی نیاز به حدود 240 کالری در روز دارد.

یک گربه چاق 15 پوندی نیاز به حدود 280 کالری در روز دارد.

یک گربه چاق 20 پوندی نیاز به حدود 310 کالری در روز دارد.

گربه های حامله و شیرده

یک گربه 5 پوندی حامله یا شیرده احتیاج به حدود 336 کالری در روز دارد.

یک گربه 10 پوندی حامله یا شیرده احتیاج به حدود 603 کالری در روز دارد.

یک گربه 15 پوندی حامله یا شیرده احتیاج به حدود 851 کالری در روز دارد.

یک گربه 20 پوندی حامله یا شیرده احتیاج به حدود 1091 کالری در روز دارد.

غذای آبدار برای گربه ها + میزان کالری مورد نیاز آنها

راهنمایی هایی راجع به غذای گربه

این موضوع قابل قبول است که از توصیه های تغذیه ای روی بسته بندی های غذای حیوانات خانگی به عنوان یک نقطه شروع تعیین مقدار غذای مورد نیاز گربه ها، استفاده کنیم. پایگاه اطلاعاتی مربوط به برنامه غذایی ممکن است توضیح بیشتری راجع به راهنمایی های تغذیه ای بدهد. مقدار غذایی که به گربه می دهید ممکن است نیازمند تنظیم بر اساس این نکته باشد که گربه شما به این راهنمایی ها چگونه واکنش نشان می دهد. اگر متوجه کاهش یا افزایش وزن نامطلوب در گربه شدید، باید مقدار غذا با آن تنظیم گردد. اگر به نظر میرسد که گربه شما خیلی گرسنه است و وزنش بیشتر نمی شود، قابل قبول است که مقدار غذای او را اضافه کنید.

بسیاری از غذاهای آبدار در قوطی های 3 اونسی عرضه می شوند و توصیه می شود که تقریبا یک قوطی در روز برای هر 3 تا 5/3 پوند برای وزن بدن گربه مصرف گردد، البته نام های تجاری مختلف توصیه های گوناگونی در این مورد دارند.

یک گربه سالم و شاد می تواند وزن مناسبی داشته باشد و فعال باقی بماند. یک گربه به خوبی تغذیه شده در تمام اوقات احساس گرسنگی نمی کند و وزن مناسب خود راحفظ می نماید.

بخاطر داشته باشید که به دامپزشک برای معاینات سلامتی سالانه یا شش ماهه گربه خود مراجعه کنید تا مطمئن گردید که گربه تا حد امکان سالم است.