تدوین برنامه‌های یکپارچه بر اساس دوره‌‌های تحصیلی/اعلام آخرین وضعیت مدارس سیل‌زده تخریبی


تدوین برنامه‌های یکپارچه بر اساس دوره‌‌های تحصیلی/اعلام آخرین وضعیت مدارس سیل‌زده تخریبی

رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درباره پیشبرد سند تحول در سال تحصیلی جدید گفت: یکی از برنامه‌های سند تحول بنیادین در سال 98 در سطح مناطق، تدوین برنامه یکپارچه با محوریت دوره‌های تحصیلی است.

رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درباره پیشبرد سند تحول در سال تحصیلی جدید گفت: یکی از برنامه‌های سند تحول بنیادین در سال ۹۸ در سطح مناطق، تدوین برنامه یکپارچه با محوریت دوره‌های تحصیلی است.

رضا مددی (مشاور وزیر و رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به نگاه سرپرست جدید آموزش و پرورش به سند تحول و روند اجرای آن در مدارس گفت: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش تمامی برنامه‌های سال ۹۸ را بر مبنای سند تحول در حوزه ستادی ارائه و به همه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرده است. از این رو ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها برنامه‌های خود را ذیل برنامه‌های ملی تنظیم کردند. بنابراین از حیث تدوین و انطباق برنامه‌های آموزش و پرورش بر اساس سند تحول گام‌های موثری برداشته شده است.

وی ادامه داد: امروز ما در آموزش و پرورش به لحاظ اجرای برنامه‌های سند تحول بنیادین هیچ محدودیتی نداریم و خوشبختانه برنامه‌ زیرنظام‌ها سند تحول بنیادین تصویب شده و همه معاونت‌ها می‌دانند که در این خصوص چه کارهایی باید انجام دهند. همه سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما در آموزش و پرورش دقیقا بر اساس سند تحول در حال انجام است و استان‌ها و مناطق ما هم درگیر این موضوع هستند.

رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره به جلسه شورای معاونان و تاکید سرپرست جدید آموزش و پرورش در خصوص اجرای سند تحول گفت: خوشبختانه در جلسه‌ای که با حضور شورای معاونان و مدیران کل در اردوگاه باهنر در چهارم تیرماه برگزار شد، سیاست‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش در رابطه با برنامه‌های او رسما توضیح داده شد. بخش مهمی از توضیحات آقای حسینی معطوف به سند تحول بود و با توجه به اینکه از زمان مدیر کل بودنشان اشراف خوبی به سند تحول داشتند و در خراسان هم تلاش موثری برای اجرای سند تحول انجام داده بودند، در جلسات مدیر کل توضیحات لازم را بیان کردند که همه سیاست‌ها و برنامه‌های وی دقیقا در راستای اجرای سند تحول است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سرپرست جدید آموزش و پرورش به مدیران کل تاکید کرد که با جدیت به اجرای سند تحول بپردازند. و همچنین از همه آنها خواست در این جهت کوشش کنند تا زمینه‌های لازم برای اجرایی کردن برنامه‌های سند تحول در همه مدارس کشور برای سال تحصیلی ۹۸-۹۹ فراهم شود.

مددی افزود: امسال رویکرد جدیدی در تدوین برنامه‌های آموزشی مدارس به خرج دادیم. در آموزش و پرورش با توجه به اینکه دارای معاونت‌های مختلف است، برنامه معاونت‌ها به تفکیک بر اساس سند تحول تنظیم و به استان‌ها ابلاغ شده، اما امسال این رویکرد را داریم که همه ۷۰۵ منطقه آموزش و پرورش کشور به جای اینکه برنامه‌هایشان را بر اساس منطقه تفکیک کنند، به صورت یکپارچه با محوریت دوره‌های تحصیلی در نظر بگیرند، زیرا شعار برنامه سال ۹۸ در سطح مناطق، تدوین برنامه یکپارچه با محوریت دوره‌های تحصیلی است.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر همه برنامه‌ها باید حول محور همین دوره‌های چهارساله تحصیلی (سه سال اول دبستان، سه سال دوم دبستان، سه سال متوسطه اول و سه سال متوسطه دوم) تدوین شود و ما در دیگر مناطق برنامه‌های تفکیکی و معاونتی مستقل نداشته باشیم. این کار موجب هماهنگی هرچه بیشتر دوره‌های تحصیلی آموزش و پرورش خواهد شد و موجب می‌شود با از بین رفتن تداخلات، نگاهی یکپارچه به مدارس به وجود بیاید تا مدرسه در مواجه با سیاست‌‌های آموزش و پرروش از یک وحدت و یکپارچگی بیشتری برخوردار باشد که شعار امسال تدوین برنامه‌های یکپارچه در مناطق بر اساس دوره‌های تحصیلی است.

رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه این اقدام در راستای تقویت رویکرد مدرسه محوری است، گفت: برای اینکه مدارس با برنامه‌های متعددی مواجه نشوند، موارد مورد نیاز آموزش و برنامه‌های مورد نظر آموزش و پرورش با کلیاتی که گفته شد در قالب یک بسته تحت عنوان انتظارات آموزش و پرورش از مدارس به مدرسه‌ها ابلاغ می‌شود. این انتظارات الزامی و بخشی از آن هم اختیاری است که مدارس با توجه به شرایط‌شان می‌توانند به آن برنامه‌ها بپردازند.

مددی در ادامه بیان کرد: رویکرد جدید آموزش و پرورش این است که نکات و موارد کمتری به مدارس دیکته و کمتر دستورات به صورت جزیی به مدارس ابلاغ شود، از این رو باید مدارس با توجه به شرایط و ظرفیت‌هایی که دارند، خلاقیت به خرج دهند. چندین ماه است که رویکرد مدرسه محوری در آموزش و پرورش دنبال می‌شود و این کارهایی که هم که اشاره کردم در راستای همین رویکرد است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه واحدهای آموزش و پرورش باید در قالب یک میز مشترک کنار هم قرار بگیرند و برای مدرسه تصمیم‌گیری کنند، گفت: این نوع تصمیم‌گیری دقیقا یکی از بخش‌های اساسی سند تحول است که می‌گوید از نگاه تفکیکی و برنامه‌ریزی جزیره‌ای به سمت برنامه‌ریزی یکپارچه حرکت کنیم، این روش برای سال جاری به مراتب ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمان آقای بطحایی به خصوص در سال آخر فعالیت و جدیت او در زمینه اجرایی کردن سند تحول بیشتر شده بود. در حال حاضر برنامه زیرنظام‌های سند تحول، برنامه چهارساله سند تحول بنیادین، برنامه سالانه و برنامه معاونت‌ها ابلاغ شده که همه اینها در دوره آقای بطحایی انجام شد و آقای حسینی هم آنچه که مربوط به سند تحول است را تایید کرده‌اند، ولی رویکرد تقویتی را در پیش گرفتند.

مددی گفت: مهم‌ترین نگاه آقای حسینی این است که امسال باید اجرایی کردن سند تحول در مدارس پررنگ‌تر شود.روی مدارس متمرکز شده‌ایم و همه تلاشمان این خواهد بود که در مدارس شاهد اتفاقات جدید باشیم.

وی درباره برنامه چهارساله سند تحول بنیادین گفت: ما می‌دانیم که تا سال ۱۴۰۴ در رابطه با اجرای سند تحول چه کار باید انجام دهیم. این برنامه چهار ساله در تاریخ سوم مهر ماه سال ۱۳۹۷ با امضای وزیر سابق آموزش و پرورش ابلاغ شده است و دیگر برنامه‌های مختلف برای اجرایی شدن سند تحول نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ادامه درباره وضعیت آموزشی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده گفت: در رابطه با کمک به مناطق سیل‌زده خوزستان، لرستان و گلستان در فرودین ماه تمام وزارتخانه را بسیج کردیم و تلاش شد که امکانات نقدی و غیرنقدی به دست آنها برسانیم.در آن زمان یکی از دغدغه‌های ما بُعد آموزشی دانش‌آموزان سیل‌زده بود. خوشبختانه در خوزستان و لرستان فعالیت‌های آموزشی جبرانی با تشکیل کلاس‌های مختلف از طریق استان‌های معین به ویژه برای کلاس‌های پایه دوازهم در نظر گرفته شد.

او افزود: درباره قبولی این دانش‌آموزان در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد که این دانش‌آموزان علاوه بر خرداد ماه در نوبت‌های دیگر در تیرماه نیز امتحان بدهند و اگر موفق به نمره قبولی شدند، جز قبولی‌های خرداد ماه محسوب خواهند شد و اگر موفق به قبولی نشدند، مجددا در شهریورماه امتحان دهند. البته زمان برگزاری امتحانات دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده از طریق شورای سنجش آموزش و پرورش مشخص می‌شود.

رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: مهم‌ترین مساله برای این مناطق آماده کردن مدارس است به هر حال تعداد قابل توجهی از مدارس ما در این مناطق آسیب دیدند. تمام تلاشمان را می‌کنیم مدارسی که آسیب جدی دیده‌اند را برای مهر ماه آماده کنیم و یکی از دغدغه‌های ما این است که حدود ۲۰۰ مدرسه نیاز به تخریب و بازسازی دارند که به طور طبیعی با توجه به زمان کوتاهی که تا سال تحصیلی جدید وجود دارد، ممکن است تخریب و بازسازی انجام نشود، از این رو برای آنها روش‌های جایگزین را پیش بینی کرده‌ایم. آموزش و پرورش این اهتمام را دارد که آن دسته از مدارسی که نیاز به تخریب ندارد را تا اول مهر ماه بازسازی کند. ناگفته نماند معاونت پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش آموزان این مناطق برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان