ماجرای واریز سود سهام عدالت چیست؟


ماجرای واریز سود سهام عدالت چیست؟

پنج درصد مشمولان سهام عدالت و آن دسته مشمولانی که هنوز شماره شبا خود را در سامانه سهام عدالت وارد نکرده‌اند، هنوز سود سهام عدالت برای سال مالی 96 را دریافت نکرده‌اند. با توجه به پرداخت سود شرکت‌ها در چند روز اخیر این مبالغ به حساب مشمولان باقی‌مانده واریز می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
۹۵ درصد مشمولان سهام عدالت سود سهام عدالت خود را که مربوط به سال مالی ۹۶ است، دریافت کرده‌اند. در این این تعدادی از مشمولان هنوز شماره شبا خود را در سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir ثبت نکرده‌اند. این دسته از افراد و کسانی که شماره شبا آن‌ها متعلق به بانک ملت و بانک رفاه است، هنوز سود سهام عدالت سال مالی ۹۶ را نگرفته‌اند. همچنین برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر که مجمع سالانه آن‌ها با تاخیر برگذار شده، سود سهام‌دارانشان را واریز نکرده‌اند که مشمولان سهام عدالت هم از این دسته‌اند. به گفته مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی، سود سهام عدالت مشمولان باقی‌مانده تا ۱۰، ۱۵ روز آینده به حساب ان‌ها واریز می‌شود.

سود سهام عدالت مشمولان باقی‌مانده به زودی واریز می‌شود

سید جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید سود سهام عدالت برای باقیمانده مشمولانی که تا کنون سود سال ۹۶ را دریافت نکرده‌اند، به زودی واریز می‌شود. سبحانی می‌گوید بیش از ۹۵ درصد مشمولان سهام عدالت تا حالا سود سهام عدالت خود را دریافت کرده‌اند و فقط آن‌هایی که هنوز شماره شبا اعلام نکرده و یا شبای حساب آن‌ها در دو بانک ملت و رفاه است، هنوز سود سهام عدالت نگرفته‌اند که آن هم به زودی با رایزنی با شرکت‌های سرمایه‌پذیر و این دو بانک واریز می‌شود.

همین حالا شماره شبا خود را وارد کنید

سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir همچنان برای دریافت کد شبا مشمولان سهام عدالت فعال است و اگر می‌خواهید سود سهام عدالتتان را دریافت کنید، می‌توانید با مراجعه با سامانه سهام عدالت، شماره شبا حساب بانکی‌تان را وارد کنید تا سود سهام عدالت هر سال به حسابتان واریز شود. همچنین اگر می‌خواهید ببینید مشمول سهام عدالت هستید یا نه، می‌توانید با مراجعه به سایت samanese.ir و وارد کردن کد ملی و پاسخ دادن به سوالات امنیتی سامانه، از وضعیت مشمول بودن سهام عدالت اطلاع پیدا کنید.

چند شرکت هنوز سود سال ۹۶ را پرداخت نکرده‌اند

تاخیری که در واریز سود سهام عدالت افتاده، بیشتر به خاطر این است که چند شرکت سرمایه‌پذیر تازه آخر خردادماه سود سال مالی ۹۶ را به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت کرده‌اند. به گفته وی شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت شامل بانک‌ها، بیمه‌ها، ایران خودرو، پتروشیمی و پالایشگاهی هستند که تعدادی از آن‌ها هنوز سود عملکردشان را به سازمان خصوصی‌سازی اعلام نکرده‌اند. بعضی از شرکت‌ها مجمع عمومی سالانه را چهار ماه بعد از پایان سال مالی یعنی در ۳۰ مهرماه برگزار می‌کنند و طبق قانون تجارت هشت ماه فرصت دارند تا سود صاحبان سهام از جمله سود مشمولان سهام عدالت را واریز کنند.
سبحانی می‌گوید عمده شرکت‌هایی سرمایه‌پذیر سود سهام عدالت را به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده‌اند، ما هم به مشمولان مربوطه سود آن را وریز کرده‌ایم، اما برخی از شرکت‌ها هنوز از فرجه قانونی استفاده می‌کنند، مانند شرکت هلدینگ خلیج فارس که تا ۳۱ خرداد ۹۸ فرصت داشت که سود سال مالی ۹۶ را واریز کند که ظرف ۱۰، ۱۵روز آینده سود سهام عدالت را پرداخت خواهد کرد.

مشمولان بانک ملت و رفاه هنوز سود سهام نگرفته‌اند

آنطور که مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید، مشمولان سهام عدالتی که شماره شبا آن‌ها متعلق به بانک ملت و بانک رفاه کارگران است، هنوز سود سهام عدالت به حساب آن‌ها واریز نشده و سازمان خصوصی‌سازی در حال رای زنی با این دو بانک است تا هر چه زودتر سود سهام عدالت این دسته از مشمولان هم به حسابشان واریز شود.

مشمولان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

مشمولان سهام عدالت در پنج گروه تقسیم می‌شوند و انطور که سیدجعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید، عمده این گروه‌ها سود سهام عدالت سال ۹۶ خود را دریافت کرده‌اند.
گروه اول مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی هستند که گروه تخفیف‌دار محسوب می‌شوند و همه اعضای این گروه سود سهام عدالت برای عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ خود را دریافت کرده‌اند. گروه دوم روستاییان و عشایر هستند که سود عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ سهام عدالت خود را دریافت کرده‌اند. گروه سوم کارگران فصلی ساختمانی هستند که آن‌ها هم سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ را گرفته‌اند. گروه چهارم گروه سایر اقشار است که گروه‌های کم جمعیت مانند خبرنگاران، زنان سرپرست خانوار، طلاب، خادمان مساجد هستند که آن‌ها هم سود عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ را به طور کامل دریافت کرده‌اند و گروه پنجم گروه کارمندان و بازنشستگان دولتی، دستگاه‌های عمومی و بازنشستگان کشوری و لشکری هستند.

ثبت نام سهام عدالت جدید و آزادسازی آن همچنان منتفی است

با اینکه حدود ۱۲ سال از شروع طرح سهام عدالت می‌گذرد و در این سال‌ها کلی تغییر در گروه‌های مشمول سهام عدالت به وجود آمده، با این حال همچنان امکان ثبت نام سهام عدالت برای مشمولان جدید وجود ندارد و کسانی که در این سال‌ها عضو کمیته امداد و سازمان بهزیستی یا گروه‌های دیگر مشمول سهام عدالت شده‌اند، امکان ثبت‌نام سهام عدالت و دریافت سود سهام عدالت را ندارند.
آزادسازی سهام عدالت هم بعد از چند سالی که از مطرح شدنش می‌گذرد هنوز عملیاتی نشده و اوایل دی‌ماه ۹۷ بود که زمزمه آزادسازی آن در نوروز ۹۸ سر زبان‌ها افتاد. به این معنی که دارندگان سهام عدالت می‌توانند آن را به دیگران فروخته و معادل ارزش سهامان پول بگیرند. با اینکه سه ماه از اغاز سال ۹۸ گذشته، اما همچنان مشمولان سهام عدالت نمی‌توانند سهام خود را به دیگران بفروشند.

سود سهام عدالت چقدر است؟

سید جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره رقم سود سهام عدالت اظهار کرد: سود سالانه سهام عدالت مشمولان کمیته امداد و بهزیستی به مبلغ ۱۷۵ هزار تومان و بقیه مشمولان سهام عدالت حدود ۹۰ هزار تومان خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید