دستور تهیه ژله بستنی


بدون شک از راحت‌ترین و کم دردسر‌ترین دسر‌های مجلسی که میتونید برای مهمونی آماده کنید ژله بستنی هست که نه نیاز به فن خاصی داره و نه زمان و انرژی زیادی میبره.

دستور تهیه ژله بستنی
بدون شک از راحت‌ترین و کم دردسر‌ترین دسر‌های مجلسی که میتونید برای مهمونی آماده کنید ژله بستنی هست که نه نیاز به فن خاصی داره و نه زمان و انرژی زیادی میبره. تازه نتیجه‌ی جذاب و خوشمزه و همه پسند هم داره. امروز بهتون طرز تهیه‌ی کامل یه دسر مجلسی خوشگل رو میگم که میتونید با یکم خلاقیت و تغییر کلی بهش تنوع بدید و دسر همیشگی سفره‌های مهمونی تون باشه.

دستور سریع

لایه اول: طالبی‌ها رو با هر وسیله‌ای که امکانش هست توپی کنید یا اینکه با چاقو برش‌های مربع یا مثلث هم اندازه بزنید که توی ژله زیبا بشه. ژله آلوئه ورا رو با یه لیوان آب جوش حل کنید و بهش ۲/۳ لیوان آب سرد اضافه کنید. کف قالب رو چرب کنید و مقداری از ژله رو بریزید توش و بذارید توی یخچال تا کمی ببنده و به غلضت سفیده تخم مرغ برسه. بعد تکه‌های طالبی رو بچینید روش و بقیه ژله آلوئه ورا رو روش بریزید و بذارید یخچال تا ببنده.

لایه دوم: یک بسته ژله آلوئه ورا رو با یه لیوان آب جوش حل کنید و بهش نصف لیوان بستنی وانیلی اضافه کنید. بعد از اینکه کاملا مخلوط شد روی لایه اول که بسته شده بریزید.

لایه سوم: یک بسته ژله لیمو رو با یه لیوان آب جوش حل کنید و بهش نصف لیوان بستنی وانیلی اضافه کنید. بعد از اینکه کاملا مخلوط شد روی لایه دوم که بسته شده بریزید.

چند ساعتی اجازه بدید تا ژله کاملا بگیره و سفت بشه. بعد از قالب جدا کنید و با سلیقه خودتون برش بزنید.
برای جدا شدن از قالب با توجه به جنس قالبتون که در ادامه توضیح خواهم داد عمل کنید.

مواد لازم

طالبی توپی برای تزیین لایه اول

۱ بسته ژله آلوئه ورا+ ۱ لیوان آب جوش+ ۲/۳ لیوان آب سرد برای لایه اول
۱ بسته ژله آلوئه ورا+ ۱ لیوان آب جوش+ نصف لیوان بستنی وانیلی برای لایه وسطی
۱ بسته ژله لیمو+ ۱ لیوان آب جوش+ نصف لیوان بستنی وانیلی برای لایه پایینی

دستور تهیه ژله بستنی

چرا نسبت‌ها به این صورت هست؟

شاید براتون سوال پیش اومده باشه که چرا مقادیری که در این دستور اومده، با مقادیر آب جوش و آب سرد که پشت بسته بندی ژله نوشته شده فرق میکنه؟ جواب اینه که ژله رو اگه با دستور پشتش درست کنید خیلی هم عالی میشه. بافت نرم و لطیفی داره و وقتی خورده میشه توی دهن سریع‌تر آب میشه، ولی همین نرم بودن باعث میشه شکل پذیریش کمتر بشه و آسیب پذیر‌تر باشه. به همین دلیل ما توی ورژن‌های مجلسی سعی میکنیم ژله رو کمی سفت‌تر درست کنیم که هم بهتر شکل بگیره و هم اینکه اگه ساعتی رو توی دمای محیط موند، ذوب نشه. به همین دلیل از مقادیر کمتری مایع برای حل کردن پودر ژله استفاده میکنیم که نهایتا ژله سفت تری بهمون بده. در مورد بستنی هم باز به همین دلیل و اینکه ژله بیش از حد شیرین نشه مقدارش رو نصف لیوان استفاده کردم.

دستور تهیه ژله بستنی

چیکار کنیم خیلی شیرین نباشه؟

ژله بستنی به دلیل وجود بستنی، شیرینی مضاعف داره به همین دلیل ممکنه برای خیلی‌ها خوشایند نباشه. این دسر، چون از طالبی داخل ژله بستنی استفاده شده، شیرینی خیلی زیاد نداره و وجود میوه میتونه اون حس بیش از حد شیرین رو رفع کنه. اگه از میوه استفاده نکردید یا به هر دلیل خواستید مقدار شیرینیش کمتر بشه میتونید از خامه به جای بستنی استفاده کنید، ولی اگه میخواید سالم‌تر باشه میتونید ماست همزده رو جایگزین بستنی کنید. البته باید تغییر طعمش رو هم بپذیرید. به نظر من که با ماست خیلی هم خوشمزه میشه، ولی اگه میخواید برای مهمونی درستش کنید پیشنهاد میکنم قبلش یه بار خودتون تستش کنید که از طعم متفاوتش غافلگیر نشید.

چیکار کنیم لایه‌های ژله از هم جدا نشه؟

نکته‌ای که باید دقت داشته باشید اینه که لایه‌های جدیدی که روی قبلی‌ها میریزید گرم باشه. نه خیلی داغ که ژله زیریش رو ذوب کنه، ولی مقداری گرم بودن مایع لایه جدید باعث میشه لایه‌های ژله به هم بچسبند و اگه قالبی تهیه کرده باشید و بخواید ژله رو برش بزنید، لایه هاش از هم جدا نشه.

دستور تهیه ژله بستنی

ژله بستنی رو لیوانی سرو کنیم یا قالبی؟

ژله بستنی رو میتونید به هر دو صورت سرو کنید. من در این دستور مدل قالب کیکی ش. رو توضیح دادم، ولی میتونید دقیقا همین مراحل رو توی قالب‌های تک نفره و یا حتی لیوان درست کنید. فرقش اینه که توی روش لیوانی شما دیگه دردسر جدا کردن ژله بستنی از قالب رو نخواهید داشت، ولی در ورژن‌های قالبیش باید قبل از سرو، ژله رو از قالب جدا کنید و در ظرف مورد نظرتون قرار بدید.

قالب فلزی یا پلاستیکی برای ژله بهتره یا سیلیکونی؟

من همیشه برای دسر با قالب‌های فلزی راحت‌تر هستم. این ژله بستنی رو با قالب کیک گرد قطر ۲۳ سانتی تهیه کردم. استفاده از قالب‌های پلاستیکی هم خیلی آسونه. در نهایت اگه قالبتون سیلیکونی بود هم نگران نباشید، چون به سادگی و با رعایت چند نکته میتونید ژله رو صحیح و سالم خارج کنید.

دستور تهیه ژله بستنی

چطور ژله رو از قالب جدا کنیم؟

برای جدا کردن ژله از قالب چندین ترفند وجود داره که کار رو راحت‌تر میکنه.

اول اینکه قبل از اینکه ژله رو داخل قالب بریزید قالب رو با مقدار خیلی کم روغن چرب کنید. نکته‌ی خیلی خیلی مهم برای ژله اینه که باید خیلی صبور باشید و چند ساعتی تحمل کنید و ژله رو از قالب خارج نکنید تا کاملا توی یخچال ببنده و سفت بشه. بعد از بسته شدن دسر هم، وقتی از یخچال خارج کردید دورش رو با چاقو آزاد کنید به طوری که به ژله آسیبی نرسه. بعد به آرومی با انگشتتون لبه هاش رو به داخل بکشید که از دیواره جدا بشه. من در این مرحله از خلال دندون استفاده میکنم و با فاصله‌های کم، بین قالب و ژله بستنی رو خلال دندون میذارم. این باعث میشه هوا از کنار دیواره‌ی قالب واردش بشه و ژله راحت‌تر خارج بشه.

اگه از برگشتن ژله مطمئن نیستید میتونید چند ثانیه‌ی کوتاه قالب رو داخل آب گرم بذارید. فقس دقت داشته باشید اگه زیاد بذارید ژله تون ذوب میشه.
منبع:دونفره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!