آیا می دانید علت زود پریود شدن چیست؟ زود پریود شدن می تواند قاعدگی دو بار در ماه را برایتان به ارمغان بیاورد. در بخش اول این مقاله به بررسی بعضی از دلایل زود پریود شدن چیست پرداختیم و در ادامه این مقاله از بخش سلامت زنان دکتر سلام، چند دلیل دیگر زود پریود شدن را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

دلایل زود پریود شدن چیست؟ بخش دوم

دلایل دیگر زود پریود شدن

کنترل هورمون های بارداری و تاثیر آن بر زود پریود شدن

هورمون هایی که در کنترل کننده های بارداری هستند به طور مستقیم بر تخمک گذاری و قاعدگی تاثیر می گذارند. اگر قرص های کنترل بارداری استفاده می کنید، زمان پریود بعدی تان به این بستگی خواهد داشت که چه زمانی از سیکل قاعدگی خود استفاده از این قرص ها را شروع کرده اید و یا به صورت قرص های یادآوری استفاده شده یا خیر.

سایر گزینه های کنترل بارداری مانند دستگاه های داخل رحمی (IUD ها) و یا آمپول های دپوپروورا (Depo-Provera) می توانند در ماه های اول و یا دوم و سوم باعث نامنظم شدن قاعدگی شوند. اثرات جانبی آن ها شامل نامنظمی پریود یا خونریزی های روزانه می شود.

هنگامی که بارداری خود را کنترل می کنید ممکن است موارد ذیل را تجربه نمایید:

گرفتگی ها درد در ناحیه سینه ها سردرد حالت تهوع

شیوه های اورژانسی پیشگیری از بارداری و تاثیر آن بر زود پریود شدن

از شیوه های اورژانسی برای پیشگیری از بارداری زمانی استفاده می شود که می خواهید ریسک بارداری را بعد از یک رابطه جنسی محافظت نشده کم کنید. در این زمان شما می توانید از قرص های EC و یا IUD مسی به جای قرص های EC استفاده کنید. قرص های EC حاوی هورمون هایی ست که روند نرمال تخمک گذاری را مختل می کند و این ممکن است به پریود های زودتر و یا دیرتر از حالت طبیعی منجر شود. اگر از قرص های EC به صورت روتین و معمول استفاده کنید، ممکن است پریودتان نامنظم شود.

برای افرادی که پزشک IUD را به عنوان یک روش اورژانسی برای پیشگیری از بارداری به داخل رحمشان استفاده می کند، خونریزی پیش از موعد متداول بوده و چند ماه زمان خواهد برد تا رحم به این دستگاه ها عادت کند. در طول این مدت ممکن است خونریزی های روزانه و یا نامنظم داشته باشید. IUD مسی همچنین می تواند باعث موارد ذیل شود:

پریود شدید گرفتگی های قاعدگی شدید گرفتگی یا کمر درد

بعضی از عفونت های منتقل شده جنسی (STI ها) و تاثیر آن بر زود پریود شدن

STI ها مانند کلامیدیا و سوزاک کاملا رایج هستند. این عفونت های باکتریایی معمولا منجر به علائمی نمی شوند اما زمانی که علائمی داشته باشد، با لکه بینی های در میان پریود ها و یا ترشحات به رنگ خون شناخته می شود. همچنین ممکن است موارد ذیل را نیز تجربه کنید:

درد در طول رابطه جنسی احساس درد یا سوزش در حین ادرار درد های شکمی

دلایل زود پریود شدن چیست؟ بخش دوم

سندرم پلی کیستیک تخمدان و تاثیر آن بر زود پریود شدن

PCOS یا سندرم پلی کیستیک تخمدان شرایط رایجی است که بر اثر عدم تعادل هورمونی ایجاد می شود و بر روی هر یک زن از ده نفر در سنین باروری اثر می گذارد. بسیاری از افراد نمی دانند که پلی کیستیک تخمدان دارند تا زمانی که به سختی باردار شوند. این مشکل همچنین می تواند منجر به موارد ذیل گردد:

پریود های نامنظم پریود نشدن موهای بیش از اندازه در قسمت های صورت و بدن آکنه افزایش وزن

آندومتریوز و تاثیر آن بر زود پریود شدن

آندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافت هایی که از رحم عبور می کنند، شروع به رشد در خارج از رحم نمایند و حدودا بر 11 درصد از زنان آمریکایی در سنین میان 15 تا 44 سالگی تاثیر می گذارد.

علاوه بر خونریزی های بی دلیل آندومتریوز می تواند موارد ذیل را نیز به همراه داشته باشد:

گرفتگی های شدید قاعدگی دردهای مزمن در قسمت پایینی کمر احساس درد در طول رابطه جنسی یا پس از آن

دیابت کنترل نشده یا تشخیص داده نشده

زمانی که دیابت تشخیص داده نشود و یا به اندازه کافی کنترل نشود، سطح قند خون به طور مداوم بیش از حالت طبیعی خواهد بود. در مطالعه ای که در سال 2011 انجام شد، مشخص گردید بسیاری از افراد که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، پریود های نامنظم در این دوران منتهی به آن شده است که دیابت شان تشخیص داده شود.

دیابت همچنین می تواند منجر به موارد ذیل گردد:

افزایش تشنگی افزایش نیاز به تخلیه ادرار به خصوص در هنگام شب آهسته التیام یافتن کاهش وزن ناگهانی

بیماری تیروئید و تاثیر آن بر زود پریود شدن

تصور بر این است که از هر 8 زن یکی از آن ها در طول زندگی مشکل تیروئید پیدا خواهد کرد. مشکلات تیروئیدی منجر به آن می شوند که بدن شما هورمون تیروئید را کمتر و یا بیشتر از اندازه ای که به آن نیاز است، تولید کند. این هورمون برای بسیاری از عملکرد های داخل بدن ضروری ست که از آن جمله می توان به متابولیسم و سیکل قاعدگی اشاره کرد.

علائم فردی شما از داشتن بیماری تیروئید بستگی به آن خواهد داشت که تیروئیدتان پر کار باشد یا کم کار و علاوه بر اینکه ممکن است قاعدگی های زود هنگام را تجربه کنید شاید علائم ذیل را نیز داشته باشید:

پریود هایی که از حالت طبیعی کمتر و یا بیشتر هستند. ضربان قلبی که از حالت طبیعی تندتر و یا کندتر است. به سختی خوابیدن. افزایش یا کاهش وزنی که بی دلیل است.