«دست‌ساخته‌های چوبی» در دستان کودکان و نوجوانان


«دست‌ساخته‌های چوبی» در دستان کودکان و نوجوانان

بندرعباس- ایرنا- مرکزهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان هرمزگان با توجه به اهتمام به شعار سال و زمینه سازی برای ایجاد کارآفرینی اعضای کودک و نوجوان خود کارگاه‌های تولیدی با «دست‌ساخته‌های چوبی» ایجاد کرده است.

یکی از نیازهای انسان تمایل به خلق کردن است، کاردستی شرایطی را به وجود می آورد که کودک به خلق کردن می پردازد و این موجب تقویت اعتماد به نفس، مسوولیت پذیری و ا حساس رضایت از عمل کرد و شادابی آن‌ها خواهد شد.

فعالیت کاردستی یکی از فعالیت‌های ۴۴ گانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و از روش‌های آموزشی موثری برخوردار است که باعث ارتقای سطح یادگیری و پرورش قوه خلاقیت وابتکار در کودکان می‌شود.

چند سالی است که مرکزهای فرهنگی هنری کانون استان هرمزگان نیز با رویکرد کارآفرینی برای اعضای نوجوان کارگاه‌هایی را ایجاد کرده است و در سال های گذشته نیز کلاس های کاردستی چرم‌دوزی و جواهرسازی نمد دوزی، جعبه‌سازی، کارهای سفالین، نقاشی روی شیسشه وسفال، گل کریستال برگزارشد.

حاصل این دوره‌ها علاوه بر خلاقیت و کاربردی بودن آن آثار دستی فروش و آن‌ها بوده است به طوری که در سال گذشته مربیان کانون با برگزاری بازارچه‌های فروش آثار اعضا را به فروش گذاشتند.

همین امر سبب هویت بخشی به نوجوانان و تقویت اعتماد به نفس آن‌ها شده است و بخشی از درآمد حاصل از کار آفرینی به امور خیریه اختصاص داده شد.

کارشناس مسوول فرهنگی هنری وادبی هرمزگان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین کارگاه دست‌ساخته‌های چوبی در مرکز فرهنگی هنری شماره یک بندرعباس برگزارشد و ابتدا اعضا با لزوم و اهمیت خوب دیدن و مشاهده دقیق آشنا شدند و با ساده‌ترین مواد و ملزومات به ساخت آثار پرداختند.

«دست‌ساخته‌های چوبی» در دستان کودکان و نوجوانان

نعیم اسدی افزود: در کارگاه دست‌ساخته‌های چوبی، اعضا با انواع چوب، ابزار و لوازم کار باچوب، اصول نگهداری و کار با چوب، اصول برشکاری، اتصال زنی و مونتاژ، طراحی سازه چوبی، نحوه استفاده ازتکه چوب‌های دور ریختنی، چگونگی راه اندازی کارگاه در منزل آشنا می شوند و در ادامه از کارگاه‌های نجاری بازدید می کنند.

وی نوجوانان در این کارگاه‌ها را فرصتی برای کشف توانمندی‌های اعضا در خلق و تولید آثار فاخر دانست و ادامه داد: تولید آثار فاخری که قابلیت عرضه به بازار را داشته باشد باعث افزایش اعتماد به نفس، بروز خلاقیت و کشف استعداد را به همراه دارد.

مدرس کارگاه «دست‌ساخته‌های چوبی» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان ابراز داشت: کارگاه‌های دست‌ساخته‌ها قرار است به صورت دوره‌ای در مراکز فرهنگی هنری کانون بندرعباس و در قالب آموزش‌های یک دوره برگزارشود.

اسدی هدف برگزاری این کارگاه‌ها را در قالب‌های جدید و تولید محصولات فرهنگی، افزایش فعالیت‌های ویژه نوجوانان با تکیه بر فرهنگ کارگروهی، داوطلبانه وترویج مهارت‌های زندگی و کیفیت بخشی به برنامه‌های کانون پرورش فکری عنوان کرد.

کارشناس مسوول فرهنگی هنری وادبی کانون پرورش فکری هرمزگان گفت: در این کارگاه‌ها تلاش می شود تا نوجوانان سطح کیفی آثار خود را ارتقا دهند به گونه‌ای که قابلیت عرضه در نمایشگاه‌های مختلف را داشته باشد.

اسدی ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت‌های موجود و وجود اعضای مستعد در کانون در آینده‌ای نزدیک شاهد ایجاد یک مرکز پویا و فعال در زمینه دست ساخته های خانگی باشیم.

وی گفت: آموزش نحوه بازاریابی و بسته بندی نیز از دیگر مراحل اجرا در این کارگاه تولیدی است که در برنامه‌های آینده انجام خواهد شد.

سهم کانون در ایجاد خلاقیت آفرینی و توجه به رونق تولید

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان اظهارداشت: همه والدین دوست دارند فرزندان خلاق و خوش فکری پرورش دهند از این رو یکی از روش‌های پرورش خلاقیت در کودکان، ساخت کاردستی است.

ناهید سلیمانی احمدی نیز در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: کاردستی یکی از مهم ترین مهارت‌هایی است که کودک را در مسیر ساختن قرار می‌دهد لذا هرچه مربیان کانون به هنر کاردستی بها دهند، رشد و خلاقیت را در کودکان کانون افزایش داده اند.

وی از دیگر تاثیرهای مهم کاردستی به افزایش قدرت خلاقیت، رشد ذهنی و عقلی، احساس شادابی و تقویت کار جمعی در کودکان و نوجوان اشاره کرد و افزود: کودک بعد از اتمام اثر منتظر واکنش اطرافیانش است و با این شیوه کودک از همین ساخت کاردستی‌ها با کارجمعی و روابط بین گروه آشنا می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان ابراز داشت: آموزش مهارت‌های دستی از نیازهای مهم کودکان است و کانون پرورش فکری به سهم خود تلاش دارد در راستای توجه به کار و تولید، با این کارگاه‌های آموزشی خلاقیت آفرینی را در کودکان تقویت کند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان دارای ۱۵ مرکز ثابت و ۲ مرکز پستی است، که ۵ مرکز فرهنگی هنری در شهر بندرعباس و بقیه در شهرستان‌ها را شامل می‌شود.

یک مرکز پستی در شهر بندرعباس و یک مرکز در شهر میناب نیز به ارائه خدمات فرهنگی و ارسال کتاب به کودکان روستایی می پردازد.

۹۸۸۷ /‏۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص