ساخت پنکه دستی به 3 روش آسان و کاربردی


ساخت پنکه دستی با استفاده از وسایل دور ریختنی و بی ارزش یک سرگرمی جذاب است که در روز‌های گرم تابستان نیز به کمک‌تان می‌آید. پنکه دستی با استفاده از آرمیچر، باطری و آهن ربا ساخته می‌شود.

ساخت پنکه دستی به 3 روش آسان و کاربردی

ستاره |
سرویس خانه داری _ ساخت پنکه دستی چگونه است؟ آیا با آرمیچر می‌توان پنکه دستی ساخت؟ ساخت پنکه دستی به صورت خانگی و حتی بدون وجود برق هم امکان پذیر است. در این مقاله به روش ساخت چند مدل پنکه دستی اشاره می‌کنیم.در صورتیکه مطالعه روش خاصی برای ساخت پنکه دستی مد نظر شماست، می‌توانید از طریق فهرست موضوعی زیر، به مطلب دلخواهتان دست پیدا کنید.
پنکه دستی با آرمیچر و بطری نوشابه پنکه دستی بدون برق پنکه دستی با باطری

ساخت پنکه دستی

با فرا رسیدن فصل داغ تابستان، گرما یکی از مشکلاتی است که باید با آن دست پنجه نرم کنیم. در شرایط عدم وجود کولر، راه‌هایی مانند تبدیل پنکه به کولر، ساخت پنکه دستی و ... از جمله گزینه‌هایی هستند که می‌توانند به تحمل این گرما و خنک کردنتان کمک کنند. گاهی پیش می‌آید که هیچ وسیله خنک کننده‌ای پیدا نمی‌شود یا تمامی آن‌ها خراب است و تعمیر کولر و پنکه برقی شما چند روزی به طول می‌انجامد. حالا با چنین شرایطی آیا باید نشست و با دست روی دست گذاشتن گرما را تحمل کرد؟ اگر به قسمت خلاق ذهن خود رجوع کنید می‌توانید ایده‌های جذابی برای ساخت پنکه دستی پیدا کنید. روش‌های بسیار زیاد و درعین حال متفاوتی وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به جای رنج بردن از گرما، برای چند روزی هم که شده از دست گرما خلاص شوید.


۱. ساخت پنکه دستی با آرمیچر و بطری نوشابه

یک بطری نوشابه یک و نیم لیتری را بردارید و آن را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. آن طرفی که درِ بطری قرار دارد را برداشته و از بالا به سمت در، شش برش مساوی بزنید و در نهایت سعی کنید از آن شش برش چیزی مثل سه پر پنکه در بیاورید. حالا انتهای پر‌های پنکه را که نزدیک در بطری است را با آتش حرارت دهید تا محکم شوند و هنگام چرخیدن توسط آرمیچر نشکنند. در این مرحله از ساخت پنکه دستی، باید در بطری را توسط یک میخ باریک، به اندازه سر آرمیچر سوراخ کنید سپس آن سوراخ را به چسب مایع آغشته کرده و سریعاً آرمیچر را در آن فرو کنید. بعد از اینکه آرمیچر را به در وصل کردید، دو تکه فیبر برش دهید یکی مربعی شکل برای کف پنکه به طوری که باطری و دکمه روشن وخاموش آرمیچر روی آن جای بگیرد یکی مستطیلی که برای اتصال آرمیچر به کف پنکه استفاده می‌شود یک سیم از آرمیچر به دکمه روشن و خاموش پنکه و دو سیم به دو قطب مثبت و منفی باطری متصل کنید باطری و دکمه را روی فیبر کف پنکه قرار دهید و با چسب مایع آن‌ها را محکم کنید. حالا با لمس دکمه کنار باطری از پنکه دستی خود لذت ببرید.

ساخت پنکه دستی به 3 روش آسان و کاربردی

۲. ساخت پنکه دستی بدون برق

همانطور که می‌دانید برای به حرکت در آوردن یک شی ثابت نیاژ به انرژی است. برای مثال در تمامی لوازم برقی این تأمین انرژی توسط برق و الکتریسیته انجام می‌شود.
حالا اگر ما قصد ساخت یک پنکه دستی بدون نیاز به برق را داشته باشیم باید این انرژی را از جای دیگری تأمین کنیم. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
یک آهنربای دایره شکل که وسط آن هم به اندازه یک دایره کوچک‌تر خالی باشد فراهم کنید. سپس مقداری سیم مس دور آهنربا بپیچید طوری که حدود یک سوم آهنربا را سیم مس گرفته باشد دو سر سیم مس را رها کرده و در ادامه آن‌ها را به آرمیچر وصل کنید. در این مرحله دو شیء کوچک استوانه‌ای پیدا کنید و آن‌ها را با چسب حرارتی یا مایع به زیر آهنربا بچسبانید تا پنکه شما صاف بایستد در ادامه یک سرنگ بدون استفاده را برداشته و آن قسمتی که بالا و پایین می‌رود را جدا کرده و آن را به عنوان تنه پنکه مورد استفاده قرار دهید سر آن سرنگ را با چسب حرارتی یا مایع به آن قسمتی از آهنربا که سیم مس دورش پیچیده نیست، بچسبانید. حالا آرمیچر که یک پره پلاستیکی کوچک، شبیه پره‌های پنکه‌های برقی به آن متصل است را روی سر سرنگ بچسبانید. در آخرین مرحله دو سیم مس رها شده را با هویه به آرمیچر متصل کنید. خواهید دید که پره‌های پنکه در حال چرخش و تولید باد خنک هستند.

ساخت پنکه دستی به 3 روش آسان و کاربردی

۳. ساخت پنکه دستی با باطری

این روش یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای ساخت یک پنکه دستی کوچک و راحت است. برای ساخت این این پنکه مراحل زیر را دنبال کنید
ابتدا یک در بطری پهن و با ارتفاع پیدا کنید و قسمتی از آن را در حدی که دو سیم از آن رد شود، سوراخ کنید. سپس یک باطری را با چسب حرارتی به داخل در بطری بچسبانید. دو سیم به دو قطب منفی و مثبت باطری متصل کرده و آن‌ها را از سوراخ بطری رد کنید. حالا یک استوانه مقوایی که کمی از یک لوله خودکار بزرگ‌تر باشد درست کنید و با چسب به بیرون در بطری بچسبانید. سپس آرمیچر که به پره‌های پلاستکی کوچک متصل است را روی استوانه بچسبانید و دو سیم رها شده را به آرمیچر وصل کنید. پنکه کوچک شما آماده است.
نکته: می‌توانید که یک دکمه برای روشن و خاموش شدن پنکه در نظر بگیرید. فقط باید یکی از سیم‌هایی را که به آرمیچر وصل کرده بودید را در بین راه به دکمه هم وصل کنید.

ساخت پنکه دستی به 3 روش آسان و کاربردی


سخن آخر

همانطور که در این مطلب دیدید، نیازی نیست که در شرایط خاص مانند عدم وجود کولر گرمای طاقت فرسای تابستان را تحمل کنید. در واقع، راه‌های گوناگون خنک ماندن در تابستان بدون کولر وجود دارند و می‌توانید با کمی خلاقیت، یک پنکه کوچک دستی داشته باشید و از آن برای خنک کردن خودتان استفاده کنید. شما می‌توانید در صورت استفاده از روش‌های بالا، تجربیات و سوالاتتان را از طریق بخش ارسال نظر با مخاطبان ستاره درمیان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هنرهای دستی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج