رکاب زدن بی‌وقفه


رکاب زدن بی‌وقفه

زهرا رستگارمقدم: منواکسیدکربنی که از اگزوز خودروها خارج می‌شود، پس از ورود به بدن انسان، به گلبول‌های قرمز خون چسبیده و جایی برای اکسیژن نمی‌گذارد، در نتیجه این گلبول‌ها دیگر قادر نیستند اکسیژن را به سلول‌های دیگر رسانده و پس از مدتی از بین می‌روند.

به گفته محققان، هر قدر سریع‌تر حرکت کنید کمتر آلودگی‌های هوا را تنفس خواهید کرد. با توجه به این گزاره، دوچرخه‌سواران باید بین ۱۲ تا ۲۰ کیلومتر در ساعت رکاب بزنند درحالی‌که عابران پیاده باید با سرعت ۲ تا ۶‌کیلومتر در ساعت راه بروند تا استنشاق آلودگی هوا به حداقل برسد. با این حال دوچرخه‌سواری در هوای آلوده مفید است یا مضر؟

سریع حرکت کنید!

محققان می‌گویند که هر قدر سریع‌تر حرکت کنید کمتر آلودگی‌ها را تنفس می‌کنید. ناهید خداکرمی- رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران- در این‌باره گفته است: «دوچرخه‌سواری در هوای آلوده برای افراد سالم ضرر ندارد. در همین راستا ۲ مطالعه بزرگ منتشر شده که یکی در بعضی مناطق آلوده نیویورک و دومی مقایسه کشورهایی با آلودگی بالا و کشورهایی با آلودگی کمتر بوده.

در این مطالعات افرادی مورد نظر بوده‌اند که به‌صورت حرفه‌ای دوچرخه‌سواری می‌کردند. هر دو مطالعه نشان داده که دوچرخه‌سواری در هوای آلوده بهتر از بی‌تحرکی است و میزان مرگ‌ومیر در گروهی که در هوای آلوده دوچرخه‌سواری می‌کنند به شرط آنکه آسم یا بیماری قلبی نداشته باشند کمتر است. بنابراین دوچرخه‌سواری اگر عادت باشد زیر ۳ساعت و نیم و در افرادی که دوچرخه‌سوار حرفه‌ای نیستند بین ۱۰تا ۳۰دقیقه ضرری ندارد. » طبق مطالعات انجام شده در مرکز تحقیقات دانشگاه کمبریج نیز فواید دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی برای سلامت بر تأثیر منفی آلودگی هوا بر بدن غالب است. بنابراین انجام این ورزش‌ها حتی در شهرهای آلوده به‌صورت کلی به پیشرفت سلامتی کمک می‌کند. هرقدر فرد سریع‌تر حرکت کند، سخت‌تر نفس می‌کشد و برای مدت زمان کوتاه‌تری نیز در معرض ترافیک قرار می‌گیرد.

نسبت میزان تحرک و جذب اکسیژن

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ورزش در هوای آلوده باز هم تأثیر مثبت بر سلامت خواهد داشت و تنها یک‌درصد از شهرهای دنیا آنقدر آلوده هستند که ورزش کردن در هوای آلوده آنها می‌تواند تأثیرات مثبت ورزش را کاملا از بین ببرد. حتی در شهرهایی مانند لندن و دهلی که بسیار آلوده است، ورزش برای سلامت مفید خواهد بود و اگر افراد در این شهرها تا ۵ساعت در هفته‌ دوچرخه‌سواری کنند، خطر آلودگی هوا تأثیرات مثبت ورزش را از بین نمی‌برد.

محققان با استفاده از مدل کامپیوتری ۱۰نفر در آمریکا، سرعت حرکت ایده‌آل را محاسبه کرده و حداقل میزان سرعت را برای گروه‌های سنی و جنسی مختلف تعیین کرده‌اند. طبق این تحقیق، برای دوچرخه‌سواران زن زیر ۲۰سال، سرعت ایده‌آل مرتبط با حداقل ریسک تنفس آلودگی میانگین ۵/۱۲کیلومتر در ساعت در یک جاده هموار است. برای دوچرخه‌سواران مرد با گروه سنی مشابه، سرعت ایده‌آل ۳/۱۳کیلومتر در ساعت است. سرعت حرکت ایده‌آل برای دوچرخه‌سواران زن و مرد در گروه سنی ۲۰ تا ۶۰ سال به‌ترتیب ۱۳ و ۱۵ کیلومتر در ساعت است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هر ساله ۴۰هزار نفر در انگلیس به دلایل مربوط به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. محققان دانشگاه کمبریج به ارزیابی تأثیرات مثبت ورزش و تأثیرات منفی آلودگی هوا پرداخته‌اند. چرا که میزان تحرک و همچنین افزایش جذب اکسیژن می‌تواند ورود آلاینده‌ها را جبران ‌کند و در نتیجه شرایط آلودگی هوا حتی با شاخص بین ۱۰۰تا ۱۵۰باز هم برای دوچرخه‌سواری طولانی مدت، سودمند است.

کد خبر 446190

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !