توافق ایران و ارمنستان برای مدیریت شرایط بحران/ظرفیت تبادل برق به بیش از 1000 مگاوات خواهد رسید


توافق ایران و ارمنستان برای مدیریت شرایط بحران/ظرفیت تبادل برق به بیش از 1000 مگاوات خواهد رسید

سند همکاری میان ایران و ارمنستان با حضور رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری دو کشور در وزارت نیرو مبادله شد.

سند همکاری میان ایران و ارمنستان با حضور رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری دو کشور در وزارت نیرو مبادله شد.

به‌گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مراسم مبادله و امضای سند همکاری اقتصادی، تجاری ایران و ارمنستان که با حضور مهر گریگوریان معاون نخست وزیر این کشور برگزار شد، رضا اردکانیان با اشاره به تبادل انرژی الکتریکی به ظرفیت ۳۵۰ مگاوات بین دو کشور گفت: در همین زمینه خط سوم را در دست اجرا داریم و در این اجلاس توافق شد که حداکثر تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی خط سوم وارد مدار بهره‌برداری شود.

ظرفیت تبادل بین دو کشور به بیش از ۱۰۰۰ مگاوات خواهد رسید

وی افزود: ظرفیت خط سوم ۷۰۰ مگاوات خواهد بود و در نتیجه با کامل شدن آن، ظرفیت تبادل بین دو کشور به بیش از ۱۰۰۰ مگاوات خواهد رسید.

وزیر نیرو ادامه داد: در این اجلاس درخصوص احداث نیروگاه برق آبی ۱۰۰ مگاواتی مغری در خاک ارمنستان توافق شد. این نیروگاه با سرمایه بخش خصوصی ارمنستان و سایر کشورهای علاقه‌مند احداث و برق تولیدی آن با نرخ تضمینی توسط جمهوری اسلامی ایران خریداری خواهد شد.

مذاکرات چهارجانبه برای ارتباط الکتریکی

رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری دو کشور اضافه کرد: همچنین توافق شد مذاکرات چهارجانبه در سطح معاونان وزرا بین ایران، ارمنستان، گرجستان و روسیه تحت عنوان کریدور شمال- جنوب برای ارتباط الکتریکی ادامه یابد.

تهاتر گاز با برق

اردکانیان با بیان اینکه در حال حاضر ایران به ارمنستان گاز صادر و در مواقع مورد نیاز انرژی برق وارد می‌کند، افزود: ظرفیت انتقال گاز ایران به ارمنستان قابل افزایش است و در این اجلاس توافق شد که مذاکرات چند جانبه بین دستگاه‌های مسئول در دو کشور برای افزایش صادرات گاز و تهاتر گاز با برق و کالاهای مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران انجام گیرد.

توافق در راستای کنترل کیفیت ارس

وزیر نیرو تاکید کرد: در بخش آب و محیط زیست با توجه به رودخانه مرزی ارس و زمینه‌های مشترک همکاری بین دو کشور توافق شد که هر چه سریع‌تر همکاران ارمنی در خصوص کنترل کیفیت آب در بالادست و با توجه به مصرف شرب و کشاورزی در پایین دست اقدام لازم را به عمل آورند.

ایجاد منطقه حفاظت شده مرزی

وی گفت: همچنین توافق شد نسبت به ایجاد مناطق حفاظت شده ویژه مرزی، دو کشور با هم همکاری کرده و برای حفظ تنوع زیستی و تولید مثل گونه‌های در معرض خطر در شرایط طبیعی تجربیاتشان را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

اردکانیان افزود: مقرر شد با توجه به موافقتنامه اقتصادی اوراسیا همایش‌های مشترک تجاری برگزار و زمینه‌های تهاتر کالا با کالا و تبادل لیست‌های مورد نیاز صورت گرفته و گزارش آن ظرف سه ماه منتشر شود.

وی همچنین بیان کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران و پژوهشکده علوم زمین با انستیتوی زمین‌شناسی آکادمی علوم از ارمنستان توافق کردند پروژه‌های پژوهشی بین‌المللی مشترکی در بخش‌های مختلف تعریف و اجرا کنند. در بخش گمرک یز ننصب سیستم‌های تبادل اطلاعات اولیه الکترونیکی و سایر فعالیت‌ها در چهارچوب آنچه قبلاً توافق شده مورد تاکید قرار گرفت، همچنین اتاق‌های بازرگانی دو کشور در بخش‌های مختلف مربوط به فعالیت‌های خودشان تصمیم‌های مشترکی گرفتند که گزارش پیشرفت آن تا قبل از اجلاس بعدی ارائه خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: در زمینه استاندارد نیز مفاد یادداشت تفاهم استانداردسازی و سایر فعالیت‌هایی که قبلا به امضا رسیده بود مورد تاکید قرار گرفت و برنامه‌های اجرایی برای عملیاتی شدن آن ارائه شد.

ایجاد منطقه آزاد تجاری در مرز ایران و ارمنستان

وی با اشاره به ایجاد مناطق آزاد تجاری در مرز دو کشور افزود: دو طرف تاکید کردند که رویدادهای مشترکی را برای سرمایه‌گذاری و تجارت در مناطق آزاد خودشان تشکیل داده و از ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری در ابعاد فرهنگی، سلامت و درمان در مناطق آزاد ایران و همچنین ظرفیت‌های گردشگری در ارمنستان استفاده شود.

اردکانیان، موقعیت ایران و ارمنستان را به عنوان کشورهایی که مرز مشترک زمینی دارند، در مقایسه با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اروپا، حائز اهمیت دانست و افزود: بر همین اساس، منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس اعلام آمادگی کرده تا برای بررسی ظرفیت‌های همکاری ایران و اوراسیا با حضور کشورهای عضو اتحادیه (روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران) در منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس سمینار بین‌المللی برگزار کند.

تسریع در تشکیل کمیته مشترک حمل و نقل جاده ای

وزیر نیرو ادامه داد: دو طرف تفاهم کردند کمیته مشترک حمل و نقل جاده‌ای دو کشور با نمایندگان ارگان‌های بیمه‌ای هر چه زودتر در تهران تشکیل شود و بخش‌های مختلف مربوط به حذف یا کاهش عوامل متعدد جاده‌ای، تسهیل و رونق حمل و نقل و سایر مسائل مورد بررسی قرار گیرد.

توافق در مدیریت شرایط بحران

وی افزود: در زمینه مدیریت وضعیت‌های اضطراری و مدیریت شرایط بحران دو طرف توافق کردند برای اقدامات مشترک به‌ویژه در خصوص وضعیت‌های اضطراری فرامرزی سازوکارهای لازم را تدارک دیده و دوره‌های تمرینی و آموزشی مشترک برگزار کنند، همچنین هیئت‌هایی بین وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و سرویس نجات وزارت وضعیت‌های اضطراری ارمنستان با هدف تبادل تجربیات مبادله شود.

اردکانیان همچنین خاطرنشان کرد: در زمینه بهداشت، فرهنگ، ورزش و جوانان، اسناد و کتابخانه ملی، فناوری نانو، علوم تحقیقات و فناوری، کشاورزی و همکاری‌های استانی به‌ویژه مرزی نیز توافق‌های مناسبی در این اجلاس انجام شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟