هوکوسایی کیست و از سبک خاص آن چه می‌دانید؟


هوکوسایی کیست و از سبک خاص آن چه می‌دانید؟

کاتسوشیکا هوکوسایی نقاش و چاپ‌گر ژاپنی، بر این امر اعتقاد داشت که خطوط در طراحی مرکب از دایره‌ها و مربع‌هاست.

هوکوسایی، خالق و مخترع سبکی خاص در طراحی و نقاشی است که این سبک نیز به نام وی شهرت گرفته است. گفته می شود هوکوسایی جنون خاصی برای به تصویر کشیدن چیز‌هایی داشت که در زندگی روزمره می دید! در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد شما را بیشتر با هوکوسایی و سبک وی آشنا کند.

هوکوسایی کیست و از سبک خاص آن چه می‌دانید؟

سبک طراحی با پرگار و خط کش هوکوسایی

هوکوسایی بر این اعتقاد داشت که خطوط در طراحی مرکب از دایره‌ها و مربع‌هاست. جالب است بدانید؛ در گذشته گفته می شد بلندی کوه باید ۳ متر باشد، درخت‌ها ۳۰ سانت، اسب‌ها دو سانت و نیم، مردم به اندازه لوبیا و این را در هنر نقاشی قاعده‌ تناسب می‌دانستند.

این مطلب را از دست ندهید: چطور نقاشی کودکان را تجزیه و تحلیل کنیم؟ / چشم‌ها در نقاشی کودکان از چه می‌گویند؟

اما هوکوسایی کیست؟!

کاتسوشیکا هوکوسایی (به ژاپنی: 葛飾 北斎، اکتبر یا نوامبر ۱۷۶۰ - ۱۰ مه ۱۸۴۹) نقاش و چاپ‌گر ژاپنی در سبک اوکی‌یوئه بود. وی در ادو (توکیو کنونی) زاده شد و همان‌جا درگذشت. معروف‌ترین اثر او موج بزرگ کاناگاوا از مجموعه سی‌وشش چشم‌انداز کوه فوجی و اژد‌هایی در میان ابر‌ها است.

هوکوسایی کیست و از سبک خاص آن چه می‌دانید؟

زندگینامه هوکوسایی

تاریخ تولد هوکوسایی مشخص نیست، اما گفته شده که روز بیست و سوم ماه نهم دهمین سال دوره هورکی (۱۷۶۰ اکتبر ۳۱) در یک خانواده هنرمند در منطقه کاتسوشیکای ادو در ژاپن متولد شد. نامش در کودکی توکیتارو بود. گفته می‌شود که پدرش "ناکاجیما ایسه" یک آینه‌ساز بود که برای شوگان آینه می ساخت. هوکوسایی هرگز وارث پدرش نشد.

در آن زمان انتخاب اسامی مختلف برای هنرمندان ژاپنی امری مرسوم بود و به همین دلیل هوکوسایی حداقل به سی نام مختلف در طول عمرش شناخته می‌شود. تغییر نام برای هوکوسایی معمولاً با تغییر سبک هنری‌اش همزمان می شد.

این مطلب را از دست ندهید: چرا برخی نقاشی‌های ساده و عجیب، محبوب و پرطرفدارند؟

هوکوسایی پس از اینکه هنر طراحی و نقاشی دور آینه را از پدرش آموخت، نقاشی را در سن شش سالگی آغاز کرد. وی از سن چهارده تا هجده سالگی کار حکاکی روی چوب را نزد یک استاد آموخت. پس از آن در سن ١٨ سالگی وارد استودیوی کاتسوکاوا شانشو شد که هنر نقاشی و چاپ روی لوحه‌های چوبی را آموزش می داد.

از همان ابتدای کارآموزی هوکوسایی به یادگیری هنر باسمه چوبی معروف یا اوکی‌یوئه که به چاپ روی لوحه‌های چوبی اطلاق می شد پرداخت و اولین اثرش را تحت نام مستعار " شانرو" در سن نوزده سالگی چاپ کرد.

به واسطه داد و ستد ژاپن با هلند در آن زمان، هوکوسایی با نقاشی‎های اروپایی بخصوص هنر هلندی آشنا شد و تحت تأثیر عمق‎نمایی (پرسپکتیو) خطی در این نقاشی‎ها قرار گرفت.

بعد از مرگ استادش "شانشو" در سال ۱۷۹۳، کار روی مکاتب هنری دیگر از جمله اروپایی را آغاز کرد و به همین دلیل پس از ده سال از استودیوی کاتسوکاوا اخراج شد.

ببینید: نقاشی با سبکی متفاوت

پس از ترک استودیو سوژه کارهایش را تغییر داد و به جای تصاویر هنرمندان و هنرپیشگان که سوژه‌های سنتی سبک اوکی‌یوئه به‌شمار میرفتند، نقاشی از مناظر و تصاویر زندگی روزمره مردم ژاپن را انتخاب کرد. همین تغییر سبک و سوژه سبب نقطه عطفی هم در حرفه هوکوسایی و هم در هنر اوکی‌یوئه شد.

پس از این دوران هوکوسایی تحت نام "تاواریا سوری" شروع به همکاری با مدرسه تاواریا کرد و در همین دوران تعداد زیادی نقاشی با قلم‌مو خلق کرد. در سال ۱۸۰۰ نامش را به کاتسوشیکا هوکوسایی تغییر داد و این بار به عنوان یک هنرمند مستقل بدون وابستگی به یک مدرسه یا استودیوی هنری شروع به کار کرد و در همین سال بود که دو مجموعه از نقاشی‌های مناظرش را به چاپ رساند.

در سال ۱۸۰۷ شروع به همکاری با نویسنده مشهور "تاکیساوا بارکین" روی مجموعه‌ای از کتاب‌های مصور نمود، اما به دلیل تفاوت در دیدگاه‌های هنری زمانی که روی چهارمین کتاب مجموعه کار میکردند این همکاری قطع شد. ناشر برای ادامه کار بین نویسنده و هوکوسایی، هوکوسایی را انتخاب کرد که نشان‌دهندهٔ اهمیت تصویرپردازی در آثار چاپی آن زمان است.

هوکوسایی به گفته خودش جنون خاصی برای به تصویر کشیدن چیز‌هایی داشت که در زندگی روزمره میدید و به دلیل روح ناآرامی که داشت بی‌وقفه هر چه را که می‌دید ترسیم میکرد. وی مهم‌ترین آثارش را پس از سن شصت سالگی خلق کرد و تا آخرین لحظات زندگی به کار نقاشی ادامه داد.

این مطلب را از دست ندهید: نقاشی معاصر ایران وامدار کمال الملک

او دو بار ازدواج کرد و صاحب پنج فرزند شد. کوچکترین دخترش راه پدر را در زمینه هنر ادامه داد. هوکوسایی در ۱۸ آوریل ۱۸۴۹ درگذشت و در توکیو دفن شد.

هوکوسایی کیست و از سبک خاص آن چه می‌دانید؟

نمونه‌ای از کمیک مانگا

هوکوسایی بر جنبش‌های هنر نیویورک و امپرسیونیسم قرن نوزدهم نیز تأثیر گذاشت. چندین هنرمند مشهور از جمله مانه، دگا و ونسان ون گوگ کار‌های او را جمع آوری می‌کردند. هوکوسایی مهمترین و بهترین کارهایش را پس از ۶۰ سالگی اش ارائه داد. بزرگ‌ترین کار او مجموعه‌ای از ۴۰۰۰ طرح در ۱۴ جلد بود که در سال ۱۸۱۴ منتشر شد. در حدود سال ۱۸۲۰ هنر هوکوسایی به اوج خود رسید. در این زمان، از موضوعات بسیار مختلفی شامل آبشارها، پل ها، پرندگان و گل ها، کار‌های چوبی زیادی ارائه کرد. هوکوسایی علیرغم موفقیت هایش، ساده زندگی می‌کرد و فقیر بود. همانند بسیاری از هنرمندان معروف دیگر، تنها پس از مرگش واقعاً شناخته شد و مورد قدردانی قرار گرفت. بین سال‌های ۱۸۲۶ و ۱۸۳۳ شاهکارش، «شصت و شش منظره از کوه فوجی» را ارائه کرد. در این مجموعه کوه فوجی را در فصول و شرایط آب و هوایی مختلف نشان داده شده است. هوکوسایی عضو یک فرقه بودایی بود که معتقد بود کوه فوجی با زندگی ابدی پیوند دارد. افسانه‌ای وجود دارد که که راز حیات ابدی در قله کوه فوجی قرار داده شده. هوکوسایی در سال ۱۸۴۹ در سن ۸۸ سالگی درگذشت و در توکیو دفن شد. او تا زمان مرگش کار می‌کرد.

این مطلب را از دست ندهید: از صفر تا صد سبک هنری مدرن + تصاویر

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایران با چه موشک‌هایی آسمان منطقه را به 2 نقطه در فلسطین اشغالی دوخت؟