پایان بی پایان


پایان بی پایان

سنندج - ایرنا - کنگره مشاهیر کُرد سرانجام بعد از یکسال تلاش و برنامه ریزی و 2 روز فعالیت عصر چهارشنبه 12 تیرماه با تجلیل از 30 نفر از مشاهیر کُرد در تالار مولوی دانشگاه کردستان به بخش نهایی خود رسید، پایانی که نمی توان برایش پایانی قائل شد.

همه دست به دست هم دادند تا برایشان سنگ تمام بگذارند، هر چه باشد همه تاریخ و فرهنگ و آبروی سرزمینی خود را مدیون لحظه به لحظه تلاش این مشاهیر هستند.
از تب و تابی که پیش از نشست خبری استاندار کردستان و جمعی از دست اندرکاران در روز دوشنبه دهم تیرماه آغاز شد و گمانه زنی هایی که می گفتند آیا مهمان می آید و یا نمی آید...
منظورشان مطهر خالقی بود، هم او که حالا مظهر و خالق لحظه شگفت ورود به وطن بعد از ۳۸ سال شد و لحظه به لحظه کنگره تشویق پر شور و شوق حاضران را از او به عنوان یک چهره محبوب و دوست داشتنی به همراه داشت.
دلتنگی های استاد آواز که در قالب مستندی از زندگینامه او به زبان خودش پخش شد، بغض ها را شکست، همه چهره های این کنگره هم مظهر بودند و هم خالق.
مظهری از فرهنگ و هنر کُردی و خالق فرهنگ و هنری نو برای همه کُردها و همه ایرانیانی که کُرد را از خود می دانند و ایران را برای کُرد.
لحظات یکی پس از دیگری سپری می شود و کنگره با غروب آفتاب چهارشنبه در سنندج، به پایان خود نزدیک می شود.
آواز کردستان مظهر خالقی همه را با خود همراه کرده است...

پایان بی پایان

آغاز کنگره

دبیر کنگره مشاهیر کُرد زمان دقیق برگزاری این کنگره را ۱۱ تا ۱۳ تیر امسال اعلام کرد.
این اولین اعلام رسمی زمان کنگره بود که جلال قلعه شاخانی ۲۱ اردیبهشت ماه اعلام کرد و گفت: کمیته اطلاع رسانی این کنگره به مسئولیت مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان و عضویت دستگاه های مرتبط با برگزاری نخستین نشست کار خود را آغاز کرد.
برای برگزاری هر چه بهتر این کنگره ۶ کمیته مالی، امنیت و انتظامات، پشتیبانی، اطلاع رسانی و فضای مجازی، تبلیغات و فضاسازی و تشریفات و امور بین الملل تشکیل شد و بعد از این بود که عزم همه جزم شد تا از مشاهیر زنده کُرد تجلیلی در خور و شان آنها انجام شود.
همه چیز خوب پیش می رفت که ناگهان خبری رسید: مظهر خالقی بعد از ۳۸ سال به وطن باز می گردد.
امیدها برای بازگشت اسطوره آواز کردستان پررنگ تر شد و درست یک روز قبل از کنگره بود که استاندار کردستان اعلام کرد تا لحظاتی دیگر عازم مرز باشماق هستیم تا از مظهر خالقی برای ورود به زادگاهش استقبال کنیم.
همزمان مهمانان خارجی کنگره هم از راه رسیدند و کردستان به روزهای بزرگ خود نزدیک شد، روزهایی برای تقدیر از مشاهیری که یک عمر برای اعتلای فرهنگ، هنر، دانش و تفکر جوامع تلاش کردند.
از غرب تا شرق ایران و از کشورهای ترکیه و عراق و آلمان و هلند و … مهمان رسید.

اولین پیام


کنگره مشاهیر کُرد فرصتی برای تجلیل از همه اقوام ایرانی است، این اولین پیام به کنگره مشاهیر کُرد بود که رئیس جمهور آن را فرستاد و حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور مذاهب و اقلیت‌های اسلامی در آغازین لحظات کنگره آن را قرائت کرد.
پیامی که رئیس جمهور در آن گفته بود: به گواهی تاریخ ایران عزیز علیرغم تنوع قومی و مذهبی و موقعیت ژئوپولوتیک خاص همواره پیروزمندانه توانسته از فراز و نشیب‌ها به کمترین آسیب عبور کند.
عبوری پیروزمندانه که بیش از هر امر دیگری ناشی از همبستگی فرهنگی اقوام و مذاهب ایرانی است که در کنار گسترده وسیع جغرافیایی و تاریخی چندین هزار ساله دل و جانشان در گرو عظمت ایران بوده است.
کُردها در این میان همچون سایر اقوام ایرانی به عنوان یکی از قدیمی ترین و فرهنگی‌ترین مردمان کشور همیشه ایران را خاستگاه فرهنگی خود دانسته و به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم عشق ورزیدند.
ما هرگز شهدای کُرد که جانشان را برای حفظ کیان این مرز و بوم نثار کردند و نیز خدمات شایان فرهیختگان و ادیبان کُرد به فرهنگ و ادب فارسی را از یاد نبرده و نخواهیم برد بدیهی است ما همه ایرانی هستیم و همه اقوام در این سرزمین از احترام برخوردارند و هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد.
این کنگره فرصتی برای تجلیل از همه اقوام ایرانی است که از حقوق شهروندی برخوردار و قابل احترام هستند.
پیام بعدی را نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق فرستاده بود و از برگزاری کنگره قدردانی کرده بود، نمایندگانی از کشور عراق و اقلیم کردستان هم در کنار مسئولان ایرانی سخنرانی کردند که همه آنها یک حرف داشتند، این کنگره نمادی برای همبستگی فرهنگی است.
روز اول با برگزاری پنل و نمایش فیلم «زر» ساخته کاظم اوز کارگردان کُرد و مطرح اهل ترکیه گذشت و در کنار آن سنندجی ها شب پای ساز و آواز بزرگان موسیقی نشستند که گل سرسبد آنان شهرام ناظری شوالیه آواز ایران بود در شبی که ای خواننده کُرد برنامه اجرا می کرد، در عمارت خسروآباد سنندج جای سوزن انداختن نبود.
دومین روز هم پارک مشاهیر کُرد بر فراز آبیدر افتتاح شد و سردیس ۱۰ نفر از مشاهیر گذشته تاریخ کردستان رونمایی شد، این سردیس ها را هادی ضیاءالدینی ساخته بود و حالا خودش در زمره مشاهیری بود که از او در کنگره تجلیل شد.
پنل های روز دوم هم با استقبال مردم برگزار شد و عصر روز دوم کنگره با ورود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سنندج، صدای زنگ پایانی اش نواخته شد.
سید عباس صالحی در مراسم پایانی کنگره گفت: برگزاری این کنگره نشان داد که به مشاهیر و مفاخر زنده باید توجه داشت و نباید تنها به گذشتگان پر افتخار پرداخت.
وی با اشاره به اینکه ایران با مردم کُرد زاده شده است، اضافه کرد: از دوره اساطیری مردم کُرد و دیگر اقوام ایرانی در کنار هم در صلح و امنیت و تعامل بوده اند و این همبستگی همچنان ادامه دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر این سرزمین در طول هزاران سال بخشی از دخایر ارزشمند دنیاست، افزود: زبان کُردی به عنوان زبان زنده و مستمر گنجینه‌ای از لطافت، اشارات و گنج هاست و ادبیات و شعر کُردی نمایه ایی از هزاران سال فراز و نشیب این مردم است.
صالحی با بیان اینکه هنرهای آوایی و موسیقی این دیار ما را به عمق تاریخ انسان می‌برد و از اعماق گذشته به آینده می‌کشاند، گفت: کنگره مشاهیر کُرد فرصتی است که داشته‌های پربار و وسیع نام آوران این قوم دیده و به نسل جوان هم منتقل شود.
وی با بیان اینکه دشمنان به دنبال شکاندن یکی از این بال‌ها هستند، افزود: چندین هزار سال حرکت و ماندگاری ایران به واسطه این ۲ بال بوده و زمانی سرافراز و مقتدر بوده که این بال‌ها با هم به پرواز در آمده اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در این برهه از تاریخ بیش از هر زمان دیگری نیاز به حرکت با ۲ بال همبستگی و تنوع ملی در کشور داریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پهنه جغرافیایی، چهار اقلیم و تنوع قومیتی ایران در دنیا بی نظیر است، یادآور شد: وجود همبستگی ملی و تنوع فرهنگی حافظ ایران بوده و هست.


هیچکدام از هنرمندان مقدم بر دیگری نبوده و به همین دلیل به ترتیب حروف الفبا اسامی آنها قرائت شد تا مورد تقدیر قرار گیرند

پایان بی پایان

میکائیل اصلان، نزند بگیخانی، کلیم الله توحدی، مظهر خالقی، هادی ضیاءالدینی، بیژن ذوالفقارنسب، کیانوش رستمی، قطب الدین صادقی، محمدعلی سلطانی، عزیز شاهرخ، اسعد شیخ الاسلامی، مجتبی شمسی پور، بختیار علی، انوار قره داغی، محمدعلی قره داغی، بیژن کامکار، کیهان کلهر، علی اکبر مرادی، امیر نصرت الله معین وزیری، کوردستان موکریانی، عزالدین مصطفی رسول، معصومعلی معصومی، آزاد نجار، بیژن نامدار زنگنه، شهرام ناظری، عطا نهایی، علی اشرف نوبتی، لطیف هلمت وعثمان هورامی ۳۰ نامداری بودند که از آنان تجلیل شد.

و حالا کنگره به ایستگاه پایانی خود رسید البته قطار حرکت فرهنگی کردستان شتاب بیشتری گرفته تا ایستگاه های بعدی را با قدرت و توان بیشتری طی کند.

۹۹۳۷/۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!