ماراتن علمی 93 هزار و 178 نفر متقاضی کنکور در استان فارس آغاز شد


ماراتن علمی 93 هزار و 178 نفر متقاضی کنکور در استان فارس آغاز شد

شیراز- ایرنا- 93 هزار و 178 نفر متقاضی کنکور در استان فارس، از صبح امروز پنجشنبه 13 تیرماه به مدت دو روز این ماراتن علمی را همزمان با سایر نقاط کشور آغاز می‌کنند.

در سال گذشته ۸۴ هزار و ۷۳۴ نفر در استان فارس متقاضی شرکت در کنکور بودند که در ۳۵ شهر به رقابت پرداختند و از این تعداد نیز ۳۵ هزار و ۳۴۱ داوطلب از شیراز در آزمون شرکت کردند؛ اما در کنکور ۹۸ این آمار روندی رو به افزایش داشته و هشت هزار و ۴۴۴ نفر به جمعیت کنکوری‌های فارس افزوده شده است. این افزایش در حوزه شهر شیراز نیز دیده می‌شود و در سال ۹۸، ۳۷ هزار ۸۳۷ نفر در این شهر به رقابت خواهند پرداخت.

تعداد حوزه‌های برگزاری کنکور اما همچون سال گذشته ۳۵ حوزه است که ۱۷ حوزه در شیراز و ۱۸ حوزه در دیگر شهرهای فارس پراکنده شده است.

دانشگاه شیراز، مؤسسات غیرانتفاعی، برخی مدارس و سالن‌های آموزش و پرورش و دانشگاه پیام‌نور، به عنوان محل آزمون معرفی شده‌اند.

زنان کنکوری بیشتر از مردان

براساس اعلام نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در فارس، ۶۱ درصد داوطلبان در این استان زن و ۳۹ درصد مرد هستند که این فراوانی با آمار کشوری نیز هم‌خوانی دارد.

رشته‌های ریاضی و فنی و علوم انسانی در نوبت صبح ۵ شنبه و داوطلبان رشته هنر در نوبت بعدازظهر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

متقاضیان کنکور در رشته تجربی صبح جمعه ۱۴ تیرماه و زبان‌های خارجی نیز در بعد از ظهر جمعه سر جلسه کنکور حاضر می‌شوند.

درب حوزه‌های امتحانی در نوبت صبح رأس ۷ و در نوبت عصر رأس ۳۰ :۱۴ بسته می‌شود؛ همچنین به همراه داشتن وسایل ارتباط الکترونیکی ازجمله دستگاه‌های حافظه‌دار، ساعت، دستبند و انگشتر هوشمند و هر وسیله هوشمند دیگر حتی در صورت خاموش‌بودن تخلف محسوب می‌شود.

شمار داوطلبان گروه تجربی ۵ برابر دیگر رشته‌هاست

گروه تجربی با پنج برابر مخاطب بیشتر گوی سبقت را از دیگر رشته‌ها در استان فارس ربوده است؛ براین اساس تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون گروه تجربی در فارس ۵۰ هزار و ۶۹۹ نفر است.

گروه انسانی در مقام دوم رشته‌های پرمخاطب پس از علوم تجربی قرار دارد که ۱۵ هزار و ۷۷۰ نفر در این گروه، در کنکور شرکت می‌کنند.

پس از رشته انسانی ۱۰ هزار و ۳۲۳ نفر از فارس متقاضی شرکت در کنکور گروه زبان هستند.

رشته ریاضی و متقاضیان گرایش‌های مهندسی در استان فارس در انتهای جدول علاقه‌مندی‌ها قرار دارند و تنها ۹ هزار و ۵۴۶ در این گروه با یکدیگر رقابت می‌کنند و درنهایت ۶ هزار ۸۴۰ نفر نیز داوطلب کنکور در گروه هنر هستند.

قبول می‌شوند

امسال وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به داوطلبان کنکور سراسری ۹۸ تاکید کرده است که همه آن‌ها به شرط آرامش قبول می‌شوند، با این تفاسیر باید دید در کنکور امسال با افزایش تعداد رقبا استان فارس می‌تواند به جایگاهی مطلوب‌تر دست یابد یا همچنان رتبه ۱۹ تا ۲۱ کشور را در کنکور براساس سال‌های گذشته حفظ خواهد کرد.

استان فارسی‌ها در سال گذشته سهم مطلوبی در رتبه‌های برتر کنکور نداشتند. تنها یک نفر در رشته هنر رتبه ۹ و یک نفر رتبه ۲۰ کشوری را در رشته تجربی به خود اختصاص داده بود؛ همچنین جایگاه استان فارس در کسب درصد قبولی دانش‌آموزان در آزمون سراسری رتبه ۲۰ کشوری بوده است.

بنا بر اعلام رسمی امسال یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب برای شرکت در آزمون سراسری در کشور ثبت نام کرده‌اند.

۹۸۸۵ / ۲۰۲۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز