فرش «یَلَمه» در مسیر جهانی شدن


فرش «یَلَمه» در مسیر جهانی شدن

طالخونچه، مهد قالی «یلمه»، فرشی که مسیر جهانی‌شدنش را طی می‌کند، این روز‌ها میزبان دومین نمایشگاه فرش دستباف و صنایع‌دستی با حضور 87 غرفه دار از شهر‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و شیراز است.

فرش «یَلَمه» در مسیر جهانی شدن

دبیر دومین نمایشگاه فرش دستباف و صنایع‌دستی اظهار کرد: سابقه بافت فرش در ایران به هزاران سال پیش بازمی‌گردد و ساکنان شهر کهن طالخونچه نیز، از سال‌ها پیش هنر بافت قالی با پشم را داشته‌اند. بعد از کوچ ترک‌های «یلمه» به طالخونچه، گلیم‌هایی که آنان با الهام از طبیعت طراحی می‌کردند و می‌بافتند، با هنر بافت قالی اهالی این شهر تلفیق شد و فرش طرح یلمه به وجود آمد.

نجمه عابدیان ادامه داد: به‌تازگی، هنر بافت فرش یلمه طالخونچه در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده و فریبا رحمان پور، مشاور امور بانوان و خانواده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و سید علی صالح درخشان، معاون سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های اداره کل میراث فرهنگی اصفهان نیز از تلاش برای ثبت جهانی این فرش خبر داده‌اند.

وی با اشاره به دومین نمایشگاه فرش دستباف و صنایع‌دستی طالخونچه گفت: بنا بود این نمایشگاه با ۶۰ غرفه برگزار شود، اما استقبال بسیار موجب افزایش تعداد غرفه‌ها شد و اکنون در مساحتی بالغ‌بر ۱۸۰۰ متر پذیرای ۸۷ غرفه دار از شهر‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و شیراز هستیم. نمایندگانی از شهر‌های دهاقان، نائین، خور و بیابانک، شهرضا، بویین و میاندشت و خمینی‌شهر نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

عابدیان تصریح کرد: تعداد ۱۸۰۰ تخته فرش و تابلو فرش در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده‌شده و تاجرانی از عمان و مالزی نیز از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند.

او با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر صادرات فرش یلمه اظهار کرد: در حال حاضر توریست‌هایی که به شهر تاریخی طالخونچه سفر می‌کنند فرش‌هایی در قطع کوچک را به‌عنوان سوغاتی این شهر خریداری می‌کنند و بیشترین فروش این فرش در شهر‌های تهران، شیراز و اصفهان است.

دبیر دومین نمایشگاه فرش دستباف و صنایع‌دستی از برگزاری تور گردشگری رایگان در حاشیه این جشنواره نیز خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تعدادی از مربیان فنی حرفه‌ای از شهر جهرم در این نمایشگاه مهمان ما بودند و غرفه دارانی که از شهر‌های مختلف داشتیم، تصمیم گرفتیم تور گردشگری برای آشنایی با ظرفیت‌های شهر برای آن‌ها در نظر بگیریم. آن‌ها به‌وسیله این تور از مکان‌هایی مثل قلعه اربابی کرکوند، ارگ نهچیر و قلعه‌های کاظمی، یاوری، برج‌های کبوتر و اقامتگاه بوم گردی طالخونچه بازدید کردند.

دومین نمایشگاه فرش دستباف و صنایع‌دستی با همکاری اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان، سازمان صنعت معدن و تجارت استان و دانشگاه هنر اصفهان تا ۱۳ تیرماه در شهر طالخونچه برپاست. پخت نان و آش محلی، اجرای موسیقی و برپایی سیاه‌چادر قشقایی از دیگر برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟