طرح زنجیره تولید نهال گردو در تویسرکان بهره برداری شد


طرح زنجیره تولید نهال گردو در تویسرکان بهره برداری شد

همدان- ایرنا- طرح زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی روز پنجشنبه با حضور وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان تویسرکان بهره برداری شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان در این آئین گفت: این طرح شامل سه بخش، احداث باغ مادری، احداث خزانه تولید نهال و گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی است.

منصور رضوانی جلال با بیان اینکه این طرح به مساحت ۱۴ هکتار اجرایی شده است، افزود: باغ مادری به مساحت ۶ هکتار، خزانه تولید نهال گردو به مساحت پنج هکتار و گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی به مساحت سه هکتار است.

وی ادامه داد: طرح زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی با سرمایه گذاری ۱۰۵ میلیارد ریال توسط شرکت‌های تعاونی تولید روستایی اجرایی شده است و ظرفیت تولید سالانه این طرح شامل ۲۰۰ هزار اصله نهال گواهی شده گردوی پیوندی است.

رضوانی جلال خاطرنشان کرد: ۲ میلیون شاخه پیوندک ۲۵ سانتیمتری و ۱۵۰ هزار پایه نهال گردو از دیگر تولیدات این طرح است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان ارزش کل تولیدات سالانه را پس از رسیدن به حداکثر تولید بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: با بهره برداری از این طرح برای ۲۵ نفر به صورت مستقیم و ۶۰۰ نفر روز به صورت فصلی اشتغال ایجاد می‌شود.

رضوانی جلال مزایای طرح را شامل کاهش دوره نونهالی باغ‌های گردو، افزایش چشمگیر کیفیت محصول، یکنواختی محصول تولیدی، کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید، افزایش ضریب مکانیزاسیون باغبانی، ایجاد زمینه صادرات محصول و تأمین نیاز کشور به پیوندک و نهال گردوی پیوندی ذکر کرد.

«محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی امروز / پنجشنبه / پس از ورود به تویسرکان از طرح سرشاخه کاری گردو در این شهرستان به عنوان آزمونه اجرای طرح در کشور بازید کرد.

۷۵۲۳/‏۲۰۸۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...