نکوداشت آیت‌الله حسینی‌ زنجانی برگزار شد


آئین نکوداشت آیت‌الله حسینی‌ زنجانی در زنجان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در این مراسم اظهار کرد: در این همایش گرد هم آمده‌ایم تا از خدمات آیت‌الله حسینی زنجانی برای رشد حوزه‌های علمیه تجلیل کنیم‌. وقتی که فهرست اشخاص و شخصیت‌های نورانی و عالمان برخاسته از این استان را مرور می‌کنیم، انسان را شگفت‌زده می‌کند.

وی ادامه داد: از این شهر و استان، عالمان، فیلسوفان و دانشمندان بزرگی برخاسته‌اند. مراجع تقلید، چهره‌های بزرگ و نخبگان برجسته از این استان ظهور کرده‌اند. آیت‌الله حسینی زنجانی و آیت‌الله شبیری‌ زنجانی از چهره‌های عصر ما در زنجان و ایران هستند که شناسنامه فرهنگی و معرفتی حوزه و دانشگاه نسل امروز به‌شمار می‌روند و نقش عظیمی در قلمرو علم و اخلاق و فضیلت داشته‌اند.

او بیان کرد: هویت نسل امروز و دختران و پسران ما زمانی درست شکل می‌گیرد که با شخصیت‌های فقید آشنا شوند و زمانی در مقابل هجمه‌ها می‌ایستند و از اصالت خود دفاع می‌کنند که ریشه‌های تاریخی خود را پیدا کنند و با مفاخر گره بخورند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: اگر بخواهیم نسل امروز را در مسیر انقلاب و ارزش‌های متعالی دینی قرار دهیم، نخستین راه آن این است که آن‌ها را با تاریخ پرشکوه کشور و اسلام و نیز مفاخر و عالمان آن آشنا کنیم.

آیت‌الله اعرافی تاکید کرد: باید اصحاب هنر و رسانه در ساختن هویت ایمانی و علمی و ریشه‌دار کردن نسل امروز در تاریخ باشکوه قدم بردارند و با تولید آثار ارزشمند به انتقال این مفاهیم به نسل‌های آینده کمک کنند.

او به نقش امام رضا (ع) در عرصه‌های بی‌بدیل حرکت‌های دینی اشاره کرد و افزود: اولین میدان تأثیرگذار فعالیت‌های ایشان، مواجهه تمدن اسلامی با دیگر ادیان و تمدن‌ها بود. این امام بزرگوار در مقابل اندیشه‌ها و ادیان دیگر پرچم‌داری و نگاه خاندان پیامبر (ص) را عرضه کرده است.

اعرافی یادآور شد: امام رضا (ع) از مباحث اسلام بین مسیحیت و یهودیت و فلسفه‌های وارداتی میدان‌داری کرده و توحید ناب و نبوت مبرا از خطا در سخن مولا موج می‌زند. ایشان هویت و معرفت اسلامی را در برابر اندیشه‌های وارداتی محافظت کرده‌اند.

او دومین میدان مواجهه امام رضا (ع) را مواجهه با فرق و مذاهب در درون خانواده اسلامی دانست و گفت: در این هنگام مباحث گوناگون کلامی و حدیثی با قرائت متفاوت از اهل‌ بیت (ع) پدید آمد که امام از هویت اهل‌ بیت (ع) در برابر دیگر فرق و مذاهب با رعایت جوانب اسلامی دفاع کردند. تکمیل ساختمان فکر شیعی در قلمرو حدیث و فقه شکل گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به این‌که پس از هر امامی شاهد یک ریزش و ظهور یک و چند انشعاب هستیم که از مسیر قطار اثنی عشری پیاده شدند، تصریح کرد: در عصر امام رضا (ع) انشعاب بزرگی به نام واقفیه را در درون مکتب شیعی شاهد هستیم که امام این انحراف بزرگ را معالجه کردند.

وی ادامه داد: میدان دیگر، میدان مواجهه سیاسی در پیچیده‌ترین حرکت سیاسی مامون بود که مامون با تاکتیک‌های هوشمندانه سعی در تسخیر امام داشت اما امام با هوشمندی از آن دست‌مایه‌ای برای هجرت بزرگ ساختند که در عصر پیشین ائمه سابقه نداشت.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور از حرکت امام رضا (ع) به عنوان هجرت فرهنگ‌ساز یاد کرد و افزود: مامون با کمال خفت در این میدان شکست خورد. هجرت‌های بزرگی داریم که کارساز بوده و نقطه عطفی در تاریخ محسوب می‌شود. قوام اندیشه و حیات نورانی اسلام به زنجیره‌هایی از هجرت‌های بزرگ برمی‌گردد. همان‌طور که هجرت شیخ طوسی به نجف نیز سرآغاز شکل‌گیری حوزه علمیه نجف شد.

وی خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) چنان خلفای عصر را مغلوب کردند و اندیشه اسلام ناب را توسعه داده بودند که خلفا عرصه را برای ابنای ایشان تنگ کردند. حوزه‌های علمیه امروز نیز باید درخشش عصر امام رضا (ع) را مدنظر قرار دهند.

اعرافی با اشاره به اینکه پیشرفت‌های علمی ما با اشراف مقام معظم رهبری بوده است، بیان کرد: اولین توصیه راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب، علم، تحقیق و پژوهش است. حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید با نگاه و خیز جدید در عرصه‌های علمی وارد شوند و مرزهای علم و فناوری را درنوردند. ایران اسلامی باید از این وضع آشفته اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عبور کند و باید از چهره‌های بزرگ الهام بگیریم و پیش برویم.

وی به شخصیت والای آیت‌الله حسینی‌ زنجانی و خاندان ایشان اشاره و بیان کرد: یک شخصیت برجسته، یک شهر را از یک به صد می‌برد و این‌ها اوتاد و ارکان زمین و پایه‌های رشد و تعالی یک شهر هستند. دانش و فن ما باید اخلاق‌مدار باشد.

این مسئول یادآور شد: در سیل اخیر بیش از ۱۰ هزار طلبه به کمک سیل‌زدگان شتافتند. دل یک روحانی مملو از خدمت به مردم و محرومان جامعه است. کسانی می‌خواهند حوزه سیاسی نباشد و برخی هم می‌خواهند سیاست‌زده سطحی باشد اما حوزه باید سیاسی و دور از انحراف باشد.

در پایان این مراسم از آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌ زنجانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع تجلیل شد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا