جان و سلامت انسان ها در تیررس کالاهای قاچاق


جان و سلامت انسان ها در تیررس کالاهای قاچاق

شیراز - ایرنا- همزمان با هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز، 10 غرفه کالاهای قاچاق در کنار درِ ورودی دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه‌اندازی شده ، این نمایشگاه گوشه کوچکی از صدمات و آسیب هایی که کالای قاچاق بر جان و سلامت انسان ها وارد می‌کند را به نمایش گذاشته است.

عمده محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه شده و محصولات خارجی قاچاق در این نمایشگاه، تصویری واضح و روشن از آسیب های پوستی و خسارت هایی مالی است که مصرف کنندگان از همه جا بی خبر صرفاً به بهای مصرف کالای ارزانتر از نمونه اصلی باید متحمل شوند.

شاید باور آن سخت باشد مقایسه نمونه های ساخته شده بر اساس تقلب با نمونه های اصلی در این نمایشگاه گاه آن قدر به هم نزدیک است که به اصطلاح مو لای درز آن نمی رود، اما این نمایشگاه این فرصت را فراهم کرده که با ارائه آگاهی های لازم به شهروندان آنها بدانند که نباید به راحتی سلامت خود را در مقابل تهدید کالای قاچاق خارجی بگذارند.

برخی از تولیدات زیر زمینی که به اسم برند خارجی در این نمایشگاه عرضه شده در شهرستان های اطراف شیراز ساخته شده، زیر زمین های تاریک و زیر پله هایی که بدون داشتن حداقل های بهداشتی محل تولید و بسته بندی و عرضه این محصولات ترسناک بوده در این نمایشگاه معرفی گردیده است.

جان و سلامت انسان ها در تیررس کالاهای قاچاق

۵۰ درصد افزایش در کشف کالای قاچاق

معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس در بازدید از نمایشگاه هفته مبارزه با کالاهای قاچاق و ارز، از کشف کالای های قاچاق به ارزش ۳۳۶ میلیارد تومان در سال ۹۷، خبر داد و اضافه کرد: این کشفیات نسبت به سال ۹۶ افزایش ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

احمد احمدی زاده با بیان اینکه همه ظرفیت های قانونی برای مبارزه با قاچاق کالا به کار گرفته می شود گفت: در سه ماهه نخست امسال ۵۵ میلیارد تومان کالا در استان فارس کشف شد که بیشتر آنها کالاهای وارداتی از جمله لوازم خانگی، آرایشی بهداشتی، البسه و پوشاک است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس با اشاره به وضعیت خوب استان در مبارزه با کالای قاچاق گفت: طرح جامع مبارزه با کالای قاچاق و ارز به نهادها و سازمان ها ابلاغ شده و هر سه ماه یک بار، میزان اثربخشی آنها گزارش می شود.

احمدی زاده با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با بازارهای سیاه، اضافه کرد: بیشتر غرفه هایی که در نمایشگاه هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه‌اندازی شده، مربوط به کالاهایی است که در خیابان انوری وجود دارد و قاچاق بودن آنها، مشخص است.

وی از سازمان های مربوطه و رسانه ها خواست تا با حضور فعال در آگاهی بخشی بیشتر به جامعه نسبت به شناخت کالاهای قاچاق اقدام کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس از تجهیز و ساماندهی پاسگاه ها و کانکس های سیار مبارزه با کالای قاچاق در وروردی های استان فارس خبر داد و افزود: کانکس های سیار در مسیرها نیز در حوزه مقابله پیش‎ بینی شده است.

احمدی زاده همچنین بر نقش مردم در حوزه پیشگیری از قاچاق کالا، تاکید کرد و گفت: در سه ماه گذشته حدود هزار و ۲۱۵ پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی و ۷۴ پرونده کالای قاچاق در دادگاه انقلاب برای کالاهای ممنوعه، تشکیل شده است.

اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در زمینه آشنایی مردم با کالاهای سلامت محور

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در حاشیه این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه دو روزه، با هدف آشنایی مردم به داروها، مکمل ها و کالاهای سلامت محوری که در کشور به صورت قاچاق و تقلبی توزیع می شود، راه اندازی شده است.

دکتر محمدجواد خشنود افزود: کالای های سلامت محور قاچاق، سالانه جان افراد بسیاری را تهدید می کند به طوری که بر اساس آمارها، سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر بر اثر عوارض ناشی از مصرف کالاهای سلامت محور قاچاق شامل دارو، مکمل ها، تجهیزات پزشکی، نوشیدنی ها و لوازم آرایشی بهداشتی، جان خود را از دست می دهند.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه هر ساله از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می شود تا اطلاع رسانی کامل در این زمینه، به مردم و مراجعان، انجام شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: ابتکاری که امسال در برگزاری نمایشگاه انجام شده این است که در کنار کالاهای قاچاق به ویژه نوشیدنی ها، نمونه های ایرانی آنها نیز نمایش داده می شود تا مراجعان هر دو نمونه خارجی قاچاق و نمونه ایرانی که با کیفیت بهتر و بدون مواد افزودنی و نگهدارنده تولید می شوند را مشاهده کنند.

دکتر خشنود بیان کرد: مردم می توانند با تهیه کالای ایرانی مسایل مربوط به آنها را به روش های مختلف پیگیری و ردیابی کنند در صورتی که در بسیاری از کالای خارجی، چیزهایی که روی برچسب محصول درج شده با محتویات آن تفاوت دارد و تقلبی است.

وی از برگزاری نمایشگاه دیگری در این زمینه در ماه های آینده و در سطح وسیع تر برای اطلاع رسانی بیشتر به مردم، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاهای سلامت محور خبر داد تا مردم بتوانند با بهترین کالاها آشنا شده و آنها را انتخاب کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزاری نمایشگاه های مختلف در اماکن پر تردد سطح شهر مانند ایستگاه های مترو، توزیع بروشورهای آموزشی، برگزاری همایش های مختلف و اطلاع رسانی در مطبوعات و رسانه ها را از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای افزایش آگاهی عمومی در جامعه برشمرد.

نمایشگاه هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا جمعه در محل در ورودی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دایر است.

۶۱۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان