ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی در کردستان برای 52 نفر اشتغالزایی کرد


ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی در کردستان برای 52 نفر اشتغالزایی کرد

سنندج - ایرنا - رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در برخی روستاهای این استان برای 52 نفر اشتغال ایجاد کرده و موجب رونق گردشگری روستایی شده است.

آوات مُکاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به پتانسیل های کردستان در حوزه گردشگری روستایی در حال حاضر ۱۳ اقامتگاه بوم گردی در این استان فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود تا پایان تابستان سال جاری تعداد این خانه های بوم گردی در استان به ۲۵ مورد برسد، افزود: در حال حاضر ۵۰ پرونده ایجاد خانه های بوم گردی در استان در حال بررسی است.

مُکاری اضافه کرد: در این خانه های بوم گردی ۵۳ اتاق وجود دارد که روستای دولاب با پنج خانه و ۲۱ اتاق بیشترین آمار این حوزه را دارد.

رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان یادآور شد: این خانه های بوم گردی در روستاهای دولاب، شیان، گلین، گومه ای، دره تفی، آویهنگ، نوره و صلوت آباد واقع شده است.

وی گفت: این خانه ها عمدتاً در روستاهایی قرار دارند که بافت سنتی و تاریخی خود را حفظ کرده و صاحبان آنها با تغییر کاربری اقدام به ایجاد خانه بوم گردی می کنند و یا برخی نیز در حال احداث خانه های جدید در روستاها هستند.
مکاری با بیان اینکه برای هر کدام از این خانه های بوم گردی حدود ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات اشتغالزایی تسهیلات در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: خانه های که به تازگی احداث می شوند زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی از مصالح، نماها و تزئیینات بومی و سبک معماری هر روستا استفاده می شود.
وی اظهار داشت: تسهیلات بانکی این طرح طبق طرح توجیهی هر خانه تا سقف دو میلیارد ریال در نظر گرفته شده اما با توجه به وسعت خانه های بوم گردی در استان هزینه احداث هر خانه در کردستان بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریال متغیر است.
۴۳ روستای کردستان براساس شاخص های توریسم به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده اند و بیش از ۱۰ مورد از این روستاها اکنون در کانون توجه توریسم قرار دارند و دارای ظرفیت های گردشگری هستند.
۷۳۴۹/‌۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا