رونق تولید با چاشنی اقتصاد مقاومتی در فراهان


رونق تولید با چاشنی اقتصاد مقاومتی در فراهان

اراک - ایرنا - شهرستان فراهان از توابع استان مرکزی چند سالی است که میزبان کارگاه های تولید کفش شده و با الگویی هدفمند توانسته در سال جاری بدرخشد و ردپای موفقیت خود را با 42 کارگاه فعال گام به گام با رونق تولید تثبیت کند.

به گزارش ایرنا، رونق تولید و تقویت بنیه اقتصادی کشور از راهبردهای مهم و کلانی است که امسال به عنوان شعار ملی برای همه بخش‌ها تکلیف شده و می‌طلبد که در سایه نوآوری، تعهد و پشتکار بسترهای ایجاد اشتغال پایدار و در نهایت بهبود شرایط معیشتی مردم رقم بخورد که در این راستا معرفی نمونه‌های موفق می‌تواند تسهیلگر باشد و انگیزش بیشتری را در موفقیت برنامه‌ها رقم بزند.

مقام معظم رهبری با آگاهی کامل از شرایط اقتصادی کشور و تشریح آن برای مردم و مسئولان، تنها راه برون رفت از تنگناها را رونق تولید عنوان کرده و شناسایی نیروهای درون زا و ظرفیت‌های موجود و قابل دسترس مادی و معنوی در عرصه‌های مختلف را با مشارکت همه دستگاه‌ها و اولویت‌گذاری و استفاده بهینه از توان آنها در کنار برجسته سازی نظرات کارشناسی و افراد صاحب‌نظر، گروه‌های مشورتی و تحقیقی فراخوانده است.

فراهان یکی از شهرستان‌های ۱۲ گانه استان مرکزی است که سال‌های اخیر در الگوی تقسیمات کشوری ارتقا یافت و در زمره مناطق کمتر برخوردار این استان است اما توانسته در سایه برنامه محوری و خودباوری در صنعت کفش رشد کند و در آستانه تبدیل شدن به قطب تولید و خوشه صنعتی است و این زنجیره کارگاهی روز به روز استوارتر و موفق تر پیش می‌رود.

مناطق روستایی کشور در دهه اخیر به دلیل خشکسالی و کم آبی و اقتصاد کشاورزی محور با معضلات نبود اشتغال پایدار دست و پنجه نرم می‌کنند که از پیامدهای آن پدیده ناخوشایند مهاجرت و آسیب‌های اجتماعی است اما می‌توان روستاها را با نگاهی نو و الگویی خلاقانه مولد نگه داشت و زنجیره تولید کفش در مناطق روستایی فراهان مصداقی ارزشمند از این رویکرد است.

تفکر و ایده پردازی‌های کارشناسی و از طرفی استقبال جوانان پرشور و غیرتمند و جویای کار در تعدادی از روستاهای فراهان با خود نشاط صنعتی، درآمدزایی و اشتغال را به همراه آورده و کارگاه‌های تولید کفش این خطه هرچه می‌گذرد سهم خود را در تولید و بازار کفش گسترده‌تر می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان فراهان در گفت و گو با ایرنا، گفت: ۴۲ کارگاه تولید کفش در روستاهای شیرین آباد، امیرآباد، فشک و مجدآباد کهنه از توابع این شهرستان بیش از ۳۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است.

«ابوالفضل محمودی خواه» افزود: فعالیت عمده کارگاه‌های کفش شهرستان فراهان در زمینه تولید کفش بچه گانه است که از نظر کیفیت و تنوع توانسته موفق عمل کند و بستر تبدیل شدن این شهرستان را به قطب تولید پاپوش‌های کودک کشور مهیا کرده است.

وی اظهار داشت: نخستین کارگاه تولید کفش شهرستان فراهان توسط یک کارآفرین که تجربه چندین ساله این حرفه را در تهران داشت متولد شد اما خوش فکری و پشتکار سبب شد که در مدت کوتاهی شمار کارگاه‌های تولید کفش فراهان به ۴۲ فقره برسد و این شهرستان نام و آوازه‌ای را در این حرفه به دست بیاورد.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: بیش از ۲۰۰ کارگاه کفش در تهران شناسایی شده که مالکان آنها اهل شهرستان فراهان هستند و مکاتباتی برای انتقال این واحدهای های تولیدی به فراهان انجام شده که اگر این برنامه با موفقیت رقم بخورد این شهرستان سلطان تولید کفش کودک خواهد بود و می‌تواند برای ۲ هزار نفر اشتغال زایی کرده و بیکاری را در این خطه ریشه کن کند.

محمودی خواه گفت: قطعه زمینی در فراهان برای ایجاد شهرک تخصصی کفش کودک با ظرفیت استقرار ۸۰۰ کارگاه کوچک تولیدی جانمایی شده که در صورت تحقق این مهم تمامی کارگاه‌های روستایی باید در مکان جدید تجمیع شده و نقل مکان کنند.

وی بیان کرد: تمامی کارگاه‌های تولید کفش شهرستان فراهان مورد حمایت بخش دولتی قرار دارند و سال گذشته تسهیلات قابل توجهی به این واحدهای تولیدی پرداخت شد.

رئیس اتاق اصناف شهرستان فراهان ادامه داد: علاوه بر کارگاه‌های تولید کفش ۱۷ واحد تریکوبافی نیز در فراهان فعالیت می‌کنند که بیش از ۶۰ نفر در این واحدها اشتغال دارند.

یکی از کارگاه داران کفش کودک در روستای شیرین آباد فراهان گفت: فعالیت این کارگاه از سه سال پیش آغاز شده و هفت نیروی انسانی در این واحد تولیدی شاغل شده‌اند که در صورت رونق بازار شمار کارکنان این واحد به ۱۵ نفر می‌رسد.

«مسعود شیرین آبادی فراهانی» افزود: تولید روزانه این کارگاه ۷۲ جفت است اما در برخی از فصول سال محصول تولیدی به ۲۵ جفت در روز می‌رسد که در این شرایط علاوه بر اشتغال مستقیم، تعداد قابل توجهی شغل واسط نیز ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: تمامی کارگاه داران تولید کفش فراهان، فعالیت خود را در تهران آغاز کرده‌اند و امروز به دلیل تعلق خاطر به زادگاهشان زمینه کاری خود را به این منطقه انتقال داده‌اند تا نقشی در توسعه پایدار و بهبود شرایط شغلی این منطقه محروم داشته باشند.

این کارگاه دار جوان شیرین آبادی فراهانی بیان کرد: بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان کفش تهران اهل فراهان هستند که اگر دولت حمایت لازم و برنامه منسجمی داشته باشد اغلب آنها یتمایل به مهاجرت خود و رسته شغلی شأن را در سرزمین مادری دارند.

شیرین آبادی فراهانی افزود: دولت برای حمایت از تولیدکنندگان فراهان تسهیلات پرداخت می‌کند اما اولین مشکل تولیدکنندگان برای دریافت این تسهیلات، وثایق است که دشواری‌های زیادی را ایجاد می کندو می‌طلبد دولت شرایط پرداخت بازنگری و تسهیل شود.

وی افزود: کارگاه تولیدی کفش ایجاد شده توسط اینجانب درحال حاضر معضل مالی ندارد اما با تزریق تسهیلات می‌توان برنامه توسعه‌ای را پی گرفت و دامنه فعالیت را گسترش داده و با ورود ماشین آلات جدید اشتغال بیشتر و درآمدزایی مناسب‌تری را رقم زد.

یکی دیگر از کارگاه داران روستای مجد آباد کهنه فراهان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: همکاری بخش دولتی و خصوصی در فراهان به طور کامل و شفاف تعریف نشده به طوری که روند دریافت تسهیلات برای کارگاهم سه سال به درازا انجامیده و هنوز نتیجه نداده است.

«محمود امیرآبادی فراهانی» گفت: شعبه نخست فعال یت این کارگاه از شهرستان قم آغاز شد اما برای ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت جوانان منطقه فراهان کارگاه اصلی به روستای مجدآباد کهنه منتقل شد و اکنون پنج نفر در این واحد تولیدی به کار گمارده شده است.

وی افزود: تولیدات این کارگاه شرکتی است و در صورت حمایت و واردات ماشین آلات مورد نیاز می‌توان روزانه ۱۰ هزار جفت کفش کودک تولید کرد اما تا کنون حمایتی در این خصوص انجام نشده است.

این تولید کننده کفش فراهان گفت: در صورتی که دولت تسهیلات تقاضا شده برای این کارگاه کفش را بپردازد بیش از ۱۰۰ فرصت شغلی در این شهرستان محروم ایجاد می‌شود که در نوع خود انقلابی د. زمینه کسب و کار است.

فرماندار شهرستان فراهان در این خصوص گفت: فعالیت کارگاه‌های کفش و تریکو این خطه بیش از ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده که در این منطقه بی سابقه بوده است.

سید «احمد سجادی» افزود: پیش از فعالیت کارگاه‌های کفش و تریکو در فراهان جوانان شهری و روستایی این شهرستان برای اشتغال به اراک، قم یا تهران مهاجرت می‌کردند اما زنجیره کارگاهی کفش آهنگ مهاجرت را کندتر کرده و برای بیش از ۵۰۰ جوان کارسازی کرده است که امتیاز بزرگی در اقتصاد فراهان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کارگاه‌های تولیدی کفش بچه گانه و بیش از ۲۰ کارگاه تریکو بافی در روستاهای شهرستان فراهان افتخار اقتصادی این منطقه هستند و فرمانداری هر همکاری و حمایت از آنها کرا در دستور کار دارد.

فرماندار شهرستان فراهان بیان کرد: بیش از ۲۰۰ نفر از مردم فراهان در تهران و قم کارگاه‌های تولید کفش دارند که در نشستی زمینه‌های سرمایه گذاری و تولید این رشته با حضور کارافرینان بررسی شده و تعداد قابل توجهی از آنان دعوت فرمانداری و استانداری را برای بهبود هدفمند این حرفه پذیرفته‌اند.

سجادی گفت: بیش از ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات پارسال به تولیدکنندگان کفش فراهان پرداخت شد و متقاضیان در صورت داشتن شرایط می‌توانندبه صورت ویژه از این تسهیلات بهره مند شوند.

وی اظهار داشت: زیره و رویه کفش کودک در کارگاه‌های فراهخان از دیگر نقاط کشور تأمین می‌شود که تمهیداتی برای تولید زیره چرم در فراهان اندیشیده شده و تحقق این مهم علاوه بر تکمیل زنجیره تولید فرصت اشتغال بیشتری را نیز مهیا می‌کند.

یکی از کارگران شاغل در کارگاه‌های تولید کفش فراهان نیز گفت: با توجه به اینکه صنعت چندانی در شهرستان فراهان وجود ندارد جوانان این خطه برای اشتغال با مشکل جدی مواجه هستند.

«عباس مجدآبادی» افزود: کمبود آب برای فعالیت‌های کشاورزی و نداشتن سرمایه اولیه برای دامپروری جوانان را بی انگیزه کرده بود اما فعالیت کارگاه‌های تولید کفش در این منطقه جان تازه ای به کسب و کار بخشیده و جوانان روستاهای فشک، مجدآباد کهنه، شیرین آباد و امیرآباد با اشتغال در این واحدهارضایتمندی شغلی دارند.

یکی دیگر از کارگران واحدهای تولید کفش روستای شیرین آباد فراهان گفت: روزانه بیش از ۲۰۰ جفت کفش بچه گانه در این کارگاه تولید می‌شود که در بازار ۱۵ خرداد تهران به فروش می‌رسد.

«حسین فرمهینی» اظهار داشت: فعالیت کارگاه‌های تولید کفش در شیرین آباد حال و هوای این روستا را تغییر داده و حتی یک جوان بیکار در این روستای ۵۰۰ خانواری وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بسیاری از جوانان روستای شیرین آباد با تشکیل شرکت‌های تعاونی در راستای راه اندازی کارگاه‌های تولید کفش هستند که انتظار می‌رود مسئولان هم در ارائه مجوزهای لازم و هم در پرداخت تسهیلات با آنان همکاری کنند.

این کارگر زبده کارگاه کفش دوزی شیرین آبادی اظهار داشت: مهمترین مشکل واحدهای فعال تولید کفش شیرین آباد کمبود تجهیزات و لوازم تولید است و مسئولان کارگاه‌ها برای دریافت تسهیلات به دستگاه‌های دولتی مراجعه کرده‌اند اما بانک‌ها تسهیلات را به ازای وثیقه‌های شهری و یا ضامن کارمند پرداخت می‌کنند که کارگاه داران کفش شیرین آباد از این امکان برخوردار نیستند.

فراهان از توابع استان مرکزی است که دارای ۲ بخش مرکزی به مرکزیت فرمهین و خنجین به مرکزیت شهر خنجین با ۲۸ هزار و ۹۹۴ نفر جمعیت است.

۳۰۱۷/ ۶۰۱۳/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید