«پل بند لشکر» شوشتر؛ برگی از شکوه گذشتگان


«پل بند لشکر» شوشتر؛ برگی از شکوه گذشتگان

اهواز - ایرنا - شهرستان شوشتر در شمال خوزستان یکی از شهرهای تاریخی کشور است و جاذبه های گردشگری متنوع و غنی را در دل خود جای داده که یکی از این آثار زیبا و تاریخی پل بند تاریخی لشکر است.

به گزارش ایرنا شهرستان شوشتر علاوه بر سازه های آبی که در فهرست آثار یونسکو ثبت شده، دارای حدود ۳۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی در فهرست میراث فرهنگی کشور است.

تاریخ غنی، معماری کم نظیر، طبیعت زیبا و صنایع دستی تولید شده در شوشتر باعث شده تا این شهرستان در چهار فصل سال به ویژه ایام نوروز میزبان حضور گردشگران خارجی و داخلی زیادی باشد.

پل بند لشکر یکی از آثار ۱۳ گانه ثبت جهانی در این شهرستان و یک بنا از مجموعه نظام آبی تاریخی شوشتر است.

دروازه لشکر، یکی از دروازه‌های ششگانه تاریخی شوشتر در کنار این پل بند بوده و پیشینه ساخت این پل همانند دیگر بناهای آبی تاریخی شوشتر، به دوره ساسانیان بازمی‌گردد.

جنس مصالح به کار رفته در ساختمان بند، ماسه سنگ، ملات ساروج، طول پل ۱۲۴ متر و میانگین ارتفاع آن ۸/۳۵ متر است.

پل بند لشکر ۱۳ دهانه داشته که امروزه ۱۱ دهانه از آن باقی مانده و آب جاری در نهر داریون از این دهانه ها می‌گذرد.

هنگام قدم زدن اطراف این پل تلفیقی زیبا از طبیعت، تاریخ و معماری گذشتگان را می توان به نظاره نشست.

در سال های اخیر راه اندازی یک مجموعه تفریحی و خدماتی در جوار این پل تاریخی بر رونق گردشگری آن افزوده و باعث شده تا در این ایام میزبان گردشگرانی از سراسر خوزستان برای گذراندن تعطیلات پایان هفته باشد.

یکی از جالب ترین ویژگی های این مجموعه گردشگری اختلاف دمای چشمگیر مجموعه با فضای بیرون است که این اختلاف دما گاهی به بیش از هفت درجه سانتیگراد نیز می رسد.

عبور رودخانه از دل این مجموعه کم نظیر و راه اندازی سیستم های خنک کننده و مه پاش دلیل اختلاف دمای چشمگیر این مجموعه با فضای بیرون به ویژه در شب هنگام است.

همسایگی این مجموعه گردشگری با بقعه متبرکه امامزاده عبدا…، صفای گشت و گذار در این مکان را دو چندان کرده و باعث شده تا گردشگران در این مجموعه سفری سیاحتی و زیارتی را رقم بزنند.

شوشتر با بیش از ۱۰۰ بنای آبی تاریخی متعلق به دوران مختلف از شهرهای کهن ایران است و شاهکارهای مهندسی آب در این شهرستان، شوشتر را به عنوان موزه مهندسی آب ایران تبدیل کرده است.
سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده اند؛ در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.
آثار باستانی این سازه‌های آبی، با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیدند.

۷۱۵۹ / ‌‬ ۶۰۳۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...