حمله موشکی به پایگاه سعودی ها در تعز/ اختلاف بن‌زاید و بن‌سلمان درباره جنگ یمن


حمله موشکی به پایگاه سعودی ها در تعز/ اختلاف بن‌زاید و بن‌سلمان درباره جنگ یمن

خبرگزاری آریا- رزمندگان یمنی بار دیگر حمله ارتش سعودی و مزدورانش را در یکی از جبهه‌های نجران واقع در جنوب عربستان ناکام گذاشتند.

حمله موشکی به پایگاه سعودی ها در تعز/ اختلاف بن‌زاید و بن‌سلمان درباره جنگ یمن
خبرگزاری آریا- رزمندگان یمنی بار دیگر حمله ارتش سعودی و مزدورانش را در یکی از جبهه‌های نجران واقع در جنوب عربستان ناکام گذاشتند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره، رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن جلوی پیشروی مزدوران ارتش سعودی را در منطقه کساره در نجران گرفتند. مزدوران سعودی با پشتیبانی جنگنده‌های متجاوز سعودی-آمریکایی در تلاش بودند به سوی مواضع نیرو‌های یمنی پیشروی کنند، اما شکست خوردند و شماری از آنان کشته یا زخمی شدند و از هرگونه پیشروی بازماندند.
از طرف دیگر ستاد اطلاع رسانی جنگ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، تصاویری از عملیات رزمندگان یمنی علیه مزدوران سعودی و آتش گرفتن خودرو‌های نظامی و زرهی و انهدام و هلاکت سرنشینان این خودرو‌ها پخش کرد.
یحیی الشامی خبرنگار المسیره در گزارشی ابتدا به تصاویر شماری از خودرو‌های زرهی و نظامی منهدم شده یا از کار افتاده بر اثر حملات رزمندگان یمنی در صرواح واقع در استان مأرب یمن اشاره کرد و گفت: رزمندگان یمنی در این تصاویر با موشک خودرو‌های زرهی و نظامی و نفرات مزدوران را با موشک‌های هدایت شونده شکار می‌کنند.

حمله موشکی به پایگاه سعودی ها در تعز
منابع خبری گزارش دادند که ارتش و کمیته های مردمی یمن با دو فروند موشک «زلزال 1» پادگان نظامی نیروهای ائتلاف سعودی در استان تعز یمن را هدف قرار دادند.
به گزارش پایگاه خبری المیادین، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی مواضع نیروهای ائتلاف سعودی در پادگان نظامی خالد واقع در غرب استان تعز در جنوب غربی یمن را هدف قرار دادند.
بر اساس این گزارش، موشک‌های یمنی با دقت بالایی به مواضع نیروهای ائتلاف سعودی برخورد کرده است.
هنوز از تلفات و خسارت‌های این حمله موشکی گزارشی منتشر نشده است.
نیروهای یمنی همچنین روز جمعه عملیات هجومی نیروهای سعودی را در منطقه جیزان و عسیر واقع در مرزهای جنوبی عربستان دفع کردند و در این عملیات ده‌ها تن از نیروهای سعودی کشته یا زخمی شدند.
واحدهای تک تیرانداز ارتش یمن نیز طی 24 ساعت گذشته نیروهای سعودی را در محورهای عملیاتی جیزان و نجران هدف قرار دادند. دستکم 21 تن از نیروهای سعودی در کمین تک تیراندازان کشته یا زخمی شدند.
حملات دقیق موشکی نیروهای یمنی به مراکز نظامی عربستان و نیروهای وابسته به آن در خاک یمن به کابوسی برای دولت ریاض تبدیل شده و تاکنون نتوانسته مانع این حملات شود.

شگفتی دشمنان از دقت عملیات هوایی ارتش یمن
دقت عملیات پهپادی و موشکی ارتش یمن به تاسیسات مهم نظامی و حیاتی متجاوزان سعودی- اماراتی در دو ماه اخیر با از کارانداختن سامانه پاتریوت در رهگیری پهپادها و موشک های یمنی، شگفتی دشمنان را در پی داشته است. متجاوزان هرگز تصورش را نمی کردند که فرودگاه های ابها، جیزان و نجران سعودی با عملیات پهپاد قاصف k2 تعطیل شود. این سه فرودگاه نمونه ای از 300 هدفی است که ارتش یمن آنها را هدف قرار خواهد داد.
محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی انصار الله گفت: امروز تاکید می کنیم یمن از کشور وارد کننده موشک به کشور تولید کننده انواع موشک تبدیل شده است، مهندسان یمنی توانستند موشک های بالستیک با بردهای مختلف و رادارگریز از پدافند هوایی سعودی تولید کنند.
سرتیپ عزیز راشد تحلیلگر مسایل نظامی گفت: هر کشوری که بتواند فناوری ساخت موشک را به دست آورد، قادر خواهد بود نسل های جدیدتری از آن را بسازد، توانایی ما از جهت برد و توان تخریبی در درحال افزایش است، امروز فرودگاه های نجران، جیزان و ابها و پایگاه هوایی ملک خالد تعطیل شده است.
متجازوان و مزدورانش تلاش می کنند با اجرای عملیات گسترده ضد پایگاه های ارتش و کمیته های مردمی ابتکار عمل را در دست بگیرند، اما نیروهای یمنی با دفاع جانانه همه تلاش های آنها را با شکست روبرو کرده اند، در مقابل سعودی ها و اماراتی با زیر پا گذاشتن توافق سوئد در الحدیده و هدف قرار دادن مناطق مسکونی، از مردم یمن انتقام می گیرند.
زید الغرسی روزنامه نگار گفت: رژیم سعودی در پاسخ به عملیات نظامی موفق نیروهای یمنی مردم را هدف قرار می دهد، آنها تلاش می کنند توافق سوئد را دور بزنند و اوضاع را در الحدیده آشفته کنند، تا بر شکست های خود در عمق خاک عربستان سرپوش بگذارند.
پیشرفت صنایع نظامی و دفاعی ارتش و کمیته های مردمی به دست مهندسان یمنی، در جهت تحقق وعده های سیدعبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله با توانمندسازی ملت یمن است، تا سال پنجم جنگ، سال سرنوشت ساز با پیروزی های بزرگ ملت یمن باشد.

حمله ائتلاف متجاوز سعودی به الحدیده
در حمله خمپاره‌ای ائتلاف متجاوز سعودی به الحدیده یمن دست کم یک نفر شهید و یک نفر دیگر مجروح شد.
در گلوله باران مزدوران وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی به مناطق مسکونی در الحدیده دست کم یک نفر به شهادت رسید و یک نفر دیگر نیز به شدت مجروح شد.
به گزارش شبکه خبری المسیره، در این حمله خمپاره‌ای یک منزل مسکونی در منطقه 7 جولای الحدیده دچار آتش‌سوزی شد.

تظاهرات بزرگ در شرق یمن علیه «اشغالگری اماراتی-سعودی»
هزاران نفر از اهالی «المهره» در شرق یمن با برگزاری تظاهراتی گسترده اعلام کردند، نیروهای ائتلاف سعودی باید از این استان خارج شوند.
هزاران یمنی با شرکت در تظاهرات گسترده خواستار خروج نیروهای ائتلاف از استان «المهره» (واقع در شرق یمن) و هم‌مرز با کشور عُمان شدند.
بر اساس گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»، تظاهرات‌کنندگان پلاکارت‌هایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود «المهره اشغالگری اماراتی-سعودی را مردود می‌داند».
شرکت‌کنندگان در تظاهرات جمعه (دیروز) که در شهر «الغیضه» مرکز استان المهره برگزار شد، بر مطالبات خود و در رأس آنها خروج نیروهای سعودی، تحویل گذرگاه‌های زمینی و دریایی و خروج تمام نیروهای ائتلاف از فرودگاه الغیضه تأکید کردند.
آنها همچنین اعلام کردند، «راجح باکریت» استاندار المهره باید برکنار شود زیرا در حال اجرای دستورهای سعودی برای تسلط بر استان المهره است.

اختلاف بن‌زاید و بن‌سلمان درباره جنگ یمن
المیادین نوشت: اختلاف میان امارات و عربستان در یمن احتمالا به این برمی‌گردد که بن زاید معتقد است ائتلاف سعودی جنگ در یمن را باخته و حالا وقت توزیع غنایم رسیده است.
وبگاه خبری شبکه تلویزیونی «المیادین» در گزارشی با عنوان «اختلاف بین بن سلمان و بن زاید در یمن چیست»، نوشت: گزارش‌های پیاپی غربی‌ها درباره خروج امارات از جنگ در یمن شاید عجولانه بوده باشد؛ اما اختلاف میان امارات و عربستان در یمن می‌تواند به این برمی‌گردد که بن زاید معتقد است ائتلاف سعودی جنگ در یمن را باخته و حالا وقت توزیع غنایم رسیده است.
در مقدمه این یادداشت آمده است: مطمئنا پس از اینکه کاردار سفارت امارات در تهران در اعتراض به برخاستن پهپاد آمریکایی از خاک کشورش احضار شد، امارات عربی متحده شروع به خارج کردن نیروهایش از خاک یمن کرد. موضوعی که روزنامه وال استریت جورنال را به این نتیجه رساند که امارات از بیم پاسخ ایران به امارات در صورت حمله نظامی آمریکا علیه ایران سعی در بی‌طرف کردن خود در یمن دارد.
قاسم عزالدین نویسنده این یادداشت گفت: احتیاط امارات عربی متحده در این زمینه منطقی است، اما در صورت تجاوز آمریکا از قلمرو امارات این کشور مطمئنا با پاسخ ایران روبه‌رو خواهد شد.
وی افزود: اختلافات عربستان سعودی و امارات، در سال گذشته پس از شکست جنگ الحدیده شروع شد که در آن ائتلاف سعودی، به ویژه نیروهای تحت حمایت امارات عربی متحده، در نفوذ به منطقه الحدیده ناکام ماندند در حالی که عربستان سعودی روی اشغال این منطقه برای باز کردن راه رسیدن به صنعا و توقف حملات ارتش و کمیته‌های مردمی به جیزان، عسیر و أبها حساب کرده بود در این زمینه رسانه‌های غیر دولتی عربستان موضوع نقش امارات در نجات حوثی‌ها را مطرح کردند.
المیادین آورده است: با این حال، ناتوانی امارات عربی متحده و عربستان سعودی در اشغال الحدیده در نتیجه مقاومت ارتش و کمیته ‌ای مردمی معلوم کرد که تجاوز عربستان به یمن وارد مرحله‌ای از تحولات استراتژیک می‌شود که نشانه افول ائتلاف و صعود ارتش و کمیته‌های مردمی است. از آن لحظه، ارتش و کمیته‌های مردمی ابتکار عمل را در دست گرفتند و با هدف گرفتن عمق عربستان و همچنین حملات روزانه خود به جنوب این کشور به تجاوز ائتلاف سعودی پاسخ دادند.
این وبگاه خبری افزود: در مورد تجاوز مشترک به یمن جاه طلبی‌ها و منافع عربستان و امارات در یمن متفاوت است و هر کدام تمایل دارند به گروه‌های خاص خود در یمن تکیه کنند. عربستان از زمانی که دو منطقه یمنی جیزان و عسیر را به خاک خود ملحق کرده از وضعیت شمال یمن و بخصوص منطقه صعده به ستوه آمده است از همین رو عربستان روی قبایل نزیک به حزب التجمع للاصلاح رقیب تاریخی قدرت در شمال یمن و متحد سابق کنگره ملی حساب کرده و هنوز هم روی این رابطه تاریخی و «علی محسن الاحمر» در جایگاه فرماندهی نیروهای موسوم به نیروهای دولت مشروع یمن حساب کرده است.
المیادین نوشت: بر خلاف عربستان، امارات از آغاز حمله به یمن به دنبال توسعه نفوذ و منافع حیاتی خود از بندر عدن تا شبوه و مجمع‌الجزایر سقطری و حتی شاخل آفریقا و ساحل دریای سرخ بوده است و در این راه روی استفاده از گروه‌های دشمن حزب اصلاح و اخوان المسلمین از کهنه کاران حزب کنگره خلق و گروه‌های سلفی نزدیک به القاعده و جدایی طلبان جنوب حساب کرد.
این وبگاه خبری افزود: نیروهای کمربند امنیتی که امارات در عدن تشکیل داد شامل گروه‌های سلفی و گروه‌هایی از شورای انتقالی در جنوب یمن بود که در استان‌های عدن، لحج، أبین و الضالع فعالیت می‌کنند و شمار آنها بالغ بر 10 هزار جنگجوست؛ در مقابل امارات به نیروهای نخبه حضرموت در منطقه المکلا هم برای تسلط بر بنادر نفت خیز المکلا و الضبّة اتکا کرد و همچنین بر نیروهای نخبه شبوه برای تسلط بر بندر و منطقه غنی از نفت و گازی که می‌تواند قواعد انرژی در حوزه خلیج فارس را دگرگون کند.
المیادین آورد: نیروهای اماراتی و سامانه موشک‌های پاتریوت از مأرب خارج شدند تا نیروهای سعودی در این پایگاه القاعده مستقر شوند. تانک و بالگردهای تهاجمی با صدها سرباز از ساحل دریای سرخ و نزدیکی الحدیده خارج شدند تا نظامیان سعودی وارد شوند با رسیدن نیروهای سعودی به مأرب هواپیماهای شناسایی ارتش و کمیته‌های مردمی به مقابله با آنها پرداخته و سامانه پاتریوت را به محض اینکه جای سامانه اماراتی مستقر شد بمباران کردند. بی تردید محمد بن سلمان خروج بن زاید از مأرب را به مثابه کمینی می‌بیند اما بن زاید که شاهد افول قدرت ائتلاف در حمله به یمن است فریاد آن ژنرال را در حین اعلام شکست در جنگ به یاد می آورد که خطاب به نظامیانش گفت حواستان جمع باشد از این جنگ غنایمی را برگیرید که وزنش کم اما بهایش بیشتر باشد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید