نوروبیون: فواید، تداخل دارویی و عوارض جانبی آمپول نوروبیون


آمپول نوروبیون یک آمپول تقویتی است که متشکل از انواع ویتامین B می‌باشد و از موارد عمده مصرف آن، تامین انرژی و رفع بی حالی و خستگی است. بنابراین اگر شخصی از خستگی و کمبود انرژی  شکایت کند و به دکتر مراجعه کرد بی شک در اکثر موارد آمپول نوروبیون تجویز پزشک خواهد بود. آمپول […]

نوروبیون: فواید، تداخل دارویی و عوارض جانبی آمپول نوروبیون
 
آمپول نوروبیون یک آمپول تقویتی است که متشکل از انواع ویتامین B می‌باشد و از موارد عمده مصرف آن، تامین انرژی و رفع بی حالی و خستگی است. بنابراین اگر شخصی از خستگی و کمبود انرژی شکایت کند و به دکتر مراجعه کرد بی شک در اکثر موارد آمپول نوروبیون تجویز پزشک خواهد بود.

آمپول ویتامین B12 یا نوروبیون سطح انرژی بدن را تغییر خواهد داد ولی به جز این فایده همواره برخی از عوارض جانبی آن نیز قابل توجه بوده است و همان قدر که اثر بخش است گاهی مضر خواهد بود. تزریق این ویتامین مزایا و مشکلاتی دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

فهرست عناوین این مطلب

  1. فواید نوروبیون (آمپول ویتامین b12)
  1. کاهش افسردگی و اختلالات شناختی
  2. جلوگیری از کسالت و خستگی
  3. افزایش سوخت و ساز بدن
  4. محافظت از قلب
  5. افزایش تعداد اسپرم
  6. کمک به رشد جنین
  7. کمک به پیشگیری یا درمان اختلالات عصبی دیابتی
  8. ترکیب آمپول نوروبیون
  9. عوارض جانبی آمپول نوروبیون
  10. چند نکته درباره مصرف آمپول نوروبیون
  11. تداخل دارویی نوروبیون
  12. آمپول B COMPHEX چیست؟
  13. کاربرد آمپول B COMPHEX
  14. عوارض جانبی تزریق B COMPLEX

فواید نوروبیون (آمپول ویتامین b12)

ویتامین B12 نقشی حیاتی در سوخت و ساز و عملکرد هورمون‌های بدن ایفا می‌کند. غذاهایی مانند گوشت گاو، محصولات لبنی و ماهی غنی از این ویتامین هستند اما کمبود این ویتامین در سراسر دنیا دیده می‌شود.

کمبود ویتامین B12 می‌تواند موجب کسالت، ضعف، یبوست، افسردگی و عدم تمرکز شود. عدم وجود این ویتامین به میزان کافی در رژیم غذایی و عادات بد غذایی می‌تواند موجب کمبود این ویتامین و در نتیجه ایجاد خطراتی در دوره بارداری و تاثیر منفی روی سلامت دستگاه عصبی و گردش خون شود.

کمبود انواع ویتامین‌های B می‌تواند موجب مشکلات فراوانی در سلامتی فرد شود، مانند:

  • کم خونی 
  • خستگی یا ضعف
  • کاهش وزن ناخواسته
  • آسیب عصبی
  • سوزش یا حالت گزگز در دست و پا
  • گیجی افسردگی سردرد
  • مشکلات حافظه و زوال عقل
  • نارسایی قلبی
  • ضعف در عملکرد سیستم ایمنی
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات پوستی
  • ریزش مو
  • مشکلات کبدی

اکثر افراد از طریق غذاهایی که می‌خورند، به اندازه کافی ویتامین B دریافت می‌کنند. با این حال کمبود ویتامین B در برخی از افراد بیشتر مشاهده می‌شود.

این کمبود ویتامین شدید شامل کسانی است که:

    • بیشتر از ۵۰ سال سن دارند
    • باردار هستند
    • داشتن یک رژیم خاص، مانند رژیم گیاهخواری
    • مصرف داروهای خاص مانند متفورمین و اسیدفولیک

آمپول نوروبیون شامل انواع ویتامین B از جمله ویتامین‌های B1، B6 و B12 است و اگر کمبود این ویتامین در بدن به درستی تشخیص داده شود آمپول نوروبیون گزینه خوبی برای جبران این کمبود است.

شما باید با یک پزشک جهت تشخیص مشکل خود مشورت کنید. و به درستی ار این دارو استفاده کنید زیرا گاهی عوارضی گریبان گیر استفاده کنندگان آمپول نوروبیون می‌شود.

کاهش افسردگی و اختلالات شناختی

مطالعات نشان داده است که تزریق آمپول نوروبیون می‌تواند از طریق کنترل خلق و خو از ابتلا به افسردگی جلوگیری کند. B12 در مبارزه با اختلالات شناختی، جنون و زوال عقل به ویژه در سالمندان موثر است.

جلوگیری از کسالت و خستگی

تزریق نوروبیون در درمان علائم ناشی از آنمی (کم ­خونی) مانند کسالت مزمن نقش دارد. تزریق این ویتامین به جذب مواد غذایی درشتی که در کاهش ضعف عضلات نقش دارند، کمک می‌کند.

افزایش سوخت و ساز بدن

تزریق نوروبیون برای آن دسته از افراد که با سوخت و ساز پایین دست به گریبانند، می‌تواند مفید باشد. افزایش انرژی و متابولیسم و تنظیم تولید هورمون‌ها از اعمال B12 است که منجر به تصحیح الگوی خواب و اجرای بهتر حرکات ورزشی می‌شود.

محافظت از قلب

بدن برای تبدیل هموسیستئین، به B12 نیاز دارد. افزایش هموسیستئین می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌های قلبی-عروقی شود. ویتامین ب ۱۲ از انسداد عروق و در نتیجه از سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های مربوط به عروق کرونر قلب جلوگیری می‌کند.

افزایش تعداد اسپرم

آمپول ویتامین b12 این است که به طور ویژه برای آن دسته از آقایان که مشکل تعداد اسپرم پایین دارند مفید است. این ویتامین به طور طبیعی باعث افزایش تعداد اسپرم می‌شود.

کمک به رشد جنین

ویتامین B12 از ویتامین‌های ضروری در دوران بارداری است که کاهش آن ممکن است باعث آسیب به جنین شود. بدن برای کمک به نمو جنین، به ویتامین B12 نیاز دارد.

کمک به پیشگیری یا درمان اختلالات عصبی دیابتی

نوروبیون ممکن است به آن دسته از افراد که از اختلالات عصبی دیابت رنج می‌برند یا افرادی که در تلاش برای پیشگیری از آن هستند، کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد ویتامین B12 ممکن است به کاهش درد و سایر علائم این بیماری نیز کمک کند.

ترکیب آمپول نوروبیون

ویتامین B1 (تیامین)، ۱۰ میلی گرمویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ۱۰ میلی گرمویتامین B3 (نیکوتین آمید)، ۴۵ میلی گرمویتامین B5 (کلسیم پانتانتات)، ۵۰ میلی گرمویتامین B6 (پیریدوکسین)، ۳ میلی گرمویتامین B12 (کبالالین)، ۱۵ میکروگرمویتامین B یک گروه از ویتامین‌های محلول در آب است که به طور طبیعی در انواع مختلف غذا وجود دارد و از طریق غذا خوردن جذب بدن می‌شوند. ویتامین محلول در آب برعکس ویتامین‌های محلول در چربی که اضافه آن در بدن ذخیره می‌شوند، مقدار اضافی این نوع از ویتامین‌ها از طریق ادرار دفع می‌شوند و به دلیل عدم ذخیره ویتامین محلول در آب با کم شدن این ویتامین، بدن به سرعت واکنش نشان می‌دهد و علائم کمبود ویتامین را نشان خواهد داد.

تزریق آمپول نوروبیون در صورتی که کمبود ویتامین به طور جدی داشته باشید ممکن است کافی نباشد. به عنوان مثال، مصرف آمپول نوروبیون با ۵۰۰ میکروگرم ویتامین B12 برای کمبود شدید ویتامین B12 کافی نخواهد بود.

عوارض جانبی آمپول نوروبیون

ویتامین B موجود در آمپول نوروبیون معمولا عوارضی ایجاد نمی‌کند با این حال باید به دستور پزشک مصرف شود. اما اگر دوز بالاتری از آمپول نوروبیون را از آنچه که توصیه شده است استفاده کنیم ممکن است برخی از عوارض جانبی همراه داشته باشد، مثل:

اسهال،ادرار بیش از حد،آسیب عصبی،خارش، سردرد، احساس خواب آلودگی، درد شکم

عوارض جانبی نادر و کمتر دیده شده از مصرف آمپول نوروبیون عبارتند از:

  • خونریزی معده یا روده
  • احساس گلو درد
  • ایجاد حساسیت و واکنش‌های آلرژیک
  • تحریک شدن ریه
  • تعریق بیش از حد
  • احساس گرما
  • احساس ضعف
  • التهاب پوست
  • خارش
  • مشکلات عصبی

نشانه‌های یک واکنش آلرژیک عبارتند از:

خارش قرمزی و تورم پوست زرد شدن پوست باحساس التهاب در گلو مشکل تنفسی سخت بلعیدن غذا تورم دهان، صورت، لب ها، زبان یا گلو

چند نکته درباره مصرف آمپول نوروبیون

اگر باردار هستید در موارد کمبود ویتامین با نظارت پزشک مصرف شود ولی هنوز با قاطعیت نمی‌توان گفت که استفاده این دارو در بارداری مجاز است یا خیر، زیرا در مواردی ممکن است تزریق آمپول نوروبیون برای فرد باردار مشکل ساز شود.اگر شیرده باشید باز هم زیر نظر پزشک مصرف دارو مجاز است.اگر بیش از ۶۰ سال سن دارید به دلیل کم شدن توانایی بدن در جذب این ویتامین می‌توانید از نوروبیون استفاده کنید.در بعضی موارد که جراحی انجام دادید اید و بدن‌تان تحلیل رفته است نوروبیون گزینه مناسبی برایتان خواهد بود.

هر دارو عوارض جانبی خاص خود را دارد. چگونگی آسیب پذیری شما به این عوارض جانبی، بستگی به عوامل مختلفی دارد که می‌تواند به طور کلی مرتبط با شرایط بدنی بیمار باشد. ولی مهم ترین عامل در میزان آسیب و عوارض داروها مرتبط به سن و سال است.

تداخل دارویی نوروبیون

در مجموع ۱۱ دارو (مولتی ویتامین) شناخته شده است که اثر بخشی آمپول نوروبیون را کم می‌کنند و با آن تداخل دارند.

anisindione (میرادون-Miradon): یک ضد انعقاد مصنوعی و مشتق شده از ویتامین است. این مانع از تشکیل پروتئین‌های فعال و همچنین پروتئین‌های ضد انعقادی C و S است.بورتزومیب-(Velcade) (bortezomib): داروی ضد سرطان و اولین مهار کننده پروتئازوم درمانی است که در انسان استفاده می‌شود.کاپیتیباتین (capecitabine) (Xeloda): یک داروی شیمی درمانی است که برای درمان سرطان پستان، سرطان معده و سرطان کولورکتال استفاده می‌شود.کلستیرامین (cholestyramine): کلستیرامین اسیدهای صفراوی را از طریق ساختن مجتمع‌های نامحلول با اسیدهای صفراوی در روده حذف می‌کند و سبب دفع مدفوع می‌شود.کلسولام (colesevelam) (Welchol): یک سری اسید صفراوی است که به صورت خوراکی تزریق می‌شود.کلستیپول (Colestid ،Flavored): یک اسید روغنی صفراوی است که برای کاهش کلسترول خون استفاده می‌شود. همچنین برای کاهش میزان مدفوع و در درمان اسهال مزمن قابل استفاده است.dicumarol: یک ضد انعقاد طبیعی است که به عنوان ویتامین K کارکردی مؤثر دارد.fluorouracil : دارویی است که برای درمان سرطان استفاده می‌شود. با تزریق وریدی، برای سرطان کولون، سرطان مری، سرطان معده، سرطان پانکراس و سرطان پستان استفاده می‌شود.orlistat: داروی طراحی شده برای درمان چاقی است.Sevelamer: در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه استفاده می‌شود.وارفارین: معمولا برای درمان لخته‌های خون مانند ترومبوز وریدی و آمبولی ریوی، برای جلوگیری از سکته مغزی در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری قلبی با دریچه‌های مصنوعی قلب استفاده می‌شود.

آمپول B COMPHEX چیست؟

ویتامین B-Complex 100 متعلق به گروه ویتامین B باشد که هر میلی لیتر آن حاوی: تیامین هیدروکلراید ۱۰۰ میلی گرم، ریبوفلاوین ۵ ‘فسفات سدیم ۲ میلی گرم، پیریدوکسین هیدروکلراید ۲ میلی گرم، دکسپاننول ۲ میلی گرم، نیاسینامید ۱۰۰ میلی گرم، با بنزیل الکلی ۲٪ به عنوان نگهدارنده در آب می‌باشد.

کاربرد آمپول B COMPHEX

در اختلالاتی که نیازمند تزریق وریدی ویتامین‌ها است استفاده می‌شود. مثلا در صورت داشتن تب، سوختگی‌های شدید، افزایش سوخت و ساز بدن، بارداری، اختلالات دستگاه گوارش، مداخله در مصرف یا جذب ویتامین‌ها و بیماری‌های طولانی مدت قابل مصرف است.

عوارض جانبی تزریق B COMPLEX

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج