تمهیدات ویژه برای تنظیف اماکن متبرکه در ایام دهه کرامت


تمهیدات ویژه برای تنظیف اماکن متبرکه در ایام دهه کرامت

گروه اجتماعی ــ رئیس اداره خدمات عمومی آستان قدس رضوی گفت: حفظ پاکیزگی و تأمین رفاه زائران در مجموعه عظیمی همچون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی بسیار حائز اهمیت است و به این منظور تمهیدات ویژه برای تنظیف اماکن متبرکه در ایام دهه کرامت پیش‌بینی شده است.

تمهیدات ویژه برای تنظیف اماکن متبرکه در ایام دهه کرامتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از آستان نیوز، محمدرضا سبزعلی، رئیس اداره خدمات عمومی آستان قدس رضوی با بیان اینکه میلیون‌ها زائر از سراسر کشور و سایر کشورها، میهمان این بارگاه مقدس می‌شوند و در کمال آرامش به زیارت می‌پردازند، گفت: 1.5 میلیون زائر در ایام دهه کرامت برای عرض تبریک به امام مهربانی‌ها خود را به پایتخت معنوی کشور می‌رسانند، فراهم آوردن محیطی تمیز ضمن رعایت مسائل بهداشتی، نیازمند برنامه‌ریزی مدونی است که خادمان و خدمتگزاران این بارگاه ملکوتی در بخش خدمات عمومی اماکن متبرکه به‌درستی این رسالت را بر عهده دارند.
وی با اشاره به خدمات بخش نظافت در این رابطه اظهار کرد: با توجه به اینکه بهداشت و نظافت در حوزه حرم مطهر رضوی اهمیت بسیار زیادی دارد، بنابراین اداره خدمات عمومی حرم مطهر در راستای تجهیز محیطی سالم برای زائران و مجاوران امام رضا(ع) در بخش بهداشت ارائه خدمت می‌کند.
رئیس اداره خدمات عمومی آستان قدس رضوی افزود: با توجه به حجم حضور زائران و مجاوران به آستان ملائک پاسبان رضوی در ایام تابستان و به‌ویژه دهه کرامت تمهیدات لازم برای تنظیف حرم مطهر رضوی از ۴۰ روز گذشته آغاز شده و اقلام مورد نیاز همچون مهر نماز، لیوان یکبار مصرف و صابون مایع تأمین شده است.
سبزعلی تصریح کرد: برای این ایام بیش از ۱۰ میلیون لیوان یکبار مصرف، 8 هزار لیتر صابون مایع و 300 هزار مهر بر اساس نیاز زائران و مجاوران پیش‌بینی و تأمین شده است که خادمان و خدمتگذاران این اداره لحظه به لحظه فرآیند کار را بازدید و رصد می‌کنند.
وی افزود: همچنین از یک هفته گذشته گروه 25 نفره از خادمان وظیفه تنظیف و غبارروبی نقاط مرتفع صحن‌های مرکزی را با همکاری اداره روشنایی بر عهده داشتند، بحث تنظیف دیوارها و کف صحن‌ها نیز در طول شبانه‌روز در این ایام توسط 500 نفر از خدمه در 3 شیفت کاری انجام می‌شود، تا اماکن متبرکه پاک و عاری از غبار باشد.
رئیس اداره خدمات عمومی آستان قدس رضوی گفت: نظافت و شستشوی بیش از 400 هزار متر مربع از اماکن متبرکه، صحن‌ها و رواق‌ها، پارکینگ، زیرگذر و شستشوی مکانیزه محدوده حریم حرم از دیگر خدمات این اداره است که برای رعایت مسائل بهداشتی روزانه بازدیدهایی از قسمت‌های مختلف اماکن متبرکه انجام می‌شود.
سبزعلی نظارت بر خدمات بهداشتی در سرویس‌های بهداشتی حرم مطهر رضوی و شستشوی بالغ بر 1700 چشمه سرویس بهداشتی عمومی را از دیگر خدمات اداره خدمات عمومی حرم مطهر رضوی برشمرد و اضافه کرد: این خدمات با حضور بیش از 600 نیروی خدماتی خواهر و برادر در طول شبانه‌روز انجام می‌شود.
وی تأکید کرد: با توجه به حجم حضور زائران در این ایام مبلمان داخلی حرم مطهر از قبیل سبدهای پلاستیکی جمع‌آوری کفش، سطل‌های غبار و جا مهری افزایش یافته و بحث رنگ‌آمیزی آن نیز در ماه‌های گذشته انجام شده است.
رئیس اداره خدمات عمومی آستان قدس رضوی گفت: برای دسترسی و استفاده بهتر زائران و مجاوران گرامی علاوه بر آبخوری‎های صحن‌ و سراها که همگی دارای آبی گوارا با دمای مناسب فصل هستند، در برخی رواق‌ها همچون رواق‌های کوثر، دارالحجه و دارالکرامه یخدان‌های نگهداری آب تعبیه شده که زائران به راحتی می‎توانند در این رواق‌ها به آبخوری‎ دسترسی داشته باشند که وظیفه نگهداری و تأمین آب مورد نیاز برعهده مدیریت اداره کفشداران حرم مطهر رضوی است.

آماده‌باش خدام در ایام دهه کرامت
سبزعلی در ادامه با اشاره به جمع‌آوری شبانه‌روزی غبار در حرم مطهر بیان کرد: روزانه بالغ بر 3 تن غبار از سطح اماکن متبرکه جمع‌آوری می‌شود که شامل ضایعاتی همچون لیوان یکبار مصرف، کارتن، کاغذ باطله و پلاستیک کفش می‌شود که تحویل مدیریت پسماند شهرداری می‌شود.
وی افزود: با توجه به ایام ولادت حضرت رضا(ع) و نیازهای بیشتر زائران از چند روز گذشته جلسات توجیهی برای تمامی خدام و نیروهای خدماتی برگزار شده و به عبارتی تمامی نیروها در حالت آماده‌باش کامل هستند.
رئیس اداره خدمات عمومی آستان قدس رضوی ارتقای خدمات نظافت و شستشوی اماکن، غبارزدایی سطوح روضه منوره و رواق‌های متبرکه، معطرسازی فضای اماکن متبرکه، نظارت بر حوض‌ها و آبنماهای حرم مطهر رضوی را از مهم‌ترین اقدامات اداره خدمات عمومی حرم مطهر رضوی برشمرد و گفت: ضد عفونی دفاتر و محل‌های مراجعه زائران حرم مطهر رضوی از دیگر خدمات ارائه شده این اداره است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد