هوای پاک، آسمان فیروزه‌ای


هوای پاک، آسمان فیروزه‌ای

حاصل حفظ درختان می‌شود آسمان فیروزه‌ای، هوای پاک، جنگل بیشتر و صرفه‌جویی مالی. به همین دلیل است وزیران نیرو و ارتباطات بارها بر حذف قبوض تلفن ثابت و برق تاکید کرده‌اند. اپراتور همراه اول، پنج سال قبل حذف قبوض را آغاز کرد و در آن موفق شد. به گزارش فاوانیوز به نقل از ایرنا، کمپین «طبیعت همراه اول» سال 93 با پروژه ebill (صورتحساب الکترونیکی) در...

هوای پاک، آسمان فیروزه‌ای
حاصل حفظ درختان می‌شود آسمان فیروزه‌ای، هوای پاک، جنگل بیشتر و صرفه‌جویی مالی. به همین دلیل است وزیران نیرو و ارتباطات بارها بر حذف قبوض تلفن ثابت و برق تاکید کرده‌اند. اپراتور همراه اول، پنج سال قبل حذف قبوض را آغاز کرد و در آن موفق شد.

به گزارش فاوانیوز به نقل از ایرنا، کمپین «طبیعت همراه اول» سال ۹۳ با پروژه ebill (صورتحساب الکترونیکی) در راستای حذف قبوض کاغذی شکل گرفت. همراه اول آن زمان پنج سال قبل، به صورت کاملاً مستقل و خودخواسته این کمپین را راه‌اندازی کرد و از مشترکان خود خواست، شیوه دریافت قبوض الکترونیکی‌شان را از راه‌های مختلفی که برای این کار در نظر گرفته شده بود مشخص کنند.
جذابیت این کمپین، توضیحاتی که همراه اول از منافع این کار با مشترکان خود درمیان گذاشت و مشوق‌هایی که برای این کار در نظر گرفت، باعث شد ۱۷ میلیون از آن‌ها از دریافت قبض انصراف دهند.
حاصل این انصراف داوطلبانه و صرفه‌جویی که در این کار اتفاق افتاد، منجر به سرمایه‌گذاری همراه اول در باغ‌های گیاه‌شناسی ایران و حفاظت از گونه‌های در حال انقراض محیط زیست شد.
البته پس از همراه اول و ایده موفقی که مطرح کرد، مجموعه‌های مختلفی به انجام چنین کاری فکر کردند اما به دلایل مختلف نتوانستند کمپین راه بیندازند و آن را پیش ببرند. از تعداد ۱۸ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۷۶۵ مشترک دائمی همراه اول، اکنون برای ۱۷ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۱۴۷ مشترک قبض کاغذی چاپ نمی‌شود و تنها حدود ۵۰۰ هزار نفر هنوز قبض کاغذی دریافت می‌کنند.
از صرفه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی حاصل شده تاکنون می‌توان به تعداد درختانی اشاره کرد که به واسطه این کمپین قطع نشده‌اند و نفس می‌کشند. بر اساس آماری که همراه اول ارائه داده است در سال ابتدایی راه‌اندازی این کمپین ۲۳۹۲ درخت حفظ شدند که این عدد در پایان سال ۹۷ به بیش از ۱۲ هزار رسید.
هوای پاک، آسمان فیروزه‌ای
کدام شهرها بیشتر استقبال کردند؟
بر اساس آمار همراه اول، شهر تهران حدود ۵.۵ میلیون مشترک دائمی همراه اول ۱۲۵ هزار نفر، از ۷۹۲ هزار مشترک آذربایجان شرقی بیش از ۳۵ هزار، از ۲۵۹ هزار مشترک همدان ۸ هزار قبض کاغذی دریافت می‌کنند. بر اساس این آمار تعداد قبوض چاپ نشده تهران و البرز، ۶ میلیون و ۴۳ هزار و ۵۸۰ (تعداد مشترکین تهران و البرز: ۶ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۱۷۵) است و در دیگر استان‌ها نیز همچنان ۱۱ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۵۶۷ (تعداد مشترکین استان‌ها؛ ۱۱ میلیون و ۹۴۷ هزار و ۵۹۰) قبض کاغذی دریافت می‌کنند.
چطور انصراف دهیم؟
اگر هنوز به این کمپین نپیوسته‌اید می‌توانید از چند راه از دریافت قبض کاغذی انصراف دهید. یکی از این راه‌ها سامانه پیامکی ۹۹۰۰۰۹ است. برای انصراف از دریافت قبض چاپی می‌توانید ۱ یا p1 را به ۹۹۰۰۰۹ ارسال کنید.
روش دیگر استفاده از درگاه USSD است، کافیست کد دستوری #۱۱۴۱*۱۰* را شماره‌گیری کنید. درگاه پیامکی ۰۰۹۸۱۰ نیز برای این کار در دسترس است. با ارسال عدد ۱۱۴۱ به سرشماره پیامکی ۰۰۹۸۱۰ می‌توانید از دریافت قبض انصراف دهید. اپلیکیشن و سایت همراه من my.mci.ir نیز برای این کار در دسترس است.
طرح‌های تشویقی
با اینکه حذف قبض کاغذی در راستای مسئولیت اجتماعی همراه اول و مشترکان این اپراتور انجام شده است اما آن‌ها برای مشترکان خود تعدادی مشوق هم در نظر گرفته‌اند تا مشترکان به این کار بیشتر ترغیب شوند. اختصاص غرفه در نمایشگاه بین‌المللی و ارائه هدایا به مشتریان با ثبت آدرس ایمیل، اختصاص ۱ گیگ اینترنت هدیه جهت ثبت ایمیل مشترکین با هدف توسعه روش‌های الکترونیکی و انصراف از دریافت قبض کاغذی، پیاده سازی کمپین تیلیغاتی با هدف معرفی روش‌های الکترونیکی دریافت صورت حساب و انصراف از دریافت قبض کاغذی و… از این دست مشوق‌هاست.
صرفه‌جویی‌ها در کجا هزینه شد؟
حذف قبض کاغذی علاوه بر حفظ محیط زیست، منجر به صرفه‌جویی درست و خوبی نیز خواهد شد. همراه اول نیز از این قاعده مستثنا نبود. مدیران این مجموعه تصمیم گرفتند با صرفه‌جویی که در این راه صورت گرفت چند کار مهم در حوزه حفاظت از محیط زیست انجام دهند. عقد تفاهم‌نامه همکاری با باغ گیاه‌شناسی از سال ۱۳۹۵ تاکنون، ایجاد فضای اختصاصی به همراه اول در قطعه نمایشی و آموزشی باغ گیاه‌شناسی (باغچه فوق در هر دوره با گونه‌های گیاهی مختلف حفظ و نگهداری می‌شود)، کاشت و حفاظت از گونه‌های مختلف گیاهی و پلاک‌کوبی اختصاصی آن (حفاظت از ۳۵۸ گونه و کاشت نزدیک به ۳ هزار درخت، برند کردن خودروهای برقی باغ جهت استفاده بازدیدکنندگان باغ گیاه‌شناسی، در اختیار گذاردن فضای اختصاصی در نمایشگاهی فصلی باغ گیاه‌شناسی به همراه اول جهت معرفی طرح‌ها و ارائه بلیت رایگان بازدید از باغ در نمایشگاه تلکام از این دست کارهاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا