پرونده برجام بسته شده است


پرونده برجام بسته شده است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه: برجام پرونده بسته شده است و دیگر قابل گفتگوی مجدد نیست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نشست مشترک خبری تشریح جزئیات گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران افزود: ما باید روشنگری و بطور قطع اعلام کنیم که برجام یک پرونده بسته شده است و دیگر قابل گفتگوی مجدد نیست. عراقچی تصریح کرد: برجام بدون یک کلمه اضافه یا یک کلمه کمتر باید اجرا شود. او تاکید کرد در عین حال ما گفتگوهای خود را با ۱+۴ داریم، جلسات مشترک تشکیل می شود و ادامه دارد، جلسات وزرا هم قرار است برگزار شود. معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: اگر آمریکایی‌ها علاقه‌مند هستند در جلسات ۱+۴ حضور داشته باشند درخصوص نحوه اجرای مطلوب برجام،‌ طبیعی است ما مشکلی نداریم به شرطی اینکه آمریکایی‌ها خواسته‌های ما را برآورده کنند تحریم ها را بردارند. عراقچی گفت: هدف نحوه اجرای برجام است نه درخصوص خود برجام.

پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما و پاسخ عراقچی


در ابتدای سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ربیعی سخنگوی دولت با بیان اینکه صدا و سیما یکی از بخش‌های نظام و پشتیبان و حامی دولت است، از خبرنگار این رسانه خواست سوال خود را مطرح کند.

امروز گام دوم در کاهش تعهدات برجامی را بر می‌داریم

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص اتمام مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا گفت: ما امروز در موعد ۶۰ روزه پایان گام اول کاهش تعهدات خودمان در برجام قرار داریم و از آنجا که خواسته‌های ما از برجام تحقق پیدا نکرده است، امروز گام دوم را برمی داریم.
وی افزود:​ اگر در گام اول اعلام کردیم که پایبند به محدودیت در ذخائر نیستیم، در گام دوم نسبت به تعهد خودمان در میزان درصد و غلظت غنی سازی تجدیدنظر کردیم و پایبند نبودمان را به این تعهد اعلام می‌کنیم.

امروز گام دوم در کاهش تعهدات برجامی را بر می‌داریم


وی گفت: امروز آقای ظریف نامه‌ای به خانم موگرینی می‌فرستد که در آن به صراحت بند‌هایی از برجام را که دیگر به ان متعهد نیستیم و مربوط به درصد غنی سازی می‌شود اعلام خواهیم کرد و باز یک مهلت ۶۰ روزه دیگر و پس از آن روند کاهش تعهدات ادامه پیدا خواهد کرد.

ارسال نامه به خانم موگرینی

عراقچی گفت: روند کاهش تعهدات ایران حرکتی است دقیقاً در راستای حفظ برجام نه برای از بین بردن ان و اگر بقیه مشارکت کنندگان در برجام نتواند تعهد خودشان را عملی کنند ممکن است این روند نهایتاً به خاتمه حضور ما در برجام منتهی شود، ولی حرکت ما به گونه‌ای است که در مقاطع ۶۰ روزه فرصت برای دیپلماسی و تعامل و پیدا کردن راه حل وجود داشته باشد.

روند کاهش تعهدات برای حفظ برجام است نه برای خروج از آن


حال اگر از این فرصت‌ها استفاده نشود کسی نباید در جدیت جمهوری اسلامی ایران تردید کند که این روند کاهش تعهدات در همین گام‌های ۶۰ روزه ادامه پیدا خواهد کرد.
وی گفت: معتقدیم برجام سند مهم و معتبر بین المللی است که جمهوری اسلامی ایران را بعنوان یک قدرت دارای تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای به شمول چرخه سوخت و غنی سازی و آب سنگین به رسمیت می‌شناسد و این سند بسیار مهمی است.

در موارد کاهش تعهد بنابر نیازمان تصمیم می‌گیریم

معاون وزیرامورخارجه گفت: بخش هسته‌ای برجام دارای چهار رکن اساسی است و ایران در این چهار رکن که شامل میزان ذخایر، درصد غنی سازی، تعداد سانتریفیوژ‌ها و تحقیق و توسعه غنی سازی است به منظور اعتمادسازی برخی محدودیت‌ها را از ۸ سال تا ۱۵ سال قبول کرد که مثلا میزان ذخایر از ۳۰۰ کیلو بالاتر نرود یا درصد غنی سازی از ۳، ۶۷ بالاتر نرود.
­عراقچی افزود: ما در گام اول اعلام کردیم که پایبند یکی از این ارکان نیستیم و در گام دوم اعلام کردیم که پایبند رکن دوم نیستیم.
وی گفت: به نظر من اصلا اینکه عددی که در قسمت فنی وجود دارد چقدر می‌باشد اهمیت ندارد بلکه موضوع سیاسی و تعهد نداشتن ایران اهمیت دارد.
عراقچی افزود: اینکه میزان ذخایر ما از ۳۰۰ کیلو به ۳۱۰ کیلو یا بالاتر برسد اهمیتی ندارد یا عدد ۳، ۶۷ به عدد بالاتر برسد اهمیتی ندارد اهمیتی که وجود دارد این است که جمهوری اسلامی ایران می‌گوید من در این دو مقوله دیگر تعهدی ندارم و پایبند نیستم یعنی دو تا از تعهدات اصلی خود را در برجام کنار می‌گذارد و این موضوع اهمیت سیاسی و راهبردی دارد.
وی گفت: میزان عددی که بعد از این وجود دارد مهم نیست و به نیاز‌های سازمان انرژی اتمی بستگی دارد و سازمان به هر میزانی که نیاز داشته باشد درصد غنی سازی را بالا می‌برد و هر میزانی که مواد احتیاج داشته باشد تولید آن را بالا می‌برد و مته به خشخاش گذاشتن این موضوع خیلی چیزی را ثابت نمی‌کند.
معاون وزیرامورخارجه افزود: مهم این است که ما دیگر پایبند به این محدودیت که محدودیت بسیار مهمی در برجام است قایل نیستیم و از این پس فقط براساس تشخیص و نیاز خودمان عمل می‌کنیم.

گام سوم کاهش تعهدات طراحی شده است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه گام سوم و حتی گام‌های بعدی نیز طراحی شده است گفت: با همکاری سازمان انرژی اتمی طرح گام به گام طراحی شده و دقیقا می‌دانیم درگام‌های بعدی چه اقداماتی باید انجام بدهیم.
­عراقچی در ادامه نشست مشترک خبری درباره گام سوم کاهش تعهدات برجامی افزود: وقتی شروع به کاهش تعهدات کردیم تصمیم گرفتیم دو گام اول را همزمان اعلام کنیم صبر می‌کنیم گام سوم را ترجیح می‌دهیم بعد از پایان ۶۰ روز اعلام کنیم.

جزئیات گام سوم در اینده اعلام خواهد شد


وی گفت: در کنار این مسیر رایزنی‌های دیپلماتیک و طراحی اقدامات سیاسی نیز در جریان است این دو باید همزمان صورت بگیرد چرا که به شکلی مکمل هم هستند گام سوم را در زمان مقتضی اعلام می‌کنیم سازمان انرژی اتمی امادگی لازم برای اجرای هر گام را دارد.
او درباره رفت و امد‌های در پیش و سفر مکرون و اجلاس وزرای امور خارجه نیز گفت: رفت و امد‌های دیپلماتیک را روز‌های اینده خواهیم داشت و تبادلاتی خواهد بود از جمله جلسه وزرای ایران و ۴+۱ که در حال طراحی است.
عراقچی افزود: ما خواهان سفر‌های نمایشی نیستیم نه نمایشی کسی به ایران بیاید نه کسی از ایران سفر برود ما خواهان جلساتی هستیم که منجر به نتیجه شود و منجر به تصمیمی برای تصحیح وضع موجود در برجام شود اینکه حتما کسی به ایران بیاید مطلوب ما نیست مگر اینکه مطلوبی حاصل شود.

ایران خواهان سفرهایی است که کاربردی باشد


معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود:جلسه وزرای ۴+۱ و ایران در ماه جاری میلادی در حال طراحی است که اول باید بررسی شود تا جلسه‌ای انجام شود که منجر به نتیجه شود نه اینکه فقط جر و بحث و دعوا باشد برگزاری جلسات و رفت و امد‌ها نیز به موقع اطلاع رسانی می‌شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری نیز گفت:ما مفهومی به نام ۵+۱ را به رسمیت نمیشناسیم امریکا از برجام خارج قطعی شده و از هیچ مکانیسم داخل برجام هم نمیتواند استفاده کند، اما در قالب جلساتی که ایران و ۱+۴ دارد با شرایط گفته شده میتواند حضور داشته باشد اگر توافق بین ما و ۱+۴ صورت بگیرد و ان‌ها تحریم‌های خود را بردارند شرط اول ما برداشتن تحریم‌های نفتی و بانکی است و بقیه تحریم‌ها در مراحل بعدی مد نظر قرار خواهیم داد.

اگر امریکا تحریم‌ها را بردارد می‌تواند به مذاکرات برگردد

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درخصوص بازگشت امریکایی‌ها به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۴ گفت: به امریکایی‌ها می‌گوییم که اگر تحریم‌ها را بردارند می‌توانند در مذاکراتی که در ۱+۴ داریم حضور پیدا کنند.
عباس عراقچی در ادامه نشست مشترک خبری درخصوص انتظارات ایران از اروپایی‌ها افزود: انتظار ما از بقیه اعضای برجام همان خواسته‌هایی است که در بیانیه‌های مشترکی که در طول یکسال گذشته صادر شده وجود دارد.

اروپایی ها باید به تعهدات یازده گانه عمل کنند


وی با اشاره به اینکه در یکسال گذشته ۴ کمیسیون مشترک بین اعضای باقی مانده برجام ۲ کمیسیون درحد وزرای امور خارجه و ۲ کمیسیون درحد معاونان برگزار شد افزود:​ در همه این کمیسیون‌ها کشور‌های باقی مانده در برجام متعهد شده اند در یازده حوزه مختلف راهکار‌هایی بیابند تا منافع ایران را که در پی خروج یک جانبه امریکا از برجام به خطر افتاده تأمین کند.
وی حوزه بانک، نفت و گاز و پتروشیمی، حمل و نقل، تجارت و سرمایه گذاری را بخشی از این ۱۱ حوزه مختلف ذکر کرد و افزود: قرار بود طرف‌های باقی مانده در برجام راهکار‌های عملیاتی بیابند تا ایران از مزایای رفع تحریم‌ها منتفع شود، اما اروپایی‌ها فقط در حوزه اول یعنی بانک راهکار اینستکس را ارائه کردند که آن هم می‌بینید در چه وضعی قرار دارد.
معاون وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه آن‌ها خودشان متعهد شده اند که منافع ایران را تضمین کنند و در بیانیه‌ها از واژه تعهد استفاده کرده اند، گفت: آن‌ها باید کاری کنند که برجام به مزیت کامل و نرمال خودش برگردد و حقوق ایران از منافع رفع تحریم‌ها تأمین شود.

اقدام دولت انگلیس راهزنی دریایی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: هیچ قانونی به دولت انگلیس اجازه نمی‌دهد که نفتکش حامل نفت خام ایران را در اب‌های بین المللی متوقف کند و این اقدام از نظر ما راهزنی دریایی است.
سید عباس عراقچی تصریح کرد:​ این نفتکش یک سوپر تانکر با ظرفیت دو میلیون بشکه و حامل نفت ایران بوده و به دلیل آنکه ظرفیت بالایی داشته است امکان عبور از کانال سوئد برای این نفتکش وجود نداشت از این رو از تنگه جبل الطارق به مقصد اعزام شد.

مقصد نفتکش سوریه نبوده است


وی با رد ادعای دولت انگلیس گفت: مقصد این نفتکش سوریه نبود، کما اینکه بندر نام برده شده اصولا ظرفیت پذیرش چنین سوپر تانکری را ندارد لذا مقصد این نفتکش جای دیگری بوده است که از آبراه بین المللی تنگه جبل الطارق عبور می‌کرد و هیچ قانونی به دولت انگلیس اجازه نمی‌دهد که این نفتکش را متوقف کند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: این اقدام دولت انگلیس از نظر ما راهزنی دریایی است و ما خواهان آزاد سازی سریع این نفتکش هستیم.
عراقچی گفت: در تماس مستمر با دولت انگلستان هستیم و سفیر این کشور روز پنجشنبه به وزارت امور خارجه احضار شد و دیروز هم برای بار دوم به وزارت خارجه آمد، سفیر اسپانیا را نیز دعوت کردیم و مشورت‌هایی نیز با دولت اسپانیا انجام می‌دهیم در عین حال مسیر حقوقی از طریق دادگاه و استخدام وکلای مجرب نیز طی می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: برای تامین منافع خودمان همه مسیر‌ها را امتحان خواهیم کرد و از هیچ امکانی برای استیفای حقوق خود نخواهیم گذشت، ولی امیدواریم که از طریق رایزنی‌های دیپلماتیک و در صورت نیاز اقدامات حقوقی قضیه نفتکش بزودی حل و فصل شود.

آمریکا را مایوس خواهیم کرد

معاون وزیر امور خارجه درباره اینستکس گفت: دراین باره موضوع بسیار مهم وجود دارد و آن اینکه ایران هیچ امید و اتکایی به هیچ کشوری بخصوص به اروپا و اینستکس نبسته است.
عباس عراقچی با تاکید بر اینکه ایران از هر ظرفیتی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند گفت: در این جنگ اقتصادی که آمریکا علیه ایران راه انداخته هر مسیر و معبری را که بتوانیم باز می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه هم اکنون این مسیر‌ها از طریق چین، روسیه، ترکیه، هند و همسایگان و شرکای ما در حال بازشدن است و با بسیاری از آن‌ها تعاملات اقتصادی جدید بر مبنای پول‌های محلی در حال انجام است گفت: یکی از این مسیر‌ها نیز مسیر اروپا و اینستکس است و به این مسیر نیز نه اتکا داریم و نه امید بسته ایم و به همه هم اعلام کرده ایم که به اینستکس امید نبندند اگر این مسیر باز شد از آن استفاده می‌کنیم، ولی اگر بسته ماند کسی معطل اینستکس نمی‌شود.

هیچ کس نباید به اینستکس امید ببندد


معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه سیاست این است که باید به خودمان اتکا کنیم کما اینکه این کار را نیز تاکنون انجام داده ایم گفت: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران به واسطه مذاکرات برجام از عزت و حقانیت در دنیا برخوردار است و از آن جا که بعد از خروج آمریکا از برجام بازهم به مدت یک سال در برجام باقی ماند و با صبر راهبردی خود فرصت تعامل را ایجاد کرد و با طمانینه کافی به طرف‌های مقابل وقت داد این مسئله یک حقانیت و مقبولیت برای ما ایجاد کرده است و کشور‌های زیادی با طیب خاطر با ما همکاری دارند و حاضرند با ما تعامل کنند.
وی با بیان اینکه البته فشار آمریکایی‌ها زیاد است گفت: کشور‌هایی که با ما در تعاملند ابتکارات زیادی را به خرج داده اند تا این مسیر ادامه یابد.
عراقچی اقدامات انجام شده در سیاست خارجی را خوب ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر راه‌های خوبی باز شده است شرکای ما در تعاملند و همسایگان را هم داریم و قطعا کاری خواهیم کرد که آمریکا در فشار حداکثری خودش به نتیجه نرسد.
وی با تاکید براینکه حتما آمریکا را مایوس می‌کنیم گفت: ما با اتکا به مردم و با اتکا به نیرو‌های مسلح و توان دفاعی و ظرفیت‌های اقتصادی خودمان از این مرحله عبور خواهیم کرد و همچون گذشته که وقتی آمریکایی‌ها از فشار حداکثری مایوس شدند به میز مذاکره برگشتند این بار هم آمریکایی‌ها را مجبور می‌کنیم از مواضع خودشان کوتاه بیایند و به میز مذاکره برگردند.

امریکا را وادار به بازگشت پای میز مذاکره خواهیم کرد

ایران پس از ۶۰ روز گام سوم را بر می‌دارد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی خود، گفت: امیدواریم بتوانیم به راه حلی برسیم در غیر این صورت پس از ۶۰ روز جمهوری اسلامی ایران گام سوم را برخواهد داشت.
سید عباس عراقچی در ادامه نشست مشترک خبری تصریح کرد:​ اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس و یا غیر از آن خواسته‌های ما را برآورده کرده بودند طبیعتاً ما امروز دراین نقطه قرار نداشتیم، علت آغاز گام دوم کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام این است که اروپا و سایر اعضای مشارکت کننده در برجام نتوانسته اند خواسته ما از برجام را به خصوص در حوزه فروش نفت و بازگشت درآمد‌های نفتی برآورده کنند و اقدام قابل توجهی صورت نداده اند.
وی گفت: اینستکس به عنوان گامی ابتدایی و پایه‌ای برای تبادل تجاری بین ایران و اروپا خوب است، ولی روند راه اندازی این ساز و کار بسیار طولانی شده و همچنین منابع درآمدی نیز در این ساز و کار مالی وجود نخواهد داشت مگر آنکه کشور‌های اروپایی از ایران نفت بخرند و یا اعتباراتی را در قالب اینستکس به ایران برای تبادلات تجاری با اروپا اختصاص دهد این امر تاکنون صورت نگرفته است.

اینستکس عملیاتی شده است، اما تا وقتی اعتبار کافی برای ان در نظر گرفته نشود فایده‌ای ندارد


معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود:​ اینستکس رسماً عملیاتی و طرف ایران این ساز و کار مالی نیز تشکیل شده است و این دو نهاد با یکدیگر در ارتباط هستند و قواعد کاری خود را نیز تنظیم کرده اند و یکی دو مورد نیز فعلا به صورت امتحان برای شروع کار این ساز و کار مالی انجام شده است، اما تا زمانی که اعتبارات کافی برای اینستکس در نظر گرفته نشود، فایده‌ای ندارد.
عراقچی گفت: اهمیت سیاسی اینستکس را نباید فراموش کنیم، ​ اینکه کشور‌های اروپایی در تلاشند تا ساز و کاری را ایجاد کنند که ایران بتواند با تحریم‌های آمریکا مقابله کند فی نفسه به عنوان یک حرکت سیاسی ارزشمند است، ولی تا زمانی که به لحاظ اقتصادی منافعی برای ایران نداشته باشد، از نظر ما قابل قبول نیست.
وی افزود:​ قرار است کشور‌های اروپایی بیشتری به غیر از سه سهام دار فعلی اینستکس به این ساز و کار مالی به عنوان سهام دار بپیوندند و تعداد کشور‌ها در حال افزایش است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: اینکه اروپایی‌ها تاکنون نتواسته اند خواسته‌های ما را برآورده کنند یک جنبه قضیه است، اما تلاش طرف اروپایی برای یافتن راه حل‌هایی برای ایجاد ابتکاراتی به منظور رسیدن به نقطه مورد نظر ایران، واقعیتی دیگر است به همین دلیل تبادلات، رفت و آمدها، ​گفتگو‌های رسمی و غیر رسمی بین ما جریان دارد.

موضوع اراک جدای از ضرب العجل ۶۰ روزه است


عراقچی گفت: امیدواریم بتوانیم به راه حلی برسیم در غیر این صورت پس از ۶۰ روز جمهوری اسلامی ایران گام سوم را برخواهد داشت.
وی همچنین در خصوص راکتور آب سنگین اراک نیز تصریح کرد: آنچه که در گام اول و در نامه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به فدریکا موگرینی آورده شد این بود که بحث اراک موضوعی جداگانه است و به دلیل تاخیر و تعلل در مدرن سازی راکتور اراک، اگر کشور‌های باقی مانده در برجام نتوانند این روند را اصلاح و به جدول زمانبندی پیش بینی شده بازگردانند، طبیعی است که ما بازگشته و راکتور اراک را طبق فرمول و فناوری خودمان تکمیل کنیم.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه «طی دو ماه گذشته پیشرفت‌های خوبی در خصوص اراک صورت گرفته است» افزود:​ گروه کاری اراک به ریاست مشترک انگلیس و چین تشکیل شده و با ایران و کارشناسان سازمان انرژی اتمی جلسات کاری متعددی داشته اند، از قرارداد‌هایی که باید منعقد می‌شد؛ بعضی امضا شده و بعضی در حال مذاکره است که جزئیات آن را سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌توانند تشریح کنند.
عراقچی گفت: به لحاظ فنی و تخصصی ما پیشرفت خوبی در اراک داشتیم و چنانچه به جدول زمانی مطلوبمان باز گردیم طبیعی است که ما راکتور اراک مدرن شده را ادامه خواهیم داد و اگر نه، تصمیم دیگری خواهیم گرفت.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: موضوع اراک جدا از گام‌های ۶۰ روزه است.

دیگر واحدی سیاسی به نام ۱+۵ نداریم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: قطعا ما دیگر یک واحد سیاسی و مفهومی به نام ۱+۵ نداریم.
عباس عراقچی در ادامه نشست مشترک خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صدایی واحد در خصوص برجام برای رسیدن به اهداف در کشور وجود دارد؟ افزود: ما همچنان به صدایی واحد در برخورد با موضوعات ملی کشور نیاز داریم و این صدا وجود داشته و دارد.
وی اختلاف نظر‌ها را به نوعی برکت خواند و گفت: این اختلاف نظرهاست که به ما کمک می‌کند صحنه سیاسی را بهتر بشناسیم و تصمیمات درست‌تر بگیریم و نقاط ضعف را بهتر بشناسیم البته تا جایی اختلاف نظر‌ها منافع ملی کشور را هدف قرار ندهد.
عراقچی گفت:ما در موضوع هسته‌ای و برجام هر جا نیاز داشتیم با صدای واحد صحبت کنیم از صدای واحد برخوردار بودیم و وقتی جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت وارد روند کاهش تعهدات شود شاهد حمایت ملی مردم و جناح‌های مختلف داخلی کشور بودیم که این امر مبارکی است.
وی افزود: اروپایی‌ها نتوانستند خواسته‌های ما را از برجام برآورده کنند و ما مجبور شدیم گام دوم را برداریم، اما این به معنای تعطیلی رایزنی‌های دیپلماتیک نیست چرا که هم اکنون رفت و آمد‌های رسمی، غیر رسمی، علنی و غیرعلنی ادامه دارد و ایده‌ها میان طرف‌ها مطرح می‌شود و حتی تماس‌هایی هم گرفته شد که شب گذشته برای بار دوم شاهد تماس مکرون با اقای روحانی در یکی دو هفته اخیر بودیم.

امکان حضور امریکا در مذاکرات با ۴+۱

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: ایده‌هایی که مطرح است این است که گفتگو‌های میان ما و ۱+۴ که وجود دارد در صورت نیاز آمریکا هم می‌تواند حضور پیدا کند و از نگاه رئیس جمهور مانعی در این بخش نیست به شرط اینکه تحریم‌ها برداشته شود و حضور آمریکا در مذاکرات میان ایران و ۱+۴ مانعی نخواهد داشت و منظور اقای روحانی از بیان کردن ۱+۵ نیز همین بود.
عراقچی افزود: البته این به معنای تشکیل مجدد ۱+۵ نیست و از نظر ما آمریکا از برجام خروج قطعی پیدا کرده است و ما دیگر واحدی سیاسی و مفهومی به نام ۱+۵ نداریم و اینکه دیشب اشاراتی شد اشاره به مجموع کشور‌هایی بود که می‌توانند در مذاکرات حضور داشته باشند.
وی گفت:مذاکرات ما با ۱+۴ است و اگر آمریکا بخواهد حضور داشته باشد به شرط برداشتن تحریم‌ها امکان پذیر هست و دیشب هم این موضوع میان روحانی و مکرون بحث شد و امیدواریم در روز‌های آینده با تصمیمی که میان دو رئیس جمهور گرفته شد بتوانیم درباره ایده‌ها و ابتکارات جدیدتر به تفاهم برسیم.

گفتگوی روحانی و مکرون سازنده بود
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه نشست مشترک خبری گفتگوی تلفنی آقای روحانی و مکرون را سازنده عنوان کرد و گفت: گرایش کشور‌های اروپایی، روسیه و چین برای پیداکردن یک راه حل از نظر ما مشهود است.
آقای عراقچی با اشاره به اینکه تمایل برای پیدا شدن یک راه حل کاملا وجود دارد تصریح کرد: البته کار آسانی نیست به دلیل سیاست‌های آمریکا که اتخاذ کرده، ولی این اراده وجود دارد.

گفتگوی مکرون و روحانی


وی اضافه کرد: مکرون و آقای روحانی دیشب صحبت‌های بسیار خوبی داشتند و این توافق صورت گرفت که زمینه‌های دور جدیدی از گفتگو‌ها ایجاد شود که ما بتوانیم وارد گفتگو‌هایی شویم تا به یک راه حل معقول و سازنده برسیم.
معاون وزیر امور خارجه گفت: ما در کمیسیون مشترک که جمعه گذشته برگزار شد بحث‌های خوبی در این رابطه داشتیم و قرار ما این است که جلسه وزرای امور خارجه تشکیل شود و بنابراین مسیر گفتگو و دیپلماسی باز، اما مهم این است که ابتکارات و راه حل‌هایی اندیشیده شود که خواسته‌های ایران به خصوص در حوزه نفت و بانکی برآورده شود.

گفتگوها برای یافتن راه کار ادامه دارد

از آمریکا و اروپا شکایت خواهیم کرد
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه نشست مشترک خبری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان ادامه برجام است، گفت:، اما باید خواسته‌های ما از برجام برآورده شود و در غیر این صورت ما در تعهدات خودمان تجدیدنظر خواهیم کرد.
عراقچی افزود: این منطقی است که ما را امروز به اینجا رسانده است و اگر کشور‌های اروپایی نتوانند خواسته‌های ما را برآورده کنند، با توجه به قول‌های همکاری شان که در بیانیه‌های متعدد اعلام شده، این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

شکایت امریکا به شورای حکام نوعی طنز


وی درخواست امریکا برای تشکیل جلسه شورای حکام را نوعی طنز توصیف کرد و گفت: یک طنزی این وسط اتفاق افتاده و آن اینکه امریکا که خود از برجام خارج شده است به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مراجعه و خواستار تشکیل جلسه شورا برای بررسی به اصطلاح نقض برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران است.
او افزود: البته هر عضو شورای حکام می‌تواند درخواست تشکیل جلسه شورای اضطراری حکام داشته باشد مهم این است که بقیه کشور‌های مشارکت کننده در برجام، کشور‌های اروپایی و روسیه و چین با این درخواست امریکا همراهی نکردند و امریکا در این حرکت تنهاست.
وی گفت: برآورد ما این است که شورای حکام دراین جلسه منطق جمهوری اسلامی ایران را خواهد شنید و حتماً خواهد پذیرفت.
عراقچی افزود: جمهوری اسلامی ایران به اندازه کافی فرصت به دیپلماسی داده و یکسال تمام قبل از اینکه کاهش تعهدات را شروع کند فرصت به دیپلماسی داد و این حرکت ما کاملاً مشروع است و طبق برجام انجام می‌شود و آنچه که جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات خود انجام می‌دهد نقض برجام نیست چرا که ما از حق خودمان طبق مواد ۲۶ و ۳۶ برجام استفاده می‌کنیم.
وی گفت: منطق ما در جلسه شورای حکام عرضه خواهد شد و همزمان ما هم شکایت خود را از امریکا و کشور‌های اروپایی به خاطر نقض برجام ارائه خواهیم داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...