انتخاب مسیر توسعه گرگان از شرق آسیا


انتخاب مسیر توسعه گرگان از شرق آسیا

گرگان - ایرنا - حضور هیات چینی و نمایندگان شهر گوانگ ژو در گرگان برای برگزاری چند نشست با مسوولان این شهر و استان گلستان و بررسی ظرفیت ها و زمینه های برقراری ارتباط متقابل و مداوم، بیانگر نگاه ویژه مسوولان گرگان برای رسیدن به توسعه با گذر از مسیر شرق آسیا است.

این هیأت چینی به ریاست معاون دبیر کل شهردار گوانگ ژو دیروز و امروز یکشنبه در گرگان حضور داشت و علاوه بر حضور در برخی مناطق این شهر، چند نشست تخصصی با اعضای شورای اسلامی این شهر و مسؤولان بخش‌های کشاورزی، صنعت، دانشگاه، اتاق بازرگانی برگزار کرد.

آذر ماه سال گذشته شهردار و ۲ عضو شورای شهر گرگان به همراه معاون دفتر عمرانی استانداری گلستان به گوانگ ژو سفر کرده بودند.

گوانگ ژو شهری تاریخی، دانشگاهی و بندری در مسیر جاده ابریشم در جنوب چین و مرکز استان گوانگ دونگ است که ۱۱ میلیون و ۷۱ هزار نفر جمعیت دارد.

این شهر تاکنون ۲ بار در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۰ میزبانی بازی‌های آسیای بود و با ۵۴ کشور و ۷۴ شهر دنیا قرارداد خواهرخواندگی دارد.

انتخاب مسیر توسعه گرگان از شرق آسیا

معاون شهردار گوانگ جو در نشست خبری توسعه همکاری‌های مشترک گرگان و گوانگ ژو اظهار داشت: گرگان برجستگی بالایی نسبت به ۷۴ شهر خواهر خوانده دیگر گوانگ ژو دارد و فرصت‌هایی در این شهر وجود دارد که تلاش می‌کنیم از این ظرفیت‌ها به صورت متقابل استفاده کنیم.

گائو یایو افزود: به طور قطع این ارتباط با داشتن مشترکات نزدیک به هم، به تقویت ارتباطات و برقراری تعامل در بخش‌های گوناگون منجر خواهد شد.

وی برخورداری از تاریخ طولانی، آب و هوای مطلوب، جنگل و کوه را ا. دیگر وجوه اشتراک گرگان و گوانگ ژو برشمرد.

شهردار گرگان هم در این نشست گفت: حضور هیأت چینی با هدف تقویت ارتباطات میان دو شهر در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری، آموزشی، توسعه مدیریت شهر و توسعه فعالیت‌های ورزشی و تأمین نیازهای دو طرف است.

عبدالرضا دادبود افزود: انجام مذاکره هیأت‌های نمایندگی تخصصی در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و بازرگانی میان دو شهر گرگان و گوانگ ژو در دستور کار نشست‌های آتی قرار خواهد گرفت.

گوانگ ژو توانایی ایجاد شهرک صنعتی مشترک در گرگان را دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: گوانگ ژو توانایی ایجاد شهرک صنعتی مشترک در گرگان برای افزایش تولید و ارزش افزوده را دارد.

مختار مهاجر تولید گیاهان دارویی را از ظرفیت مهم گلستان برشمرد و گفت: در مقابل چین دارای صنایع پیشرفته فرآوری تولید گیاهان دارویی است که می‌تواند در این بخش به یاری صنعت گران گلستان بیاید.

به گفته وی اکنون ۲۱۰ نوع گیاه دارویی با مواد مؤثر در استان گلستان تولید می‌شود که ظرفیت تولید انبوه و بازاریابی را دارد.

مهاجر همچنین خواستار همکاری در توسعه گلخانه، انتقال تکنولوژی در پرورش ماهی در حوزه شیلات و تولید ادوات کشاورزی در استان گلستان شد.

گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری که بیشترین فعالیت ساکنان آن را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد و اکنون ۸۰ نوع محصول در این خطه تولید می‌شود که ۱۵ نوع آن رتبه اول تا چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

گرگان آماده جذب سرمایه گذار چینی است

فرماندار گرگان هم در دیدار با نمایندگان شهر گوانگ ژو گفت: تصفیه آب دریا و ایجاد خط آهن گرگان - مشهد از جمله طرح‌های بزرگ استان گلستان است که برای تکمیل و راه اندازی آن می‌توان از سرمایه گذاران کشور چین استفاده کرد.

محمد حمیدی وی همچنین به شهرک یک هزار هکتاری اترک واقع در ۳۰ کیلومتری شهر گرگان اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران کشور چین می‌توانند از این ظرفیت برای انتقال تکنولوژی و توسعه صنعت استفاده کرد.

دعوت از سرمایه گذار چین برای توسعه گردشگری گرگان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم در دیدار با هیأت اعزامی شهر گوانگ ژو گفت که این استان آماده جذب سرمایه گذار از کشور چین برای توسعه گردشگری است.

ابراهیم کریمی افزود: این استان شمالی از دریا، جاذبه‌های طبیعی، جنگل و دشت برخوردار بوده و می‌تواند از ظرفیت سرمایه گذار خارجی در رونق گردشگری منطقه استفاده کرد.

وی همچنین لغو ویزا برای کشور چین به ایران را فرصتی مغتنم برای توسعه گردشگری ایران و به خصوص استان گلستان برشمرد.

وی ثبت سه اثر جنگل‌های هیرکانی، برج قابوس و کمانچه موسیقی به طور مشترک با کشورهای آذربایجان و ترکمنستان در فهرست جهانی یونسکو را از ویژگی‌های گردشگری استان گلستان برشمرد و افزود: وجود دیوار دفاعی گرگان، دومین دیوار بزرگ دنیا بعد از دیوار چین، دیگر جاذبه مهم گردشگری این استان است.

رئیس شورای شهر گرگان هم در این نشست بر تقویت و توسعه همکاری بین دو شهر گوانگ ژو و گرگان تاکید کرد.

علی اصغر یوسفی افزود: اتاق بازرگانی گرگان یکی از اتاق‌های بازرگانی فعال کشور است که می‌تواند موضوع سرمایه‌گذاری به شکل مستقیم را در بین گرگان و گوانگ مورد توجه ویژه قرار دهد.

در پایان نشست جداگانه امروز اعضای شورای اسلامی شهر گرگان و جمعی از مسؤولان اقتصادی و آموزش استان گلستان با هیأت اعزامی ۶ نفره از شهرداری گوانگ ژو چین، دو تفاهم نامه تقویت همکاری امضا شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق