زنگنه: اگر دوستان در داخل بگذارند از عهده دشمنان برمی آییم


زنگنه: اگر دوستان در داخل بگذارند از عهده دشمنان برمی آییم

تهران- ایرنا- بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با تاکید براینکه به صادرات نفت در آینده امیدوار هستم به طعنه گفت: «اگر دوستان بگذارند از عهده دشمنان بر می آییم.»

بیژن نامدار زنگنه یکشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با ابزار خوشبینی از افزایش صادرات نفت در آینده اظهار داشت: در حال حاضر با تمام توان در تلاش هستیم از عهده دشمنان بر آییم و بر مشکلات کنونی فروش نفت پیروز شویم.

وی درخصوص نشست اخیر اوپک افزود: در نشست اخیر به طرق مختلف اعلام کردم که اعضای اوپک مُهر لاستیکی نیستند که پای تصمیم‌های اتخاذ شده مهر تائید بزنند و آن‌قدر درباره پرهیز از یکجانبه‌گرایی صحبت کردم که حتی به من پیغام دادند که ما پیام شما را شنیدیم.
وزیر نفت افزود: درباره منشور همکاری اوپک و غیر اوپک هم بیش از پنج ساعت بحث فرسایشی در همین ارتباط بین ما و یک عضو اوپک ایجاد شد و سرانجام خواسته ما پذیرفته شد که بخشی در قطعنامه همکاری قید شده است؛ مبتنی بر موادی از جمله اینکه تشکیلاتی ایجاد نمی‌شود، پیوستن به آن داوطلبانه است و ریاستش به طور گردشی تغییر می‌کند.
زنگنه در ادامه درباره سخنان وزیر نفت عربستان در خصوص نقش ایران به عنوان تهدیدکننده امنیت انرژی، گفت: ایران بزرگترین ضمانت‌کننده ثبات و امنیت انرژی در منطقه است و بزرگترین کسی که در حال برهم زدن ثبات انرژی در جهان است، آمریکاست.
او ادامه داد: ما همیشه گفته‌ایم و می‌گوئیم نفت سلاح نیست و اگر امنیت انرژی خدشه‌دار شود، ما هم زیان می‌بینیم.
وی تاکید کرد: هم‌اکنون آن‌قدر قیمت نفت برایمان مهم نیست که بشکه‌های صادراتی مهم باشد.
زنگنه افزود: آمریکا اکنون بزرگترین تولیدکننده نفت دنیاست و با احتساب افزایش سه میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه‌ای تولید نفت این کشور در دوسال اخیر، این بازار تنها با کاهش عادی تولید اوپک جبران نمی‌شود؛ بنابراین بخشی از تحریم‌ها به آمریکا برای توسعه صنعت شیل اویل کمک می‌کند.
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه افزایش قابل‌توجهی در ظرفیت پالایشی خواهیم داشت و در شرایط تحریم، همکاران صنعت پالایش ما بسیار خوب کار می‌کنند، گفت: پالایشگاه‌های نفت ما حدود یکسال است که با ظرفیت بالا کار می‌کنند و این هفته تولید بنزین ایران از ١١٠ میلیون لیتر در روز عبور می‌کند و این بالاترین رقم تاریخی ما است.
زنگنه در ادامه در خصوص نفتکش توقیف شده، افزود: وزارت امور خارجه ایران مسئله نفتکش توقیف شده در جبل الطارق را با قدرت دنبال می‌کند و امیدواریم به نتیجه برسد. درباره نفتکشی که در عربستان است، توقیفی در کار نیست و با مذاکرات شرکت ملی نفتکش حل خواهد شد.
وزیر نفت همچنین با تاکید بر اینکه الزام استفاده از کارت سوخت از مردادماه امسال در دستور کار قرار می‌گیرد، تصریح کرد: مشکلات تولید کارت سوخت حل شده و با دستور رئیس جمهوری هموطنان از مرداد ماه برای سوخت گیری باید از کارت سوخت استفاده کنند، اما موضوع سهمیه بندی مساله دیگری است.
زنگنه در ادامه به این پرسش که یکی از اتفاقاتی که به نظر می‌آید در بخش سرمایه گذاری نفت می‌شود، پیش بینی کرد، این است که شرکت ملی نفت ۱۴.۵ درصد از فروش نفت را می‌توانست بردارد و سرمایه گذاری دیگر انجام دهد، حال با کاهش این ۱۴.۵ درصد، از چه طریقی می‌خواهید مشکلات خود را تأمین مالی کنید؟، گفت: طرح‌های توسعه‌ای که تنها به منابع خودمان متکی است مثل اکتشاف، در این شرایط با تاخیرهایی همراه می‌شود اما همچنان طرح‌های اولویت‌دار مانند میدان‌های مشترک را با جدیت دنبال می‌کنیم.
وی در ادامه درباره برنامه وزارت نفت در سال رونق تولید، افزود: ما امسال حدود ٨٠ میلیون متر مکعب گاز معادل سه فاز پارس جنوبی به مدار تولید می‌آید.
او ادامه داد: در شرکت‌های ملی مناطق نفت خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی و نفت فلات قاره ایران، طرحی داریم (نگهداشت و افزایش توان تولید نفت) که تجهیز سرمایه از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود و برای اجرا از ظرفیت شرکت‌های داخلی استفاده می‌کنیم، نزدیک ٦ هزار میلیارد تومان مناقصه‌های آن برگزار و قراردادهایش امضا شده است.
وزیر نفت گفت: همچنین در خصوص گازرسانی، روزانه ٨ تا ٩ روستا گازرسانی می‌شود و تا آخر سال جاری جمعیت زیر پوشش کشور امسال به بیش از ٩٥ درصد می‌رسد.
وی تصریح کرد: در زمینه صنعت پتروشیمی حداکثر تا اوایل سال ١٤٠٠ ارزش تولیدات پتروشیمی نسبت به سال ٩٢ دو برابر خواهد شد و بخش قابل توجه محصولات به عنوان خوراک صنایع پایین دستی پتروشیمی استفاده می‌شود.
او ادامه داد: ظرفیت پالایش روزانه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس هم با اجرای فاز چهارم مجازی، امسال به ٤٨٠ هزار بشکه می‌رسد بدون اینکه ما واحد جدیدی بسازیم همچنین به‌طور کلی ما مشکل صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) نداریم.
زنگنه در ادامه درباره کالاهای ساخت داخل نیز گفت: در زمینه ساخت داخل، خانواده‌های جدید کالایی به فهرست طرح ۱۰ گروه کالاهای کاربردی نفت افزوده می‌شود و رونقی در کار تولیدکنندگان ایجاد می‌کند البته اینها همه منوط به تقاضای ماندگار و در نتیجه تأمین منابع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس